Na pruzi Zaječar – Knjaževac ima nekoliko kritičnih mesta gde je moguće da iskliznu vagon – cisterne, a dve se nalaze u samom gradu Zaječaru, tvrdi za Danas inženjer saobraćaja koji je želeo da ostane anoniman zbog straha od gubitka posla.
– Pruga Zaječar Knjaževac nije bezbedna. Pogotovu nije bezbedna za prevoz opasnih materija. Od Zaječara do Vratarnice „nije pipnuta“, dok od Vratarnice do Minićeva zamenjen je svaki peti prag. Dve opasne tačke nalaze se i u gradu Zaječaru – kaže naš sagovornik i dodaje:
– U Zaječaru je nebezbedan deo pruge koji prolazi kroz naselje “Podliv”. Problem je što je tu velika krivina pod nagibom. Ranije su tuda prolazili vozovi brzinom od 80 kilometara na čas, dok im je sada brzina 20. Zbog toga što na njih više ne deluje centrifugalna sila koja ih pri većim brzinama održavala na šinama pri nagibu, postoji velika mogućnost da vagioni iskliznu sa šina. To je ogromno naselje gde živi veliki broj ljudi – objašnjava on.
Nakon te opasne tačke, kako on navodi, deo pruge koji prolazi pored park šume “Kraljevica”, takođe je u očajnom stanju, jer su popucali pragovi, ispali šreafovi.
– Kilometar dalje, kod stadiona nekadašnjeg fudbalskog kluba “Putevi”, pragovi se raspadaju. Zbog lošeg odvodnjavanja iz park šume Kraljevica, voda potkopava prugu i čini je nebezbednom – tvrdi on i dodaje “da je taj deo pruge možda i opasniji nego u naselju „Podliv”.
Naš sagovornik kaže da je ova pruga izgrađena 1962. godine, kao i da se od tada nikada nisu menjali pragovi.
– Optimalno traju 20 godina – tvrdi on.
Naš sagovornik tvrdi da bi trebalo da se zatvori pruga od Zaječara do Knjaževca dok se kompletno ne rekonstruiše.
– Svedoci smo da smo za dve nedelje imali čak tri incidenta u vezi sa curenjem opasnih materija u Pirotu, Vratarnici i Pančevu. Ukoliko se nešto slično desi kod nas u Zaječaru, na delu pruge koja prolazi kroz grad, nagrabusili bismo svi – objašnjava on.
Takođe, dodaje, da je napravljen i propust kada su cisterne sklonjene iz Vratarnice nakon ispadanja jednog vagona sa fosfornom kiselinom, što su dva dana stajale na stanici u Zaječaru.
– Zaječar je tranzitna stanica i takve materije ne smeju da stoje kod nas. U Timočkoj krajini dozvolu za stajanje cisterni sa opasnim materijama imaju samo stanice u Boru i Prahovu, ali zbog opasnosti da prilikom iskliznuća, nije oštećena još neka cisterna, nismo smeli da ih transportujemo dalje do tih gradova – kaže on.
Istovremeno, građani Zaječara, koji žive u blizini pruge, priznaju za Danas da se uplaše svaki put kada prođe voz zbog nedavnog incidenta koji se dogodio kod Vratarnice, nadomak grada.
– Naravno da strahujemo. Pogledajte kako izgleda pruga – ističe jedan Zaječarac, koji je želeo da ostane anoniman, dok njegov komšija kaže da “su od vibracija koje pravi voz dok prolazi popucalki temelji i zidovi njihovih kuća“.
– Da vidite kako se ugiba pruga kada voz prođe. Pratim svaki, pošto živimo u strahu – kaže stariji Zaječarac.
Podsećamo, rekonstrukcija pruge Zaječar – Niš završena je prošle godine. Na delu od Knjaževca do Vratarnice, kako se ispostavilo, promenjen je svaki peti prag.
U martu prošle godine resorni ministar Tomislav Momirović je na pitanje da li upoznat da je promenjen svaki peti prag rekao:
– Bilo je kašnjenja i bilo je problema. Mi smo sredili dosta solidno deo od Knjaževca do Niša. Imali smo pritisak robnog transporta da se što pre otvori pruga. Da li smo mi pogrešili time? O tome možemo da debatujemo, ali da nismo to uradili ugrozili bismo veliki broj radnih mesta. Potrebno je da još rekonstruišemo prugu, naročito deo od Knjaževca do Zaječara – kazao je Momirović.
Tada je gradonačelnik Zaječara Boško Ničić kazao da je zamenjen svaki peti prag.
U nameri da proverimo informacije, Danas je pre dva dana poslao pitanja „Infrastrukturi železnice Srbije“, ali do objavljivanja ovog tekst odgovori nisu stigli, niti se iko odazvao na naše telefonske pozive i poruke.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.