Udruženje potrošača Efektiva upozorava javnost da JKP Infostan tehnologije nastavlja sa višestrukim nezakonitim ponašanjem na štetu građana, koje sada poprima više nego ozbiljne razmere.
Problematično ponašanje sa sastoji u nastavljanju politike slanja opomena pred utuženje i pokretanja izvršnih postupaka radi prinudne naplate mesečnih potraživanja iz poslednjih godinu dana koja su uredno plaćena, to jest u upornoj primeni obustavljenog, prevarnog sistema knjiženja koji uplate građana za tekuća potraživanja preusmerava na najstarija neplaćena potraživanja koja mogu biti i zastarela. Zatim, ustanovljavanje politike neodgovaranja na reklamacije građana, pisanje predloga za izvršenje bez JMBG brojeva i datuma rođenja izvršnih dužnika, kao i na korišćenje advokata za pisanje opomena pred utužnje, a potencijalno i za pisanje predloga za izvršenje, što sa sobom nosi opasnost od povećanja troškova izvršnog postupka za najmanje 6.000 dinara, navodi se u saopšetnju.
Kao što je javnosti poznato, JKP Infostan tehnologije je u maju 2018. godine, posle šest godina odustao od nezakonitog, na obmani potrošača zasnovanog saldo sistema knjiženja uplata, koji je kroz manipulaciju podacima na računima (uklanjanje oznaka meseca i godina sa priznanica i uplatnica kao sastavnih delova računa koji se prilikom plaćanja otcepljuju od ostatka računa) i stavljanje uvek istog poziva na broj omogućavao Infostanu da simuluje sebi zakonski osnov iz člana 312 Zakona o obligacionim odnosima, to jest da uplate za tekuće mesece proknjižava na najstarija potraživanja, koja mogu biti i zastarela. Infostan je ovakav sistem primenjivao čak i onda kada su potrošači plaćali svoja mesečna zaduženja opštim uplatnicama i elektronskim putem, uz navođenje svrhe uplate (mesec i godina za koju se plaća), pa je onda utuživao građane radi naplate mesečnih obaveza koje su uredno izmirene a sa vrlo očiglednim ciljem naplate zastarelih potraživanja.
Bez obzira na to što je Infostan, pod pritiskom nekoliko udruženja potrošača vratio prvobitni sistem knjiženja koji je važio do oktobra 2011. godine, a što znači da je na priznanice i uplatnice vratio uklonjene oznake meseca i godine i vratio različitost poziva na broj od meseca do meseca, ovo javno komunalnu preduzeće za objedinjenu naplatu komunalnih usluga i dalje istrajava na primeni nezakonitog saldo sistema, pa i dalje šalje opomene pred utuženje za uredno plaćene račune zaključno sa aprilom 2018. godine, a što je najgore, opomene se u nekim slučajevima odnose i na plaćene račune od maja 2018. godine pa nadalje – kao da sistem knjiženja uopšte nije promenjen.
Udruženje Efektiva navodi i da je primetno je takođe da je Infostan poslednjih meseci počeo da pribegava neodgovaranju na reklamacije građana, što je zakonski prekršaj iz člana 160 Zakona o zaštiti potrošača. S obzirom na količinu pritužbi na ovakvo ponašanje, možemo slobodno da kažemo da se ne radi tek o pojedinačnim propustima već o veoma drskoj, promišljenoj politici Infostana.
Podaci Efektive pokazuju da Infostan na ovaj način prevashodno ignoriše po sebe vrlo neugodne, ali osnovane zahteve građana za preknjižavanje njihovih uplata, a sa ciljem da prinudnim putem, preko izvršitelja, izdejstvuje duplu naplatu potraživanja za iste, uredno plaćene mesece.
Međutim, Infostan ignoriše i druge vrste reklamacija, na primer za prevođenje računa sa prethodnog vlasnika na novog vlasnika. Zbog ovakvog ponašanja, članovi Efektive su samo u prošlih mesec dana podneli tri prekršajne prijave protiv Infostana i odgovornih lica u Infostanu, radi njihovog kažnjavanja.
Iz utuženja, tj. predloga za izvršenje na osnovu verodostojne isprave, vidljivo je da su baze podataka Infostana neažurne i da verodostojne isprave na osnovu kojih Infostan pokreće izvršne postupke pred javnim izvršiteljima ne sadrže sve podatke koje moraju da sadrže što se tiče identiteta izvršnog dužnika, pa smo imali i slučaj da je Infostan utužio dužnika sa JMBG brojem 9999999999999 i datumom rođenja 99.99.9999. Po ovakvim „verodostojnim ispravama“ i predlozima za izvršenje javni izvršitelji po zakonu uopšte ne smeju da postupaju, što pojedini izvršitelji u trci za zaradom (novcem od poveriočevog predujma) ne poštuju, pa će zbog toga snositi zakonske posledice.
U poslednjih par meseci primetno je da Infostanove opomene pred utuženje potpisuje advokat, što ukazuje da će se to dešavati i sa predlozima za izvršenje. Ovakva praksa je nepoštena i štetna po javni interes, s obzirom da Infostan kao javno preduzeće ima sopstvenu pravnu službu koja radi za platu, i nije mu uopšte potrebno da za sastavljanje opomena i predloga za izvršenje plaća advokate – sasvim izvesno na štetu budžeta, tj. od javnog novca od kojeg se Infostan finansira.
Ovakva praksa je i veoma štetna po utužene građane, jer će se advokatski troškovi sastavljanja predloga za izvršenje u iznosu od 6.000 dinara svaljivati na njih. Inače, cela ova situacija već je viđena u ponašanju Informatike, javnog komunalnog preduzeća za objedinjenu naplatu iz Novog Sada, koje pomenute advokatske troškove naplaćuje od dužnika u izvršnom postupku.
Nepošteno ponašanje Informatike raskrinkao je revizor 2014. godine (dokument je javno dostupan), koji je čak našao da predloge za izvršenje uopšte ne sastavlja advokat nego Informatikina pravna služba, a da Informatika i advokat novac od naplaćenih troškova dele na ravne časti. Imamo nepobitan utisak da ćemo se i u Beogradu suočiti sa ovakvim scenarijem, tim pre što vidimo da advokatske opomene pred utuženje, koje Beograđani ovih dana dobijaju, ne šalje advokat Miloš R. Vučković već sam Infostan, pri čemu u opomeni nema ni advokatskog pečata ni njegove adrese – samo njegov faksimil, zaključuje se u saopštenju Efektive.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.