Sedmog dana štrajka, železničarima i radnicima gradskog prevoza u pariskoj regiji pridružili su se jednodnevnom obustavom rada državni i regionalni službenici i zaposleni u lokalnoj samoupravi. Štrajkuju zaposleni u obrazovanju, zdravstvu, poreskim institucijama, pošti, elektroprivredi i distribuciji gasa, na javnom televizijskom servisu FR2 i FR3.

Sedmog dana štrajka, železničarima i radnicima gradskog prevoza u pariskoj regiji pridružili su se jednodnevnom obustavom rada državni i regionalni službenici i zaposleni u lokalnoj samoupravi. Štrajkuju zaposleni u obrazovanju, zdravstvu, poreskim institucijama, pošti, elektroprivredi i distribuciji gasa, na javnom televizijskom servisu FR2 i FR3.
Prema podacima Ministarstva za rad, u obrazovanju štrajkuje 39 odsto zaposlenih, dok je prema sindikatima 60 odsto zaposlenih obustavilo rad. Naročito je masovan štrajk zaposlenih u predškolskim i osnovnim školama, preko 65 odsto, što pogađa veliki broj stanovnika.
Službenici štrajkuju zbog pada kupovne moći, jer porast plata ne prati inflaciju. U 2007. ukupna masa za plate je povećana tek za 0,8 odsto, a kupovna moć je, prema navodima sindikata, manja za 20 odsto u odnosu na 2002. godinu, kada je desnica došla na vlast. Pored toga, državni službenici su nezadovoljni jer vlada želi da uvede izvesnu nestalnost zaposlenja u državnoj službi – mogućnost premeštanja na druga radna mesta, pa čak i izvan državne administracije. Za narednu godinu najavljeno je ukidanje 22.900 radnih mesta.
I dok je broj štrajkača na železnici i u gradskom prevozu u pariskoj regiji u padu, posledice štrajka nisu manje. I dalje je najveći odziv štrajkača među zaposlenima od kojih neposredno zavisi saobraćaj. Iako štrajkuje 27 odsto železničara i 18 odsto zaposlenih u gradskom prevozu, saobraćala je tek polovina ekspresnih vozova, svaki četvrti voz na regionalnim linijama, trećina, odnosno četvrtina linija metroa, u zavisnosti od linije.
U autobuskom saobraćaju je 40 odsto vozila. Štrajkači su juče blokirali i železničku stanicu u Marselju. Zbog nesnosnih gužvi u javnom prevozu, juče je bilo najviše zastoja u automobilskom saobraćaju, na čak 500 kilometara autoputeva automobili su stajali. Direktni dnevni gubici na železnici zbog nemogućnosti dopremanja robe i putnika iznose 24 miliona evra, a ukupni gubici za privredu Francuske od sedmodnevnog štrajka prelaze pola milijarde evra.
Štrajkovima se pridružuju i drugi zaposleni nezadovoljni platama i položajem. U jednodnevni štrajk stupio je i deo zaposlenih u štamparijama dnevne štampe, tako da je i distribucija novina poremećena. U Parizu, Marseju, Bordou i drugim gradovima protesne povorke štrajkača su nepregledne.
Štrajkačima je uspelo da na pregovore „dovedu“ i predstavnike vlade, pored čelnika direkcija javnih preduzeća, za razliku od predthodnih neuspelih razgovora na kojima oni nisu učestvovali. Svi obećavaju čvrstinu na pregovorima i rezultat je neizvestan. Predsednik Sarkozi je najavio da će se povodom štrajkova obratiti naciji do kraja nedelje.
Ponekad je teže okončati štrajk nego ga započeti. Štrajkači koji su ostali bez sedmodnevne plate ne žele da odu praznih ruku. Iako je građanima dosta neprilika zbog štajka, posebno u prevozu, oko polovine njih podržava štrajk – 40 odsto prema saopštenjima vlade, 54 odsto prema navodima sindikata.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari