Građani slabo obavešteni o trošenju novca 1Foto: Stanislav Milojković

Mada se u Srbiji godišnje izdvoji stotine miliona dinara na sufinansiranje medijskih projekata, građani nisu u dovoljnoj meri obavešteni kako se ovaj novac troši, s obzirom na to da je indeks transparentnosti institucija koje raspisuju konkurs samo 37 odsto od mogućih 100 odsto, pokazalo je najnovije istraživanje Balkanske istraživačke mreže (BIRN).

Istraživači BIRN-a proveravali su koliko su prošle godine podaci u vezi sa konkursima za sufinansiranje medijskih projekata u oblasti javnog informisanja bili dostupni na veb sajtovima deset gradova i opština u Srbiji, među kojima su i Beograd, Novi Sad, Niš i Kragujevac. Konkurs nije bio raspisan jedino u Kragujevcu, dok je u Zaječaru bio poništen.

Analiza transparentnosti sajtova pokazala je da je javnost najmanje obaveštena o okolnostima realizacije budžetski podržanih medijskih projekata, pošto transparentnost praćenja tih projekata na sajtovima iznosi svega tri odsto od mogućih 100 odsto. Transparentnost rada Stručne komisije za ocenu medijskih projekata je 46 odsto, što je rezultat činjenice da na većini sajtova postoje samo rešenja o osnivanju komisije i dokument o konačnom ishodu konkursa, dok ni na jednom nisu objavljena dokumenta iz kojih se vidi kako je došlo do takve odluke.

Na veb sajtovima su vidljiviji podaci o budžetu opredeljenom za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja, tako da transparentnost ovakvih budžetskih sredstava dostiže 86 od mogućih 100 odsto. Na svim sajtovima objavljeni su iznosi budžeta za informisanje, ali se iz njih uglavnom ne vidi koliko je novca opredeljeno za konkursno sufinansiranje medijskih projekata. Izuzetak je grad Pančevo na čijem sajtu se može jasno naći ovakav podatak. Za građane je najvidljiviji sam sam konkurs, koji je ocenjen indeksom transparentnosti od 95 odsto. Svi gradovi i opštine na svojim sajtovima imaju dokumentaciju i podatke o aktuelnim i ranijim konkursima, izuzev Užica. Izuzetak je i grad Beograd, koji na sajtu ima dokumenta o aktuelnom konkursu, ali ne i dokumentaciju o ranijim konkursima.
Istraživanje transparentnosti načina finansiranja medija deo je trogodišnjeg projekta „Javni novac za javni interes“, koji realizuje konzorcijum BIRN-a, NUNS-a i Fondacije Slavko Ćuruvija.


Naredna istraživanja
Tanja Maksić, koordinatorka programa BIRN-a, ističe da će u narednom periodu BIRN analizirati podatke do kojih su došli i kroz intervjue sa nadležnima, kao i na osnovu zahteva za slobodan pristup informacijama od javnog značaja. „Osim medijskih konkursa, istraživaćemo i nivo transparentnosti pojedinačnih davanja, javnih nabavki, direktnih ugovaranja, kao i donacija i sponzorstava, što su takođe forme za finansiranje medija koje stoje na raspolaganju javnim institucijama“, kaže Maksić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari