Na vojvođansku autonomiju i zahteve građana Vojvodine da se ona „restaurira“ u punoj formi kakvu je pokrajina nekada uživala, najšira srpska javnost uglavnom gleda kao na nedavno izniklu ideju čiji su promoteri vojvođanski ekstremisti, političkim žargonom, autonomaši.

Vojvodina direktno Miroslava Ilića, Vojvođanska politikološka asocijacija i CENZURA, Novi Sad 2012.

 Da su i ideja autonomije i njena politička konkretizacija znatno stariji od jogurt revolucije dokazuje istorija pre svega Srba u Vojvodini, kao njenih najranijih zastupnika, a to je i polazna osnova knjige Vojvodina direktno, zbirke političkih eseja dr Miroslava Ilića, novosadskog hirurga, građanskog aktiviste i publiciste.

Dr Ilić ovom knjigom, kako i sam kaže, pokušava da sažme svoj višegodišnji angažman usmeren ka dokazivanju prirodnog i istorijskog prava Vojvodine na autonomiju, o kojoj treba da odlučuju samo i jedino njeni građani. Ta autonomija bi se morala izboriti na najdemokratskijem i najdirektnijem frontu odlučivanja, na referendumu, smatra dr Ilić. Bilo bi to u duhu samih početaka borbe za autonomiju Vojvodine, koji datiraju s kraja 18. veka, od Temišvarskog sabora 1790, kada je Sava Tekelija pozvao ugarsku državu da srpskom narodu prizna ravnopravan status sa ostalim narodima u toj višenacionalnoj državi. Tim svojim govorom Tekelija je promovisao i najviše principe građanstva, slobodu i jednakost, zalažući se za Vojvodinu kao „zajednicu prava i zakona za sve… (koji su) stalna i pouzdana sredstva sreće jednog društva“.

Ova knjiga jasno ukazuje i na to da ideje slobode, bratstva i jednakosti definitivno nisu izum socijalističkog sistema, a u Vojvodini ih nakon Tekelije prihvataju i drugi napredni intelektualci, građanstvo, zanatlije, pa čak i seljaci. Inspirisani i duhom francuske revolucije, borci za autonomiju Vojvodine u to vreme te principe postavljaju na visoko mesto u svom programu, a Vojvodinu vide kao entitet u kome će svi njeni stanovnici, bez obzira na naciju i veru, imati ista prava i iste mogućnosti.

Najcelovitiji program (proglas) tako zamišljene autonomije, zajedno sa nacrtom prvog ustava, u čijoj su se osnovi nalazili čak prerogativi federalne države, promovisan je na Majskoj skupštini u Sremskim Karlovcima 1848, i oni će – program i ustav – ostati okosnica svih potonjih ideja autonomije i ustavnih okvira Vojvodine. U tom prvom najvišem državnom aktu Vojvodini garantuje se potpuna i najviša samouprava svim njenim građanima jednakost pred zakonom i lična sloboda, kao i nepovredivo pravo na narodnost, jezik i veru… O idejama Majske skupštine kao modernom političkom konceptu i demokratskom avangardnom duhu Srba u Ugarskoj, dr Jovan Subotić decembra 1848. govori: „Demokratija je ideal svih prosvećenih naroda, a kod nas se (u Vojvodini) najsavršenija nalazi! Sloboda i jednakost naroda, to je cvet koji je upravo u našoj bašti iznikao. Pre nego što su Sloveni na svojoj Skupštini u Pragu ovu veliku istinu Evropi kazali, izrekli su nju Srbi u svojim proklamacijama, kao nauku sopstvenog srca i sopstvenog iskustva“.

U svetlu takve istorije Vojvodine, dr Miroslav Ilić piše: „Danas… kada smo u situaciji da je Vojvodina osiromašena, politički ponižena, kada njena sela i gradovi ostaju bez svojih ukućana, kada se u bescenje prodaje njena imovina, mukotrpno sticana generacijama, moramo imati snage da izvučemo istorijske pouke Majske skupštine. Nema slobode graždanske i društvenog preporoda bez ustavne slobode ovde u Vojvodini i iz Vojvodine. Nije se niko i nikad prisajedinjenjem odrekao prava Vojvodine da odlučuje sama o sebi, niti iko to sme – poštujući naše pretke i Majsku skupštinu. Ekonomsko, finansijsko i skoro feudalno iscrpljivanje Vojvodine i svih njenih građana iz jednog centra van nje ne može biti dozvoljeno, čak i kad je to centar sopstvenog naroda. Od naroda, od države ma koje, stariji je jedino čovek – građanin sa svim svojim potrebama i slobodama. Zato, ispisano istorijsko poglavlje Majske skupštine moramo ponovo i uvek čitati kakvo je ono tada i bilo – kao deo evropskih progresivnih procesa“.

