Francuska železnica (SNCF) je na novoj pruzi Pariz – Strazbur oborila zvaničan svetski rekord brzine voza. Voz velikih brzina (TGV) je u utorak dostigao brzinu od neverovatnih 574,8 kilometara na sat. Sve mostove preko pruge zaposeli su radoznali posmatrači koji su satima strpljivo čekali, neki od ranog jutra, da vide u nekoliko sekundi kako se po šinama voz kreće brzinom rakete.
Francuska železnica (SNCF) je na novoj pruzi Pariz – Strazbur oborila zvaničan svetski rekord brzine voza. Voz velikih brzina (TGV) je u utorak dostigao brzinu od neverovatnih 574,8 kilometara na sat. Sve mostove preko pruge zaposeli su radoznali posmatrači koji su satima strpljivo čekali, neki od ranog jutra, da vide u nekoliko sekundi kako se po šinama voz kreće brzinom rakete.
Daleke 1981. godine francuske železnice su postigle rekord od 380 kilometara na čas. Nemački železničari rekord su preuzeli 1988. s 406, a Francuzi ga vratili 1990. brzinom od 515 kilometara na čas. Japanska železnica je 2003. postigla brzinu od 581 kilometar na čas, ali taj rekord nije priznat, jer je postignut s prototipnom kompozicijom.
Avionske brzine na železnici postavljaju izuzetno ozbiljne bezbednosne probleme. Da bi se zaustavio voz koji se kreće brzinom od 574,8 kilometara na čas potrebno mu je čitavih 15 kilometara. Već pri brzinama preko 200, kojima se kreću svi vozovi na mnogim prugama u Francuskoj, Nemačkoj i Japanu, neophodno je dovesti svu signalizaciju u samu kabinu voza, jer mašinovođa pri tim brzinama ne može da osmatra signalizaciju duž pruge.
Zbog sigurnosti nema prelaza preko pruge koja je zaštićena visokim ogradama jer bi, primera radi, sudar s kravom mogao da ima katastrofalne posledice. Treba reći da za preko 25 godina od uvođenja vozova velikih brzina u Francuskoj nije bilo nesreća sa smrtnim slučajem. Mada je došlo do nekoliko izletanja kompozicija iz šina zbog posebne konstrukcije, vagoni se nisu izvrtali na bok, niti su se kompozicije slagale u harmoniku.
Na relacijama do hiljadu kilometara železnica je brža, udobnija i sigurnija od avionskog saobraćaja. Danas, niko ne putuje avionom od Pariza do Liona udaljenog 500 kilometara, jer se vozom stiže za dva časa, koliko je potrebno da bi se stiglo do polaznog aerodroma. Do Marseja, na skoro 800 kilometara od Pariza, dolazi se za manje od četiri časa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.