Igor Velić iz borskih „Sigurnih staza“: Uvesti saobraćajno vaspitanje i obrazovanje kao nastavni predmet u škole 1

Dve godine bile su sasvim dovoljne da strukovno udruženje „Sigurne staze“ iz Bora svojim inovativnim i kreativnim radom bude prepoznato na nacionalnom i međunarodnom nivou i da njihove projekte podrže domaći i strani donatori.

-Svaki čovek je pozvan da bude stvaralac i da svojim znanjem i radom unapređuje lokalnu zajednicu u kojoj živi. Želja nam je bila, kao strukovnom udruženju, da stvorimo nešto što ne postoji, kako kod nas, tako i u regionu, i da kroz svoj rad promovišemo svoju struku. Nažalost, kod nas inženjerska struka ne učestvuje u javnom, društvenom i političkom životu, i retki su slučajevi kad se njihov glas čuje – počinje razgovor za Danas master inženjer saobraćaja Igor Velić iz borskog udruženja “Sigurne staze” kome nije bilo potrebno puno vremena da svojim projektima uz korišćenje informacionih tehnologija bude prepoznat od strane stranih i domaćih donatora.

Tome je sigurno doprinela, kako Velić kaže, ljubav prema saobraćajnom inženjerstvu, urbanoj mobilnosti i bezbednosti saobraćaja i „Humanom inženjeringu“.

Reč je o konceptu koji se kod nas praktično ne primenjuje, a koji zahteva drugačiji pristup rešavanju problema i drugačije oblikovanje saobraćajnog i urbanističkog prostora, uz primenu inovativnih, praktičnih i jednostavnih rešanja koja bi zadovoljila sve učesnike u saobraćaju.

Igor Velić iz borskih „Sigurnih staza“: Uvesti saobraćajno vaspitanje i obrazovanje kao nastavni predmet u škole 2
Foto: Igor Velić, privatna arhiva

-Tu bih dodao i ljubav prema pametnim tehnologijama, koje mogu značajno doprineti ekološkijem, bezbednijem, jeftinijem i efikasnijem transportu ljudi i sredstava u urbanim sredinama. Ono što je ključno, razvojem inovativnih i revolucionarnih rešenja u saobraćaju mogu se zadovoljiti sve veće potrebe građana za drugačijim vrstama usluga koje saobraćajni sistem treba da im pruži. I naravno ljubav prema rodnom gradu. Cilj našeg udruženja je da grad Bor postane bezbedan, pristupačan i saobraćajno i urbanistički uređen – ističe Velić.

Objašnjava da je glavna pokretačka snaga ovog udruženja želja da u Srbiji niko ne strada u saobraćaju. Zato su rešili da svoj rad posvete ranjivim učesnicima u saobraćaju: deci, pešacima, biciklistima, osobama sa invaliditetom, starijim licima o kojima praktično u Srbiji niko ne brine i koji su najugroženija kategorija učesnika u saobraćaju.

-Sa druge strane, pošto dolazimo iz Bora, iz radničkih porodica niže i srednje radničke klase, jedan o motiva nam je bio, da i deca iz provincije mogu da stvore nešto što će biti inovativno, kreativno i priznato na međunarodnom i nacionalnom nivou i da svojim radom ispromovišemo svoj grad i državu. Jednom rečju, da svojim radom služimo državi i narodu iz kog smo ponikli. Nadam se da smo u tome i uspeli. O tome svakako govore i nagrade koje smo dobili i međunarodne konferencije na kojima smo učestvovali – kaže Igor Velić.

Njihove projekte su do sada podržali Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu, Vlada Ujedinjenog Kraljevstva, a tu su i projekti Vlade Švajcarske „Zajedno za aktivno građansko društvo–ACT”, Beogradske otvorene škole i Trag fondacije.

“Sigurne staze” su za dve godine postojanja uspešno realizovale više projekata među kojima „GIS platforma za bicikliste, GIS softver za održivi javni prevoz u Kragujevcu,“GIS softver za bezbednost saobraćaja i urbanu mobilnost,i „GIS aplikacija za osobe sa invaliditetom na teritoriji grada Bora“.

GIS platforme za bicikliste, GIS softveri za održivi javni prevoz u Kragujevcu i za bezbednost saobraćaja i urbanu mobilnost, kao i GIS aplikacija za osobe sa invaliditetom na teritoriji grada Bora, kako navodi Igor Velić, predstavljaju nedvosmisleno sredstvo komunikacije između svih aktera u sferi saobraćajnog i urbanističkog planiranja.

