Poslovodstvo Grupe Zastave vozila očekuje da će Zastavine fabrike automobila i kamiona biti privatozovane do kraja ove godine. Menadžment Zastave vozila na jučerašnjem sastanku, posvećen predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila i Zastave kamiona, konstatovao je, saznaje Danas, da je za oba preduzeća zainteresovano više inostranih kompanija, te da se očekuje da će obe firme do kraja 2007.

Poslovodstvo Grupe Zastave vozila očekuje da će Zastavine fabrike automobila i kamiona biti privatozovane do kraja ove godine. Menadžment Zastave vozila na jučerašnjem sastanku, posvećen predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila i Zastave kamiona, konstatovao je, saznaje Danas, da je za oba preduzeća zainteresovano više inostranih kompanija, te da se očekuje da će obe firme do kraja 2007. dobiti strateške partnere.
Prema zvaničnim najavama iz Ministarstva ekonomije, tender za prodaju Zastave kamiona treba da bude raspisan krajem narednog meseca, dok će Fabrika automobila u postupak privatizacije ući u decembru. Podsetimo da je ministar ekonomije u Mlađan Dinkić nedavno najavio da će se o potencijalnom strateškom partnerstvu sa Zastavinom Fabrikom automobila pregovarati sa Fijatom, Dženeral motorsom, Fordom, indijskom kompanijom TATA Motors, kao i sa nekim kineskim automobilskim firmama. U Zastavi juče dodaju da će se o predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila, najverovatnije, pregovarati i sa pojedinim japanskim kompanijama.

Vlada je konačno spremna

Glavni kragujevački stučnjak za privredu i privatizaciju mr Vlada Vučković za Danas kaže da Zastava u dogledno vreme zaista može da pronađe strateškog partnera, ali samo pod uslovom da država napokon obezbedi značajan podsticaj inostranoj kompaniji koja namerava da dođe u Kragujevac. – Iskustva drugih zemalja u okruženju – Slovačke, Mađarske i drugih – nedvosmisleno kazuju da je to jedini način za privlačenje ozbiljnijih inostranih investitora i velikih firmi u oblasti auto-industrije. Ako u postupak privatizacije Zastave uđemo zavaravajući se da smo inostranim kompanijama interesantni zbog tržišta, tehnologije, prateće infrastrukture, ili tradicije u proizvodnji automobila, opet nećemo uraditi ništa. No, čini mi se da je Vlada Srbije konačno spremna da stvori potrebne uslove za privlačenje potencijalnog strateškog partnera. Ukoliko se ne varam u ovoj svojoj proceni, Zastava bi u dogledno vreme mogla da nađe odgovarajućeg strateškog partnera – ističe Vučković.

Za kupovinu Zastave kamiona odnedavno je zainteresovana rusko-kineska kompanija AMS Grupa. Predstavnici te kompanije početkom prošle nedelje boravili su u Kragujevcu, gde su se upoznali sa tehničko-tehnološkim potencijalima Zastavine fabrike kamiona, nakon čega su o uslovima privatizacije te firme razgovarali sa nadležnima u Vladi Srbije. Ova rusko-kineska firma zainteresovana je i za kupovinu bivše Zastavine fabrike 21. oktobar, koja decenijama slovi za renomiranog proizvođača svetlosne i druge opreme i delova za automobile.

Više nema otpuštanja radnika?

Predsednik Sindikata Fabrike automobila Zoran Mihajlović ističe da otpuštanja radnika u toj firmi, uoči njene privatizacije, neće biti. – Dosta je bilo otpuštanja. Društvo Zastava zapošljavanje i obrazovanje nedavno je ugašeno, i bez posla je ostalo još blizu 4.500 Zastavinih radnika. Više, međutim, nema ni ekonomskih, ni bilo kojih drugih razloga za nova otpuštanja. U Fabrici automobila trenutno je zaposleno 3.900 radnika, i ta fabrika ne može da funkcioniše s manjim brojem uposlenih. Moguća je preraspodela poslova unutar fabrike, ali ne i novo otpuštanje radnika – poručuje Mihajlović.

Da li će ključne Zastavine firme, pre svega ovdašnja Fabrika automobila, uskoro, kako to sugeriše poslovodstvo Grupe Zastava vozila, dobiti strateške partnere? Bolji poznavaoci situacije u Zastavi i domaćoj privredi smatraju da je optimizam čelnika Zastave, kad je privatizacija te firme u pitanju, donekle preuranjen. U ovim krugovima ne spore mogućnost promene vlasničke strukture Zastavinih fabrika za produkciju automobila i kamiona, ali, za razliku od menadžmenta Zastave, ne očekuju da će Fabrika automobila, na primer, već početkom naredne godine poslovati u sastavu Dženeral motorsa, Forda, Fijata ili neke japanske kompanije.
Šumadijska stručna javnost ne deli oprimizam poslovodstva Zastave kada su u pitanju rokovi privatizacije ovdašnjih proizvođača putničkih privrednih vozila, ponajviše stoga što odnos države Srbije prema opstanku i budućem razvoju domaće auto-industrije još uvek nije do kraja jasan. Ministar ekonomije Mlađan Dinkić jeste, doduše, nedavno izjavio da će Vlada Srbije potencijalnim strateškim partnerima Zastavine Fabrike automobila ponuditi najbolje moguće uslove, čak bolje od onih (uslova) koje svetskim auto -kompanijama nude zemlje u okruženju. Dinkićeva izjava jeste ohrabrujuća i deluje nešto iskrenije no one koje je ovde ranije davao, ali mnogi u Kragujevcu i Šumadiji još uvek dobro pamte da je aktuelni ministar ekonomije i prethodnih godina, takođe sa ministarske funkcije, obećavao značajnu finasijsku podršku države Fabrici automobila „čim Zastava sklopi ugovor sa nekom inostranom kompanijom o proizvodnji novog vozila“. Zastava je, međutim, nasuprot rečenim obećanjima, osavremenjavanje i modernizaciju pogona i proizvodne opreme u Fabrici automobila, uoči početka proizvodnje Fijatovog „punta“, finansirala sama, odnosno novcem obezbeđenim privatizacijom i prodajom svojih firmi i objekata u zemlji, ali i u Hrvatskoj i Makedoniji.
I predsednik Sindikata u Zastavinoj Fabrici automobila Zoran Mihajlović smatra da će uloga države u predstojećoj privatizaciji te firme biti od ključnog značaja. – Mislim da optimizam poslovodstva Zastave u vezi s privatizacijom Fabrike automobila ovoga puta nije bez pokreća. Ne verujem, međutim, da će fabrika biti prodata na prvom tenderu, koji će, prema najavama iz Ministarstarstva ekonomije, biti organizovan u decembru. Ovo stoga što će država Srbija zarad privlačenja neke od ozbiljnijih svetskih kompanija morati da uloži značajnija sredstva u dodatno tehničko-tehnološko osavremenjavanje Fabrike automobila. Kako je za osavremenjavanje pogona i proizvodne opreme fabrike, pored novca, potrebno i vreme, smatram da Fabrika automobila neće biti privatizovana u decembru, nego na nekom od sledećih tendera, s time što država, ukoliko zaista želi dalji razvoj domaćeg metalskog kompleksa, sada zaista iskreno mora da stane iza Zastave – kaže Mihajlović, napominjući da je Sindikat Fabrike automobila od menadžmenta Grupe Zastava vozila več zatražio da sačini viziju razvoja Fabrike automobila nakon njene privatizacije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari