Gotovo istovremeno, u medijima su se pojavile dve vesti. Prva da je Nikola Mihailović iz Lazarevca osuđen na četiri godine zatvora zbog toga što je u avgustu 2019. godine pod dejstvom alkohola izazvao saobraćajnu nezgodu u kojoj su četiri osobe izgubile život.
Druga vest došla je iz Velike Britanije, gde je parlament odlučio da izmeni zakon tako da omogući sudijama da vozačima koji pod dejstvom alkohola ili droga izazovu smrtni ishod mogu da izreknu kaznu doživotnog zatvora.
Neminovno, nametnule su se paralele i pitanje da li bi slično zakonsko rešenje trebalo primeniti i u Srbiji.
Milenko Milisavljević, advokat sa višegodišnjim iskustvom u ovoj materiji decidno je protiv.
– U Velikoj Britaniji važi sistem anglosaksonskog prava, koji je neuporediv sa našim, kontinentalnim pravom. Kod nas je raspon kazne za najteži, kvalifikovani oblik teškog dela protiv bezbednosti saobraćaja od dve do dvanaest godina. Ta kazna je, prema mom mišljenju, adekvatna jer omogućava sudu da prilikom izricanja sankcije, oceni sve okolnosti konkretnog slučaja, ističe Milisavljević.
On dodaje da je važno istaći da, smrtni ishod saobraćajnih nezgoda nije ubistvo.
– Niko nije voljno prihvatio da izazove nezgodu, sve i kada je seo za volan pod dejstvom alkohola ili narkotika, kaže Milisavljević.
Više razumevanja za odluku Velike Britanije ima Milan Vujanić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.
– Ne iznenađuje me napor da se pravno izjednači posledica saobraćajne nezgode sa smrtnim ishodom sa nekim drugim delima u kojima dolazi do gubitka života. Život može da se oduzme pištoljem, nožem, ali i automobilom. Ipak, postoji niz drugih zakonskih rešenja koja kod nas nisu korišćena, a koja bi po mom sudu dala bolje rezultate. Jedno je da se počiniocima teškog dela protiv bezbednosti saobraćaja trajno oduzme vozačka dozlova bez mogućnosti ponovnog polaganja vozačkog ispita. Druga bi bila da se trajno oduzme vozilo, kao sredstvo izvršenja krivčnog dela, ističe Vujanić.
Saobraćajni inženjer i urednik portala Sigurne staze Igor Velić kaže da mu odluka iz Velike Britanije deluje kao poprilično radikalna mera, jer kako dodaje, niko namerno ne planira da ugrozi sebe i druge.
– Lično smatram da bi kod nas trebalo pooštriti krivične sankcije, ali doživotna kazna deluje drastično. Pritom, to su sve represivne mere, a one leče samo posledice, ali ne i uzroke. Mnogo bolje rezultate daju u kombinaciji sa preventivnim merama, u prvom redu prilagođavanjem saobraćajnog sistema ranjivim kategorijama – pešacima, biciklistima, deci, starijim licima…Takođe, potrebno je edukovati građane o bezbednosti u saobraćaju i uticati na pobošljanje sveukupne saobraćajne kulture, ističe on.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.