-Kao i u dvosmernoj komunikaciji struke i „politike“, struke i građana, građana i donosioca odluka. Samim tim predstavljaju koristan alat za lokalnu samoupravu i donosioce odluka u cilju pametnijeg donošenja odluka. S tim u vezi, naše platforme sadrže i crowdsourcing komponentu (citizen science) koja omogućuje pregled, unos i izmene podataka od strane građana, čime se pruža mogućnost svim građanima da obeleže lokacije na karti, dodaju fotografije, postave opis i daju svoje predloge u cilju unapređenja urbanističke i saobraćajne infrastrukture – kaže Velić dodajući da po posetama na njihovim platformama i po bazi prijavljenih i identifikovanih problema slobodno mogu da kažu da su zadovoljni kako su ih građani prihvatili i kako ih koriste.

Međutim, donosioci odluka u GU Bor nisu podržili ni jedan projekat “Sigurnih staza”.

-Iako su naši projekti predstavljeni na međunarodnim konferencijama i priznati kako na međunarodnom tako i na nacionalnom nivou, od kreatora sistema u Boru smo samo doživili negodovanje i pritisak na naš naučno-istraživački rad – ističe Igor Velić.

To ga ne sprečava, kao ni “Sigurne staze” da i dalje ozbiljno rade i na polju razvijanja saobraćajne kulture.

Kaže da saobraćajne kulture nema bez saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja i primećuje da našoj zemlji nedostaje sistemski i kontinuiran pristup u saobraćajnom obrazovanju i vaspitanju.

-Da nema sistemskog pristupa u poboljšanju i unapređenju saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja govori i podatak da u našoj zemlji ne postoji definisan plan i program nastave kao ni udžbenik posvećen ovoj temi.Upravo iz ovog razloga smo pokrenuli izdavačku delatnost udruženja i izdali prvu knjigu u formi udžbenika „Siguran smer-vodič kroz osnovna pravila saobraćaja“. Autor knjige je Nenad Jevtić, i knjiga je namenjena učenicima nižih razreda osnove škole. Za ovaj poduhvat nismo dobili podršku grada Bora a ni naše države. Zahvaljujući sponzoru i ličnom angažovanju uspeli smo da obezbedimo sredstva i celokupan prvi tiraž smo podelili osnovnim školama na teritoriji grada Bora, Zaječara, Negotina i Boljevca – priča naš sagovornik.

Dodaje da je ideja koju zastupaju “Sigurne staze” uvođenje saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja kao nastavnog predmeta u škole, jer smatraju da sticanje znanja i formiranje ispravnih stavova u vezi bezbednosti saobraćaja predstavlja kvalitetan osnov za dalju nadgradnju kod dece starijeg uzrasta i odraslih, u ovoj oblasti.

-Na ovaj način, postiže se unapređenje nivoa bezbednosti saobraćaja, odnosno unapređenje ponašanja učesnika u saobraćaju, a samim tim i smanjenje broja poginulih i povređenih u saobraćajnim nezgodama – ističe Velić.

Ilustruje to istraživanjima koja se sprovode u zemljama EU koja pokazuju da u promeni ponašanja leži najveći potencijal uticaja na bezbednost saobraćaja koji se procenjuje na 20do 40 odsto,dodajući da je u našim uslovima on još veći.

-U skladu sa tim neophodno da svaka lokalna zajednica preduzme aktivnosti saobraćajnog vaspitanja i obrazovanja u skladu sa svojim mogućnostima, imajući u vidu problem ugroženosti dece sa jedne strane, i mogućnosti rešavanja problema pravovremenom edukacijom – zaključuje Velić.

“Sigurne staze” će zato ove godine izdati edukativnu brošuru „Kreći se održivo-Bor na dva točka“ i održati niz edukativnih radionica za predškolce, osnovce i srednjoškolce u Boru.

Rade i na peticiji da grad Bor dobije biciklističku infrastrukturu, pisanju smernica za razvoj „Plana održive urbane mobilnosti za grad Bor“ i predloga za izmene „Odluke o tehničkom regulisanju saobraćaja na teritoriji grada Bora“.

-Kao udruženje bi voleli da radimo i da učestvujemo u kreiranju platformi i za druge gradove i opštine u Srbiji,sa idejom da podstičemo donošenje pametnih odluka u razvoju održivih gradova koji su pristupačni, sa dobrim sistemom javnog prevoza, biciklističkom i pešačkom infrastrukturom i sa velikim brojem zelenih površina – naglašava Igor Velić.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari