Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd raspisao je tender za nabavku 20 niskopodnih tramvaja, a kao rok za dostavljanje ponuda određen je 8. decembar ove godine, piše portal eKapija.
Španski CAF tramvaji poslednji su koji su za potrebe beogradskog javnog prevoza kupljeni pre više od deset godina i njih 30 vadi prosek izuzetno starom i dotrajalom tramvajskom podiststemu GSP Beograd. Posle toga, jedno vreme kupovina tramvaja uopšte nije pominjana, da bi poslednjih nekoliko godina gradska vlast najavljivala i obećavala nabavku novih tramvaja, ali na najavama se sve i završavalo.
Da su poslednje najave na ovu temu nešto izvesnije, moglo se naslutiti na septembarskoj sednici Skupštine grada kada se odlukom većine GSP zadužio sa 325 mil EUR, a u susret najavljenoj nabavci tramvaja. Tu dugoočekivanu nabavku najveći gradski prevoznik konačno je i raspisao.
Kako se može videti u tenderskoj dokumentaciji reč je o nabavci 20 niskopodnih tramvaja, a kao rok za dostavljanje ponuda određen je 8. decembar ove godine. Zanimljivo, u tenderskoj dokumentaciji, iako je reč o nabavci koja će biti velikog iznosa, nije navedena i procenjena vrednost nabavke. Sam budući ugovor oročen je na 48 meseci odnosno na četiri godine, pa se očekuje da, kao i u slučaju ranijih nabavki vozila za potrebe javnog prevoza, i isporuka novih tramvaja bude organizovana u nekoliko tura.
– Tramvaji će biti zglobna petodelna vozila, potpuno niskopodni, opremljeni mikroprocesorskim sistemom za regulaciju vuče i kočenja, elektronskim sistemom za informisanje putnika, video nadzorom, rampom za lica sa posebnim potrebama i klima uređajem u kabini vozača i putničkom prostoru. Dužina tramvaja (bez spojnica) iznosi 29 – 32 m. Najveća širina na najširem delu tramvaja mora biti u opsegu od 2,20 – 2,40 m sa retrovizorima i žmigavacima. Ne sme se izazivati buka koja je neprihvatljiva za okolnu sredinu i putnike u tramvaju. Novi tramvaji treba da budu projektovani i izrađeni za životni vek od najmanje 30 godina sigurne i pouzdane eksploatacije pod uslovima koji su opisani u nastavku. Smatra se da tramvaji prelaze oko 70.000 km godišnje. Isporučilac će podneti dokumentovani dokaz o sposobnosti zadovoljavanja ovog zahteva – precizira se između ostalog u dokumentaciji.
Kako se dodaje, vozilo mora da bude mehanički kompatibilno, po pitanju sprezanja, sa postojećim vozilima: ČKD KT4, DÜVAG sa prikolicom i CAF, odnosno sa onim tramvajima koji su saobraćaju na ulicama Beograda.
– Svi troškovi dopremanja tramvaja od radnog prostora isporučioca do depoa GSP Beograd, kao i troškovi iskrcavanja i ispravnog postavljanja tramvaja na kolosek, i svi drugi troškovi nastali u toku isporuke padaju na teret isporučioca. Novo vozilo mora da bude usklađeno (kompatibilno) u svakom pogledu sa tramvajskom infrastrukturom grada Beograda, uslovima održavanja, profilom (gabaritom) i zahtevima eksploatacije. Projektovana brzina na pruzi u tramvajskoj mreži je 50 km/h (izuzetno 40 km/h – pruga preko Mosta na Adi) na horizontalnim i ravnim deonicama – ukazano je u dokumentaciji.
Od osporavanja zaduživanja do sumnje u nameštanje tendera
Kada je u septembru ove godine postalo jasno da će se GSP prilično zadužiti, Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) upitao je da li je razlog za misteriozno zaduživanje GSP-a od čak 38 milijardi dinara, kupovina turskih tramvaja marke Bozankaja (Bozankaya)?
– Da li je Šapićev šef kabineta tajno išao u Tursku i tamo pregovarao sa turskim proizvođačem tramvaja Bozankaja, bez bilo kakvog zakonskog osnova i redovne tenderske procedure – istakao je tada u javnom pismu direktor CLS-a.
Tramvaji Bozankaja u Evropi koriste samo u Rumuniji i da ne spadaju u etabliranu klasu tramvaja, niti postoji ijedan objektivni razlog da se oni unapred favorizuju, ukazao je tada Jovanovića.
Na ovu temu reagovali su u septembru i predstavnici beogradske opozicije pitajući zašto se ide ka ovolikom zaduživanju GSP-a za kupovinu novih vozila, ako je budžet grada „težak“ čak 1,6 mlrd EUR.
Taksisti više beogradskih udruženja okupili su se noćas ispred Policijske uprave Beograda, gde su stigli u protestnoj vožnji jer je jedan njihov kolega pretučen.
Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.