Džim Džarmuš: Ozbiljni humor 1Foto: EPA-EFE/ GUILLAUME HORCAJUELO

„Život nema plot, zašto moraju filmovi ili fikcije?“ citat je DŽima DŽarmuša, američkog nezavisnog reditelja, scenarista, glumaca, producenta, urednika i kompozitora, čiji je novi film „The Dead Don’t Die“ (Mrtvi ne umiru) otvorio ovogodišnje 72. izdanje Međunarodnog filmskog festivala u Kanu.

Iako kritikovan i okarakterisan kao minimalistički reditelj, DŽarmuš kroz svoj autentičan stil sjedinjuje muziku, kadar, likove koji vidno stvaraju radnju često izraženu kroz dijaloge ili monologe vođene, nekada kroz socijalni, ironični ili sarkastični crni humor, a nekada kroz egzistencijalnu autorefleksiju i refleksiju likova.

Sama radnja u njegovim filmovima pored simpatično crnih i sarkastičnih obrta, često je zasnovana upravo na raspoloženju i razvoju karaktera. NJegovi impresivno detaljni ali i široki kadrovi kojima se prožima impresija konkretnog filma, vode posmatrača na mentalno putovanje, u potpunosti ga uvlačeći u atmosferu, izazivajući lučenje hormona u mozgu, gutajući ga emocijom momenta, pejzaža i spoznaje.

„Za mene je muzika najljepši oblik, a volim film jer je film vrlo povezan s muzikom. Pokreće vas u vlastitom ritmu. To nije kao čitanje knjige ili gledanje slike. Daje vam vlastiti vremenski okvir. Za mene je muzika najveća inspiracija. Kad sam depresivan, ili bilo što drugo, pomislim na svu muziku koju još nisam čuo.

Zamislite svet bez muzike. Čoveče, samo mi daj pištolj, hoćeš li?“ jedan je od DŽarmušovih citata u vezi povezanosti filma i muzike, o čijoj konekciji govori i to da se u njegovim filmovima pojavljuje mnogo slavnih muzičara, od kojih najčešće: John Lurie, Tom Waits, Gary Farmer, Youki Kudoh, RZA, Iggi Pop i drugi.

„Pošto je „1975. diplomirao englesku književnost na Univerzitetu Kolumbija, na NJujorškom Univerzitetu počeo da pohađa filmsku školu, kada je u međuvremenu odlučio da napusti studije i da sav novac za školarinu potroši na snimanje svog prvog filma u čemu mu je pomogao Thaddeus Sebena, njegov tadašnji mentor.

Tako je nastalo Konstantno gluvarenje (Permanent Vacation), prvi DŽarmušov film, koji je predstavio publici njegov karakterističan stil „ozbiljnog humora“ koji se kasnije pojavljuje i u filmovima Čudnije od raja i Pod udarom zakona. DŽarmušov prvi dugometražni film, Konstantno gluvarenje, je rađen za diplomski ispit. Svojim drugim filmom, Čudnije od raja, DŽarmuš je zanemario mnoge konvencije tradicionalnog holivudskog filma, a ovo delo se i danas smatra jednim od najznačajnijih savremenih nezavisnih filmova, za koje je nagrađen Zlatnom kamerom na filmskom festivalu u Kanu 1984″, stoji na stranici Vikipedije, gde je navedeno i to da DŽarmuš retko diskutuje o privatnom životu u javnosti.

Vreme provodi između New Yorka i planine Catskill. Prestao je da pije kafu 1986. prve godine instalacije filma Coffee and Cigarettes, ali je nastavio da konzumira cigarete. Dobitnik brojnih nagrada sa bogatim filmskim opusom kultnih filmova, kao na primer Night on Earth, Dead Man, Only Lovers Left Alive, koji su ostavili ogroman utisak kako na urbanu kulturu mladih tako i u svetskoj kinematografiji. U intervjuu 2014. DŽarmuš je izjavio da ga ne zanima večni život, jer „postoji nešto u životnom ciklusu vrlo važno, a ukloniti to bilo bi opterećenje“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari