"Gradonačelnik je slagao Beograđane četiri puta": Da li je sporazumni raskid ugovora između Kentkarta i Grada Beograda bio samo Šapićeva farsa? 1Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC; Shutterstock/BalkansCat

Preduzeće Kentkart, privatni partner Grada Beograda za naplatu karata u GSP-u, najavio je pokretanje spora protiv države Srbije zbog „zaštite svoje investicije“.

Iako je gradonačelnik Aleksandar Šapić saopštio da se ugovor između dve strane sporazumno raskida, 11 godina pre samog isteka, te da ni jedna od strana neće potraživati nikakve naknade – iz Kentkarta tvrde da je ugovor povređen od strane Grada Beograda.

Pre toga, Skupština grada Beograda saglasila se sa konačnim nacrtom sporazumnog raskida ugovora koji im je dat na uvid, što je i zvanično saopšteno.

S tim u vezi, postavlja se pitanje – da li je uopšte na sporazumni raskid pristala i druga strana, odnosno Kentkart, pre nego je javnosti saopšteno da će do raskida definitivno doći – i to bez penala.

„Očigledno je da nas je aktuelna gradska vlast slagala da je došlo do sporazumnog raskida ugovora između Grada i privatnog partnera – sad je jasno da to toga nije došlo“, kaže za Danas Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu.

Jovanović objašnjava da, budući da do sporazumnog raskida nije došlo, a da je gradska vlast već započela pravljenje paralelnog sistema za naplatu karata – to Beograd i Srbiju izlaže tužbi i penalima od strane privatnog partnera.

„Kentkart se pozvao na državni ugovor sa Turskom o zaštiti međusobnih investicija, ali i na to da Grad nije naveo po kom osnovu bi jednostrano raskinuo ugovor. Jasno je da je trebalo prvo ispregovarati sve sa privatnim partnerom, a onda ići u javnost i pričati kako je sve već završeno“, upozorava direktor Centra za lokalnu samoupravu.

Osnivanjem JKP „Naplata prevozne usluge Beograd“ zamišljeno je da se poslovi naplate karata u prevozu preuzmu od privatnog Kentkarta, što bi trebalo da zaustavi odliv novca koji turska firma uzima kao procenat.

Ipak, sada je nejasno da li će državnu novoosmišljeni sistem naplate karata koštati više nego što je to bio slučaj pre uspostavljanja istog.

„U ovoj situaciji, ne samo da smo izloženi potencijalnoj tužbi i penalima, već je Grad napravio dupli trošak za naplatu karata, osnivanjem javnog preduzeća za isto to što još uvek radi privatni partner. Želim da verujem da je gradonačelnik imao dobru nameru, ali je ovo toliko amaterski i populistički odrađeno, da sam čak i ja iznenađen. Zato predlažem da ukoliko bude nekih finansijskih obaveza za grad, to gradonaćelnik plati iz svog džepa, jer nije fer da svi Beograđani snose troškove tuđe gluposti i bahatosti“, napominje Jovanović.

Da li je dogovor postojao pa je opovrgnut – ili ga nije ni bilo?

Kako objašnjava Zoran Alimpić, funkcioner DS i nekadašnji zamenik gradonačelnika glavnog grada, poslanici su imali na uvid sporazumni raskid ugovora, nakon čega su dali saglasnost na isti.

Ipak, još tada je otvoreno pitanje zbog čega bi Kentkaru išlo u korist da na ovaj način prekine saradnju sa Gradom.

„Na sednici Skupštine grada Beograda odbornicima je dat tekst ugovora o raskidu, da na njega daju saglasnost. U njemu piše da kompanija Kentkart prihvata da se raskine prethodni ugovor koji je uspostavljen dok je Goran Vesić bio na vlasti, i da iz pomenute firme ne zahtevaju nikakvu naknadu. S obzirom da je to bilo čudno, Šapić je objasnio odbornicima da je Grad imao sreće što je Kentkart prihvatio ove uslove, bez penala i naknade“, priseća se Alimpić.

