Grčki novinar: Već 20 godina imamo elektronsku tablu za praćenje železničkog saobraćaja, ali ona nikad nije stavljena u rad 1Foto: Beta/AP Photo/Vaggelis Kousioras

Više od 40 osoba je poginulo, a 130 je povređeno u najvećoj železničkoj nesreći u Grčkoj. Ministar transporta podneo je ostavku, policija je uhapsila šefa železničke stanice u Larisi. Putnički voz koji se sudario sa teretnim imao je 350 putnika i išao je brzinom od 160 kilometara na čas. Kako je došlo do ove nesreće? Na to pitanje ovog jutra su u „Uranku“ na televiziji K1 odgovorili Nikos Pelpas, dopisnik televizije ERT, a iz Atine se javio ambasador Dušan Spasojević.

Ambasador Dušan Spasojević je kazao da za sada ima najmanje 42 mrtvih, kako je objavio grčki javni servis.

– Istražni sudija je na terenu i kaže da osim 42 nastradalih u tragediji ima najmanje još deset nestalih osoba, a oko 50 ljudi još uvek traga za svojima. Iz bolnica je u međuvremenu jedan broj ljudi otpušten, ali još oko 60 njih je na bolničkom lečenju u okolnim bolnicama – rekao je on.

Šestoro hospitalizovanih je u kritičnom stanju.

– Još uvek traje potraga za nestalim putnicima, i situacija na terenu je veoma napeta. Najveći broj ljudi koji su stradali i za kojima se još uvek traga imaju između 25 i 30 godina, to su uglavnom studenti koji su se vraćali iz Atine za Solun. Srećom, ako tako uopšte može da se kaže u ovom trenutku, među povređenima i među stradalima nema srpskih državljana. Ambasadi u Atini i našem konzulatu u Solunu nije se obratio niko od naših državljana – kazao je on danas u „Uranku“.

Građani se okupljaju na trgu kod stanice u Larisi, a protesti se održavaju i najavljuju i u Atini zbog nezadovoljstva privatizacijom železničkih preduzeća.

– Moj utisak je da je ovde javnost ophrvala tuga, ali uz nju ide i bes. Verujem da je u političkom smislu stavljena tačka na ovaj slučaj ostavkom ministra saobraćaja koji je ostavku, kako je kazao, podneo iz moralnih razloga i u znak poštovanja žrtvama. Ova situacija nije novost, privatizacija železnice je dobro poznata, a sada u javnost izlaze detalji – naveo je on.

On je dodao da je u pitanju najverovatnije ljudska greška u ovom konkretnom slučaju.

– Izašli su snimci razgovora sa magnetofonske trake otpravnika vozova, odnosno šefa stanice u Larisi, i mašinovođe voza i mogli smo da čujemo kako da je šef stanice dao direktno mašinovođi nalog da ne staje na crveno svetlo nego da produži i nastavi put ka Solunu i tako je došlo do sudara. Sa velikom dozom samopouzdanja mu daje nalog da nastavi, dok je mašinovođa imao sumnju i pitao da li da nastavi. Kako sada stvari stoje, a to će utvrditi i istražni organi i sud, ovde je čini se reč o ljudskoj grešci – kazao je ambasador Srbije u Atini – rekao je Spasojević.

Predsednik grčkih železničara kazao je da na pruzi na relaciji Atina-Solun ne rade ni semafori, ni pokazivači, ni kontrola saobraćaja i da se sve radi ručno. Ambasador Dušan Spasojević u „Uranku“ je kazao da se u nekoliko nekoliko navrata vozio tom prugom i nije znao za podatke koji sada izlaze u javnost.

– To je moderna pruga, vozovi idu velikom brzinom, i za mene su ovi podaci potpuno iznenađujući kao i za većinu drugih ljudi. Tehnički detalji o kojima železničari govore sada zvuče šokantno – rekao je Spasojević. – U Grčkoj preovladava tuga, proglašena je trodnevna žalost. Još uvek se broje mrtvi i postoji zadrška prema svemu što se objavljuje u medijima. Za te vrste analiza tek će doći vreme. Potresne su scene u Larisi. Ministar saobraćaja je plakao kao kiša i po povratku u Atinu odmah je podneo ostavku – rekao je ambasador na televiziji K1.

Mašinovođa ne mora da zna položaj vozova

Prema rečima dopisnika televizije ERT Nikosa Pelpasa, mašinovođa ne mora da zna da mu se približava drugi voz, već bi to trebalo da se prati putem elektronske table i da mu se javi.

– Na toj tabli se vidi gde se nalazi svaki voz. Ta tabla postoji već 20 godina ali još uvek nije uključena u rad. Kupljen je taj sistem za kontrolu, zove se The European Rail Traffic Management System. Najava je da će ga u septembru ove godine staviti u rad. To je tragedija, to što se ovako nešto dogodilo u 21. veku kada svaki bicikl ima GPS i može da se pozicionira, a šef stanice ili kontrolna služba ne znaju gde se nalaze vozovi. To je tragično i zato je potrebna široka istraga – kazao je Pelpas u „Uranku“.

Novinar je kazao da on uglavnom putuje vozom za Atinu.

– Brzina vozova je i 200 kilometara na sat na toj pruzi, a kada računate i brzinu teretnog voza iz drugog pravca, ta brzina se duplira. Prva dva vagona su gotovo skroz izgorela. Malo pre je objavljeno da su pronađene još dve osobe te je broj stradalih sada 44. Ne zna se sudbina još deset ljudi i oni su verovatno skroz izgoreli u prva dva vagona. Najveća tragedija je to što su putnici uglavnom bili studenti, vraćali se na fakultete – kazao je Pelpas.

Nekoliko pisama uputilo je udruženje grčkih železničara nadležnom ministarstvu ali ni na jedno nisu dobili odgovor, kazao je Nikos Pelpas danas na televiziji K1.

– Nisu samo u februaru uputili pismo, već je reč o nekoliko pisama koje je udruženje železničara poslalo nadležnom ministarstvu saobraćaja i preduzeću koje upravlja vozovima i niko im nije odgovorio na ta pisma. Juče sam slušao bivšeg predsednika sindikata železničara koji je rekao da u poslednje dve godine nijedan evro nije uložen u popravke i održavanje pruge. Ta pruga je nova ali je treba održavati. Procene su da je železnici, da bi funkcionisala, potrebno 2.500 ljudi. Sada radi oko 800 ljudi, otpušteno je mnogo radnika prethodnih godina. Ja sam preko interneta nedavno kupio kartu u oba pravca na relaciji Atina-Solun za 43 evra, to je vrlo jeftino, jeftinije od autobusa. Kolima vam treba 200 evra za putarine i benzin. Vozom stignete za 4 sata i 20 minuta, a kolima vam treba pet sati i još dodatni sat da uđete u Atinu – objasnio je dopisnik televizije ERT.

Kako je kazao, italijanska firma je zadužena za vagone i vozove, ali ne i za prugu.

– Kontrola države mora da postoji. Železnica se rasparčala na četiri ili pet delova od kojih je svaki prodat drugoj firmi, i sada ne znamo koliko je firmi uključeno u železnicu. U svakom slučaju, tu mrežu država mora da kontroliše, a to nije urađeno. Postoje dva koloseka na pruzi, i koloseku od Atine do Soluna pao je sistem elektrifikacije – kabl je visio. To je zbog neodržavanja. Tada je šef stanice dao nalog mašinovođi da nastavi. Skretničar ne zna šta se dešava, on samo izvršava nalog šefa stanice. Elektronski sistem ne radi, digitalizacija ne postoji. Prema pisanju medija obuka šefa stanice trajala je tri meseca, a trebalo bi da traje najmanje devet meseci. On je napravio kobnu grešku, ali nije samo on problem. Taj čovek mogao je da padne u nesvest. Ideja mu je bila da voz svega nekoliko kilometara pređe u drugi smer zbog tog kabla i da se potom vrati, jer nije znao da dolazi teretni voz. Samo srećom nismo imali ovakve nesreće ranije. Ja verujem sindikatu i železničarima. Taj voz je skrenut na suprotni kolosek – kazao je Pelpas.

Neophodna je politička odgovornost

Dopisnik televizije ERT Nikos Pelpas u „Uranku“ je kazao da ostavkom ministra saobraćaja ne može biti stavljena tačka na ovu tragediju.

– Ministar je preuzeo političku odgovornost ali šta je sa ministarstvom koje se oglušuje na nekoliko pisama sindikata? Istraga treba da stigne do tamo, da saznamo ko nije pročitao pisma ljudi iz železnice. Cela država tako radi, nije to novost u Grčkoj i to je tragično. Veliko je ogorčenje u narodu. Ljudi tuguju, ali siguran sam da će biti političkih posledica. Verovatno će i ovo biti novi slučaj koji će uticati na političku situaciju, jer mi sada u aprilu imamo izbore. To su redovni izbori, trebalo je da budu održani u septembru a biće nešto ranije, u aprilu – rekao je Pelpas.

U Larisi se 1972. dogodila saobraćajna nesreća kada su se takođe sudarila dva voza i tada je bilo 19 poginulih.

– Teška je to trasa, završena je pre nekoliko godina. Elektrifikacija je završena pre pet ili šest godina, a i pruga je nova, stara oko 15 godina. Teška je trasa jer prolazi kroz kanjon. Grčka sada plaća ono što je propustila tokom šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka. Imali smo stav da ne treba razvijati železnicu. Bili su veliki ekonomski interesi špeditera i vlasnika autobusa. Grčka ima 100.000 kamiona, a to je mnogo glasača. Svi su u Grčkoj putovali autobusom. To je kao neka mafija. Evropa je išla napred i razvijala železnicu, a Grčka politički nije htela da razvija železnicu. Tek kada su Kinezi došli 2009. i uzeli luku, počelo je da se razmišlja o železnici bar za trgovinu, za kargo vozove za Evropu. Samo da ne bude kao sve istrage do sada, da se nađe šef stanice i da tu sve stane. Kazna za ovakva dela su najmanje deset godina zatvora, ali istraga mora da stigne do vrha, to narod očekuje. Veliko je ogorčenje. Taj ministar je rekao pre nekoliko dana da železnica brine o bezbednosti putnika i onda se desilo to što se desilo. Posle 72 sata ne verujem da će ljudi koji se vode kao nestali biti pronađeni živi. Istraga je pri kraju na terenu, i verujem da su oni u zapaljena prva dva vagona i DNK analizom će se utvrditi njihov identitet – rekao je Pelpas u „Uranku“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari