Kragujevačka Zastava, odnosno njena Fabrika automobila ponovo je u centru pažnje, ali ne samo zbog činjenica da je i jedan od najprestižnijih svetskih automobilskih časopisa, britanski Auto kar, poslednjih meseci napisao nekoliko tekstova o Zastavi i Fabrici automobila koji su gotovo na granici hvalospeva.

Kragujevačka Zastava, odnosno njena Fabrika automobila ponovo je u centru pažnje, ali ne samo zbog činjenica da je i jedan od najprestižnijih svetskih automobilskih časopisa, britanski Auto kar, poslednjih meseci napisao nekoliko tekstova o Zastavi i Fabrici automobila koji su gotovo na granici hvalospeva. Slično se poslednjih nedelje o Zastavi govori i piše i u domaćim medijima. Tako se, na primer, povodom aktuelnog predtenderskog postupak za privatizaciju Fabrike automobila piše o velikoj zainteresovanosti inostranih investitora i kompanija koje, maltene, čekaju u redu pred njenim kapijama.

Godišnje dvesta hiljada automobila

Folksvagen je spreman da u Zastavi organizuje proizvodnju 200.000 automobila godišnje, čime bi se stvorili uslovi za oživljavanje gotovo kompletne industrije u Srbiji. Prema preliminarnim procenama, nemačka kompanija bi u osavremenjivanje proizvodnih pogona i opreme, kao i proširenje kapaciteta uložila oko 200 miliona evra – ističe sagovornik Danasa, napominjući da Grupa Folksvagen koju, pored te kompanije, čine i Audi, Seat i Škoda, planira da po broju proizvedenih automobila dostigne japansku Tojotu, te da, stoga, traga za slobodnim kapacitetima po Evropi.

Kragujevačka Zastava je nešto više od 200.000 automobila godišnje proizvodi krajem 80-tih minuloga veka, kad je bila na vrhuncu uspona i kad je izvozila „jugo“ u Ameriku.

O Zastavi i njenoj Fabrici automobila do skora se, podsetimo, govorilo i pisalo dijametralno suprotno. Jedni su tvrdili da je kragujevački proizvođač automobila propala komunistička tvorevina koju bi definitivno trebalo zakatančiti da se u taj bunar bez dna više ne bi bacale nardodne pare. Samo malobrojni su se povremeno suprotstavljali ovakvim viđenjima, cenili da kragujevačka Fabrika automobila, u povoljnijem privrednom i političkom ambijentu u Srbiji, ponovo može da krene napred.
U poslednje vreme odnos domaće javnosti prema toj istoj Zastavi uveliko je, dakle, drugačiji, s time što se sada, tvrdnjama o navali inostranih investitora i kompanija, ide u suprotnu krajnost. Za Zastavinu fabriku automobila, tvrdi se i piše, zainteresovani su američki giganti Dženeral Motors (Opel), Ford i Krajsler, zatim francuski Pežo, italijanski FIAT, ruski VAZ, kineska kompanija FAU, nemački Folksvagen…
Činjenice, međutim, kazuju nešto drugo. Najpre to da nema nikave gužve pred Zastavinim fabričkim kapijama. Većina od pobrojanih svetskih auto kompanija još uvek nije pokazala interesovanje za privatizaciju Fabrike automobila, a s izvesnošću se očekuje da to interesovanje neće pokazati ni do kraja tenderskog postupka. Američki Krajsler i Ford sigurno neće učestvovati u privatizaciji Fabrike automobila. Najverovatnije da ni italijanski Fiat neće biti budući vlasnik kragujevačkog proizvođača automobila. Ta italijanska kompanija je i u minulim decenijama bila zainteresovana gotovo isključivo za komercijalnu saradnju, a nikako i za strateško partrnerstvo. Takav odnos prema Zastavi Fiat nije promenio ni u minule dve-tri godine, uprkos ugovoru o poslovno-tehničkoj saradnji.
Pod velikim znakom pitanja je i da li će Dženeral Motors, odnosno Opel, koji takođe ima ugovor o saradnji sa Zastavom, učestvovati na tenderu za prodaju Fabrike autombila. I DŽM je, smatra se ovde, više zainteresoavan za komercijalnu saradnju. Upućenijima., međutim, nije jasno otkuda ruski VAZ u priči oko privatizacije Zastave, osim ako se informacije te vrste ne uklapaju u aktuelnu „panslavensko patriotsku“ retoriku dela srpske vlasti.
Ko je, onda, zaista zainteresovan za privatizaciju Zastave? Prema poslednjim pouzdanim informacijama, za privatizaciju Zastavine Fabrike atomobila zainteresovane su tek dve svetske kompanije, što, međutim, nikako ne umanjuje očekivanja vezana za otvaranje novih razvojnih perspektiva kragujevačke auto-firme. Naprotiv, jer su za Fabriku automobila ozbiljno zainteresovane dve velike strane kompanije – kineska kompanija FAU i nemački gigant i najveći proizvođač automobila u Evropi – Folksvagen. Delegacije menadžera i stručnjaka obe kompanije nedavno su posetile Zastavu, a nisu krile zadovoljstvo onim što su videle.
Učesnici u pregovorima sa delegacima obeju zainteresovanih kompanija smatraju da je ponuda Folksvagena realnija i razumljivija, a samim tim i ozbiljnija, pa i poželjnija. Nije nerazumljiva ni zainteresovanost kompanije FAU, jer je, očito, procenjuju u domaćem pregovaračkom timu, da Kinezi planiraju da u dogledno vreme krenu u osvajanje evropskih tržišta preko Srbije, koja još uvek nije član EU, ali se očekuje da će u perspektivi to postati. I dok su planovi kineske kompanije na nešto dužem štapu, dotle nemački Folksvagen ne mora da čeka na članstvo Srbije u EU, pošto se radi o firmi kojoj su otvorena sva svetska tržišta, bez obzira na to gde su joj locirani proizvodni kapaciteti. Uz to, ponuda Folksvagena je, tvrde sagovornici Danasa, takva da bi rešila sve probleme ne samo Kragujevca, no i preovlađujućeg dela industrije u Srbiji na duži rok.
-Ponuda Folksvagena je šansa koja se retko ukazuje i koja se ne propušta. Dobro je i što ništa više u vezi sa eventualnim aranžmanom sa Folksvagenom neće zavisiti od stava Zastave, koja je već jednom (krajem 80-tih prošlog veka), zbog očekivanog proširenja saradnje sa Fiatom prekinula pregovore sa tom nemačkom kompanijom. Ovoga puta, na sreću, eventualni dolazak Folksvagena u Kragujevac zavisiće isključivo od stava Folksvagena i odnosa države Srbije prema njegovoj ponudi koji je, prema pouzdanim informacijama, više nego pozitivan – kaže sagovornik Danasa koji želi da ostane anoniman, pošto je Folksvagen insistirao na tajnovitosti pregovora sa Zastavom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari