,,Umesto da kao društvo podržimo preduzetnice, mi ih sputavamo, i uslovljavamo da biraju između posla i dece. I koju god odluku da donesu, one gube’’, kaže za Danas Sofija Popara Parmaković iz ’’Digitalne zajednice’’ povodom kampanje ’’I preduzetnice su mame’’, kojom se zahteva da se položaj preduzetnica koje se odluče da postanu majke izjednači sa zaposlenim ženama.
’’Preduzetnice su žene koje su imale hrabrosti da pokušaju nešto same, da ostvare svoju ideju’’, navodi Popara Parmaković.
’’Pre dva dana smo dobili poruku sa opisom paradoksalne situacije u kojoj je preduzetnica u porodilištu, treba prevremeno da se porodi i odgovara na biznis mejlove dok čeka da se porodi. Ovakve situacije nam govore koliko su ove žene uporne, i koliku žrtvu su spremne da podnesu da bi zadržale svoje klijente’’, ističe predsednica Upravnog odbora Digitalne zajednice.
Ona navodi da se preduzetnice dodatno destimulišu sa odredbama zakona koje ih ’’teraju da zatvore agencije da bi dobile 100% naknade’’, a takođe im se ne dozvoljava da pravo odsustva sa rada prenesu na supruga. Od njih se zahteva i da ’’izgube godinu dana staža dok su na porodiljskom i odsustvu sa rada radi nege deteta’’.
Pita se zašto su preduzetnice izostavljene iz populacione politike Vlade Srbije kojom bi trebalo da se poveća natalitet, kada su na opadanje nataliteta upozoravali i stručnjaci.
Vladi Srbije su stoga predali 42.000 potpisa peticije uz predlog paket mera koji bi preduzetnice izjednačio sa zaposlenim ženama u pogledu korišćenja prava na porodiljsko, trudničko i odsustvo sa rada radi nege deteta.
’’Kada smo hteli da proverimo da li smo dobili odgovor na predate potpise, rečeno nam je da je peticija preusmerena na Ministarstvo za brigu o porodici. Pozdravljamo uključivanje nadležnih ministarstava, ali smatramo da jedino angažovanje Vlade može da da konkretne rezultate, jer je neophodna koordinacija više ministarstava’’, kaže Popara Parmaković.
Kampanja je trenutno u trećem mesecu, a do sada su predstavnici organizacije Digitalna zajednica i udruženja Mame su zakon imali jedan sastanak sa ministarskom za rad Darijom Kisić Tepavčević.
’’Konkretnih rezultata na sastanku nije bilo, osim što je pokazana dobra volja da se reše problemi preduzetnica’’, otkriva.
Kako bi javnost bolje upoznali sa problemima koje imaju preduzetnice, odlučili su da snime spot u saradnji sa produkcijskom kućom ’’Baš Čelik’’.
Nesvesni šta im je sve potrebno za taj poduhvat, naivno ulaze u organizaciju. Ubrzo shvataju da tom poduhvatu nisu dorasli, i odlučuju da se obrate Jeleni Mitrović, šefici produkcije ’’Baš Čelik’’.
’’Politika produkcijske kuće Baš čelik je da svake godine jedan projekat radi pro bono, i ovim putem pozdravljamo ovako plemenitu i zdravu inicijativu jedne firme. Od kako su profesionalci stupili na scenu, sva briga je nestala, i mi smo mogli da se povučemo’’, navodi.
Pored Anice Dobre, u spotu uloge tumače i Srđan Timarov, Srna Lango, Mina Sovtić, Miloš Vlalukin, Bojan Dimitrijević, Milica Janevski, Branka Šelić, Ivan Đorđević i Nikola Vujović.
Spotovi će kroz humor prikazivati svakodnevnicu preduzetnica koje su u poodmaklim mesecima trudnoće. Želja je da dočaraju paradoksalan položaj u koji se dovodi žena koja želi da bude samostalna, i da se ostvari kao majka. Cilj je da izazovu empatiju kod ljudi, i pozovu ih na akciju.
Upitana šta je crvena linija, ključni zahtev od kog u razgovorima sa vlašću neće odustati, odgovara da je stav Digitalne zajednice da ne odustaju niti od jednog zahteva.
’’Predlozi nemaju smisla ukoliko ne idu u paketu. Naglašavamo da ne tražimo nikakav poseban položaj za preduzetnice, već izjednačenje sa zaposlenim ženama. Zahtevi su zdravorazumski, preduzetnice redovno izvršavaju obaveze prema državi, plaćajući porez i doprinose, red je da država to i uzvrati’’, kaže Popara Parmaković.
Glumica Mina Sovtić za Danas o spotu za kampanju “I preduzetnice su mame“ čiji je deo
Glumica Mina Sovtić, poznata pre svega po ulogama u serijama “Žigosani u reketu“ i “Crna svadba“, govorila je za Danas o spotu za kampanju “I preduzetnice su mame“ čiji je deo.
1. Šta Vas je motivisalo da budete deo spota?
Motivisala me je činjenica da je to problem sa kojim se susreće dosta žena u našoj zemlji, kao i mojih koleginica, jer u današnje vreme i mi glumci imamo svoje agencije. Kao što se vidi u spotu to je nešto što utiče na celu porodicu i društvo.
2. Mislite li da će spot bolje predočiti građanima problem koji preduzetnice imaju?
Nadam se da hoće, mislim da je i duhovit i tačan, a taj zakon treba da se promeni. Ovaj spot budi nadu da će do toga doći.
3. Da li ste i ranije učestvovali u nekim sličnim projektima od javnog interesa?
Trudim se da živim svoj život po svojim principima koji, između ostalog, podrazumevaju pretežno biljnu ishranu. Trudim se da pomognem životinjama na ulici i rado i često pričam o tim temama. Takođe sam sa kolegama Stefanom Radonjićem i Markom Pavlovićem osnovala udruženje “ZaJedno“ koje se bavi socijalizacijom, inkluzijom i mentalnim zdravljem naše omladine kroz umetničke radionice.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.