Ekspert EK: Nacrt nove Medijske strategije "veoma dobro napisan" 1Foto: Pixabay/Tmeier1964

Nova Medijska strategija veoma je dobro napisana i struktuirana, piše u izveštaju eksperta Evropske komisije Frančeska Šakitana koji je 21. novembra dostavljen Vladi Srbije.

Šakitano je u svom izveštaju u koji je UNS imao uvid, naveo da nacrt nove Medijske strategije ukazuje na nedostatke u zakonima i njihovoj primeni u Srbiji, kao i da aktuelni propisi ne prate u dovoljnoj meri tehnološke promene.

To je, piše u izveštaju, „veoma dobra“ startna pozicija za novu Strategiju, koja pokušava da prevaziđe upravo ove nedostatke.

Prethodna verzija nacrta Strategije nije predviđala mere čiji je cilj praćenje tehnoloških promena, ali nova verzija, koju je Radna grupa predala 20. oktobra 2019. godine, pokazuje poboljšanja na tom planu, precizira Šakitano.

On posebno ističe obaveze koje su novim nacrtom Strаtegije predviđene za web televizije, IPTV televizije i platforme  preko kojih se dele video zapisi, kao što je Jutjub.

Nova verzija Medijske strategije sadrži mnoge značajne promene, koje „imaju potencijal“ da budu veoma korisne za srpsko audio-vizuelno tržište, navedeno je u izveštaju.

Osim toga, nacrtom nove Medijske strategije predviđena je bolja zaštita novinara i ojačana je uloga Regulatornog tela za elektronske medije (REM), čiji je stepen nezavisnosti “značajno poboljšan”, u skladu sa “najboljim praksama” EU i savetima iz izveštaja eksperta.

Predviđena je obaveza da se identifikuju medijske  kompanije  koje novac dobijaju iz državnih fondova, ali i da se utvrdi ko su njihovi vlasnici. To, ocenjuje Šakitano, rešava probleme nastale pošto novac od države nekada dobije više kompanija koje su u vlasništvu jedne osobe.

Među pozitivnim karakteristikama nacrta nove Medijske strategije je i to što se njom predviđa poboljšanje položaja lokalnih i regionalnih medija.

Nacrtom Strategije predviđa se da REM treba da bude aktivniji i da njegov rad bude baziran na istraživanjima, uključujući i monitoringe tokom predizbornih kampanja.

Šakitano dodaje da je jedna od zamerki koje se mogu uputiti novoj Medijskoj strategiji to što u njoj nije jasno objašnjena razlika u ovlašćenjima između Ministarstva kulture Srbije i REM-a.

On navodi da još uvek nema nagoveštaja o usvajanju „Zakona o medijskoj koncentraciji“ koji bi trebalo da odredi „kriterijume za utvrđivanje medijske koncentracije i mogućeg rizika po medijski pluralizam“.

Ipak, nacrtom nove Medijske strategije, naglašava Šakitano, apeluje se da se urade analize i identifikuju pritisci na medije koji mogu da ugroze njihov integritet i nezavisnost.

Nacrt nove Medijske strategije predat je u oktobru ove godine Vladi Srbije, koja pre konačnog usvajanja ovaj dokument treba da pošalje na mišljenje nadležnim ministarstvima i Republičkom sekretarijatu za zakonodavstvo.

Nacrt Medijske strategije je pre toga, 17. maja, posle javne rasprave, poslat Evropskoj komisiji, ali uz značajne izmene. Zbog toga su protestovali Udruženje novinara Srbije i druga novinarska i medijska udruženja koja su imala svoje predstavnike u Radnoj grupi za izradu tog dokumenta.

Premijerka Ana Brnabić potom je izjavila da su izmenjeni tekst Medijske strategije bez njenog znanja u Brisel poslali njeni saradnici i da je ubeđena “da je došlo do greške“.

Premijerka je zatim pozvala Radnu grupu da dopuni taj strateški dokument i uskladi ga sa mišljenjem medijskog eksperta Evropske komisije Frančeska Šakitana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari