Na dnu Đerdapskog jezera nalaze se dve lokomotive koje su u blizini Kladova, u Sipskom kanalu, sve do izgradnje prve đerdapske elektrane, služile za vuču brodova i one bi kao tragovi prošlosti većiduće godine kada će u Srbiji biti održana Svetska konferencija o regulisanim vodnim tokovima, mogle da postanu prava atrakcija za učesnike ovog međunarodnog skupa, kao i mnogobrojne turiste.
Ovaj međunarodni skup planiran je za septembar 2009. godine u Beogradu, Novom Sadu, Zrenjaninu i Kladovu, a biće održan pod sloganom Oživimo reke i kanale. Sve ovo čulo se u Kladovu na okruglom stolu organizovanom radi afirmacije reka i kanala u Podunavlju.
– Sipski kanal danas se nalazi na dnu Đerdapskog jezera, na nepristupačnom terenu. Na dubini od 25 metara potopljene su dve od tri nekadašnje sipske lokomotive. Za predstojeću Svetsku konferenciju posvećenu rekama i kanalima, a uz pomoćprofesionalnih ronilaca, želimo najpre da napravimo film o ovim lokomotivama – objašnjava hidroarheolog iz Beograda Gordana Karović, koja je i autor projekta podvodnog istraživanja ostataka Trajanovog mosta kod Kladova, napominjući da je namera takođe da se vidi u kakvom su stanju lokomotive i šta se može preduzeti na njihovoj zaštiti i konzervaciji.
Nautički turizam je kako to nagalašava Krsta Paškovićiz beogradskog udruženja Dunavski propeler, razvojna šansa i Đerdapske regije i Srbije.
– Od ovog bi posla moglo da živi više od 15.000 ljudi. O tome govore i iskustva Velike Britanije, Francuske, Holandije, Kanade i SAD koje su od reka napravile veliki profit. Od vodnih tokova u Srbiji na području Đerdapa nameravamo da stvorimo privlačne nautičke destinacije – kaže Pašković, inače predsednik Inicijativnog odbora Svetske konferencije o kanalima kao regulisanim vodnim tokovima.
Sipski kanal
Posle šest godina izgradnje na desnoj obali Dunava, Sipski kanal je pušten u saobraćaj 27. septembra 1896. godine i bio je dugačak oko 2.000, a širok 80 metara. Lokomotivska vuča parobroda je zbog đerdapskih brzaka uspostavljena 1918. godine. Kod uzvodne plovidbe Dunavom kroz Đerdap, od Kladova prema Donjem Milanovcu i Beogradu, morala je da se koristi dopunska vuča pomoću snažnih lokomotiva i tegljača. Ovakva plovidba odvijala se sve do sredine sedamdesetih godina i izgradnje HE Đerdap 1.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.