Funkcioner DS-a sada napominje da je sve to bila neistina, i dovođenje odbornika u zabludu.

„Odbornici svih opozicionih grupa izrazili su čuđenje da će se međunarodna kompanija koja posluje u mnogim zemljama tek tako odreći garantovane dobiti i profita koje bi ostvarila u narednih 11 godina. Baš iz tog razloga, Kentkart ima pravo da potražuje izgubljenu dobit. Ako je sklopljen ugovor, na osnovu istog se mesečno za karte Kentkartu isplaćuje oko 7,92 odsto prihoda. Kada bi jedna velika, privatna kompanija sebi dozvolila da izgubi toliko novca, akcionari bi se zapitali zbog čega se to dogodilo“, predočava Alimpić.

Danasov sagovornik smatra i da je pretnja firme Kentkart da tuži Grad odnosno Srbiju, vrlo ozbiljna. Takođe, i da je neophodno razotkriti ko stoji iza ove afere i netransparentnog sleda događaja.

„Očigledno je u pitanju još jedna posledica sukoba između bivšeg zamenika gradonačelnika, i sadašnjeg gradonačelnika. Njih dvojica jedan drugom stavljaju klipove u točkove. Neko je kriv za to što se ovo sada dešava, i to ne treba da plaćaju građani Srbije, već njih dvojica iz svog džepa, ako žele da se proganjaju“, napominje Alimpić, dodajući da je pitanje, ako Grad uđe u pravni sukob sa Kentkarom, da li će ta firma dozvoliti da nastavimo sa korišćenjem njihovog softvera i validatora, ili ćemo morati „da vraćamo papirne pantljičare“ kako bi građani platili prevoz.

Sledi li dupli trošak naplate prevoza?

I predsednica beogradskog SSP-a Mila Popović saglasna je sa Jovanovićem i Alimpićem da je Šapić mesecima pravio privid da će se sporazumno raskinuti ugovor sa Kentkartom. Takođe, i da će zbog „Šapićevih pogrešnih poruka“, Srbija verovatno plaćati penale i naknadu pune štete.

„Šapić je slagao Beograđane četiri puta. Prvi put kada je rekao da je već dogovoren raskid, jer očigledno nije. Drugi put kada je na Sednici skupštine stavio na glasanje odluku o raskidu koja je bila „šarena laža“ i prazna lista želja. Treći put, kada je osnovano preduzeće za naplatu karata kako bi se zaposlio novi SNS kadar. Četvriti put kada je predvideo da će novo beogradsko društvo da angažuje Kentkart za održavanje i upravljanje sistemom za naplatu karata, jer je jasno da mu je plan da Kentkart nastavi da naplaćuje karte ili da se na taj način obešteti za raskid“, objašnjava Popović za Danas.

Ona dodaje da posle svega Grad ima samo dupli trošak, jer sa jedne strane plaća Kentkart, a sa druge novu beogradsku firmu za naplatu karata.

„Šapićevu firmu, međutim, sada plaćamo ni za šta jer ona bukvalno ništa ne radi. Ako se sistem naplate ne prenese na nju – reč je o džepu za SNS koji pune građani Beograda“, ističe redsednica beogradskog SSP-a.

Za kraj, ostaju otvorena pitanja – da li je dogovor o tome da se prevremeno raskine ugovor između Grada i Kentkarta zaista postojao,i  da li su obe strane u nekom trenutku bile spremne da ga potpišu, ili je to bila jednostrana odluka?

Takođe, ono što građane možda i najviše interesuje – Šta će se dogoditi ako nadležni ne uspeju da postignu dogovor sa Kentkartom? Kako će se gradski prevoz uopšte odvijati?

Kentkart nije do objavljivanja ovog teksta odgovorio na pitanja koja im je uputila redakcija Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari