Više od 80 fektčeking medija iz 40 država širom sveta, među kojima je i Istinomer, uputilo je danas otvoreno pismo direktorki Jutjuba Suzan Vojdžicki zahtevajući da kompanija preduzme korake koji će sprečiti da ova platforma ostane jedan od glavnih kanala za plasiranje dezinformacija na internetu, saopštio je Istinomer.
Kako navode, fektčekeri su podsetili na nekoliko primera videa objavljenih na Jutjubu koji su proizveli veliku štetu šireći netačne informacije o korona virusu i vakcinaciji protiv njega, promovišući lažne lekove, uključujući i navodne lekove za rak.
Izbori širom sveta su takođe bili pogođeni širenjem dezinformacija. Od dana uoči američkih predsedničkih izbora do dana nakon njih, video snimci na Jutjubu koji podržavaju narativ „o prevari” pregledani su više od 33 miliona puta.
Uprkos tome što se radi o dokazano netačnim informacijama, svi navedeni videi prošli su ispod radara pravila o dezinformacijama ove kompanije, naročito u zemljama van engleskog govornog područja, objašnjava Istinomer i dodaje da je za međunarodnu fektčekersku zajednicu, ovo je samo nekoliko dokaza da politike ove kompanije protiv dezinformacija nisu efikasne.
“Platforma vaše kompanije do sad je formulisala diskusije o dezinformacijama kao lažnu dihotomiju brisanja ili nebrisanja sadržaja. Postupajući na ovakav način, YouTube izbegava mogućnost postupanja na način koji provereno funkcioniše: naše isustvo fektčekera, zajedno sa akademskim dokazima govori nam da je predstavljanje činjenično proverenih informacija mnogo efikasnije od brisanja sadržaja”, ukazuju fektčekeri u otvorenom pismu.
Imajući u vidu da veliki udeo pregleda naJutjubu potiče iz njegovog sopstvenog algoritma preporuke, oni apeluju na Jutjub da se pobrine da aktivno ne promoviše dezinformacije svojim korisnicima ili da ne preporučuje sadržaj koji dolazi iz nepouzdanih kanala.
Imajući sve ovo na umu, fektčekeri predlažu rešenja koja bi u velikoj meri mogla da doprinesu u smanjenju širenja dezinformacija na Jutjubu.
- Posvećenost većoj transparentnosti vezano za dezinformacije na platformi: YouTube bi trebalo da podržava nezavisna istraživanja o poreklu različitih kampanja sa pogrešnim informacijama, njihovom dosegu i uticaju i najefikasnijim načinima da se lažne informacije razotkriju. Takođe bi trebalo da objavi svoju kompletnu politiku moderacije u vezi sa dezinformacijama i pogrešnim informacijama, uključujući i upotrebu veštačke inteligencije i podatke koji je pokreću.
- Osim uklanjanja sadržaja koji nije u skladu sa zakonom, YouTube bi trebalo da se usredsredi na davanje konteksta i da korisnicima ponudi sadržaj sa činjenicama koji bi bio vidno postavljen preko (spornog) video snimka ili kao dodatni video sadržaj. To može biti samo rezultat ulaska u smislenu i struktuiranu saradnju, uz preuzimanje odgovornosti i sistematično ulaganje u pokušaje nezavisne provere činjenica širom sveta koji imaju za cilj da se ovi problemi reše.
- Preduzimanje mera protiv ponovljenih prekršilaca koji proizvode sadržaj koji se stalno označava kao dezinformacija ili pogrešna informacija, naročito onih koji monetizuju taj sadržaj na platformi i van nje, konkretno sprečavanjem njihovih algoritama preporuke da promovišu sadržaj iz takvih izvora pogrešnih informacija.
- Proširiti trenutno i buduće delovanje protiv dezinformacija i pogrešnih informacija i na drugim jezicima osim engleskog, i pružati podatake specifične za zemlju i jezik, kao i usluge transkripcije koje rade u bilo kom jeziku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.