Deo krivice zbog ovakvog položaja Vojvodine, i to znatan deo, snosi njena politička elita, koja nije umela da se suprotstavi nasrtajima Beograda i opštoj centralizaciji celokupnog života u Srbiji, ali takvu pasivnost pokazuje i onaj nepolitički, građanski deo Vojvodine, navodi dr Ilić. O tome govori i pesnik Todor Manojlović ocenjujući da su „Vojvođani tako slabo zastupljeni u našem javnom životu, u politici i administraciji, da izgleda gotovo kao da su odande načelno isključeni nekom tajnom, prećutnom odlukom. Zašto su toliki najsposobniji i najspremniji Vojvođani osuđeni da tako reći vezanih ruku posmatraju tociljanje naše države naniže, koje bi oni možda mogli zaustaviti“. Advokat Dragomir Jankov postavlja slično pitanje u svojoj knjizi Vojvodina, propadanje jednog regiona: „Ako su Srbi u Vojvodini u 18. i 19. veku mogli da budu cvet srpskog naroda, uspešni u politici, trgovini, književnosti, slikarstvu, arhitekturi, šta ih je sprečilo da to budu i u 20. veku? Na to istorija mora dati odgovor, a ona zasad ćuti“.

A odgovore o daljoj budućnosti Vojvodine mogu dati samo njeni građani, podvlači dr Ilić. To pravo na autonomno odlučivanje garantovano im je činjenicom da su oni svojevoljno ušli u novu trojnu kraljevinu, ali i Trijanonskim sporazumom, u kojem se zahteva da se narodima bivše austrougarske države garantuje slobodni autonomni razvitak (Vudrou Vilson).

„Građanima Vojvodine ostaje nepotrošeno istorijsko pravo na autonomni razvitak, obnarodovano u američkom Kongresu, a potvrđeno Trijanonskim ugovorom… To pravo nije iscrpljeno ni ulaskom u Srbiju, niti je prestalo da važi u socijalističkoj Jugoslaviji, a pogotovo nije ukinuto srpskim višestranačkim bravurama, od Miloševića i Koštunice do Nikolića i Tadića… jer ga se građani vojvodine nikada nisu odrekli. Zbog toga stvarni demokratski poredak u AP Vojvodini treba da otpočne prethodnim obavezujućim konstitutivnim referendumom (kao najdirektnijim oblikom izražavanja demokratske volje), a učestvovanje svih građana na tom referendumu jeste temelj demokratskog ustrojstva i svojevrsna istorijska i legitimacijska korekcija plebiscita iz 1918“, piše dr Ilić.

Referendum se kroz građansku inicijativu predlaže za 2018, a njime bi se dobio odgovor na sledeće dileme – da li Vojvodina želi da odlučuje sama o sebi i upravlja sobom, da li želi da bude deo nereformisane, centralizovane Srbije, ili želi da bude sastavni i ravnopravni deo federalizovane Srbije. I uspeh i neuspeh referenduma pomogao bi Srbiji u razumevanju evropskih integracija, demokratskih sloboda, prihvatanju težnje i volje svojih građana u pogledu decentralizacije ili federalizacije i uvažavanju subjektiviteta Vojvodine i njenih specifičnosti, ističe dr Miroslav Ilić.

Objavljujući ovu knjigu, dr Miroslav Ilić, jedan od najdoslednijih „autonomaša“ na vojvođanskoj sceni, daje svoj ljudski i građanski doprinos nastojanjima da Vojvodina pronađe sebe. Njegovom angažman ima kenedijevski smisao, kaže politikolog dr Duško Radosavljević, parafrazirajući reči američkog predsednika: Ne pitajte šta Vojvodina može učiniti za vas, pitajte šta vi možete učiniti za Vojvodinu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari