Da postoji interesovanje kineskih kompanija za pribojski FAP, potvrđeno je i u razgovoru sa državnim sekretarom u Ministarstvu za ekonomiju i regionalni razvoj razvoj, nakon boravka državne delegacije u Kini.
U pismu koje smo dobili od jedne kineske kompanije, ne znam da li je to ista kompanija sa kojom je naša delegacija razgovarala, nije izraženo interesovanje za privatizaciju, već samo za kooperantsku saradnju, potvrdio je za Sandžak Danas direktor FAP Mirko Stojović, nakon najave ministra Mlađana Dinkića da je jedna kineska kompanija zainteresovana za ovo pribojsko preduzeće.
Ovo nije prvi put da se Kinezi interesuju za pribojski FAP. Prošle godine je u fabrici boravila delegacija jedne kineske kompanije. Da li je to ista kompanija i ima li povratnih informacija?
– Da, predstavnici vodeće kompanije u oblasti autoindustrije u Kini FAW prošle godine bili su u poseti Zastavi i FAP-u, ali razgovori sa ovom kompanijom nisu dalje nastavljeni mada smo nakon ove posete poslali tražene podatke o poslovanju i statusu preduzeća kao i druge podatke koji su interesantni za potencijalnog kupca.
Prva dva tendera za prodaju FAP su propala. Da li će uskoro biti raspisan novi tender ?
– Podsećanja radi, na prvom tenderu češka Tatra se nije pojavila sa obavezujućom ponudom, drugi tender proglašen je neuspešnim jer je potencijalni kupac iz Ukrajine Laz Bus raskinuo ugovor sa „Prvom Petoletkom“, što je automatski ovog kupca eliminisalo u skladu sa našim zakonskim propisima .
Nedavno je u FAP-u boravila grupa poslovnih ljudi iz Sirije, i potpisali smo ugovor za proizvodnju prvih 10 vozila. Sirijci su zainteresovani za privatizaciju FAP i o tome smo obavestili Agenciji za privatizaciju. Poseta Sirijaca Beogradu trebalo bi da usledi tokom ovog meseca. U pitanju je firma iz Sirije koja je registrovana za promet vozila, ali ovi poslovni ljudi imaju fabrike i kapital u drugoj delatnosti, pa bi to mogao biti potencijalni finansijski investitor. Ovih dana interesovanje iskazuje još jedan konzorcijum, ali za sada ne mogu više podataka da kažem .
Da li to znači da se neće krenuti sa privatizacijom dok se ne pronađe siguran partner za FAP?
– Mislim da je takav prilaz Agencije za privatizaciju, jer bi bilo bespredmetno raspisivati tender bez čvrstih obećanja. To ne bi išlo daljem opstanku FAP. Agencija za privatizaciju ima isključivu nadležnost da nađe potencijalnog kupca, da privatizuje FAP, a ne mi u FAP-u. Mi Agenciju obaveštavamo o svim potencijalnim kandidatima koji se nama jave, a dalje je nadležnost Agencije da proceni ko ispunjava uslove.
Kako sada FAP preživljava ?
– Ukupno je u Korporaciji FAP zaposleno oko 1700 radnika. Odlazak oko 400 radnika po programu Vlade nije neko olakšanje za FAP. Situacija je zaista teška. Sa menadžmentom i predstavnicima Sindikata, nedavno je u Ministarstvu za ekonomiju i regionalni razvoj obavljen razgovor, gde smo tražili da budemo u istom tretmanu kao što su Zastava, IMR i IMT, da se subvencionišu i kupci naših vozila, i da se na taj način pospeši prodaja. Izmena Zakona o javnim nabavkama nama ne idu u prilog, a ove godine raspisana su samo dva tendera. Saradnja sa Vojskom je izuzetno dobra, za njihove potrebe radimo jednu prototipsku partiju, i postoje realne šanse da ova vozila učestvuju na jednoj međunarodnoj izložbi što bi bio još jedan iskorak FAP za možda dalji plasman vozila. Ali i pored svega kapaciteti su vrlo malo angažovani. Što se tiče zarada radnika, ovih dana trebalo bi da isplatimo jedan deo junske zarade, znači kasnimo sa jednom i po platom, a kako ćemo dalje nastaviti zavisi i od naplate naših potraživanja, priliva drugih finansijskih sredstava, što automatski uslovljava i redovnost isplata i angažovanje proizvodnje u FAP.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.