Aerodrom „Nikola Tesla“ demantovao je da prodaju izgubljene prtljage i pakete po ceni od 235 dinara, kako stoji u sponzorisanim objavama koje se pojavljuju na društvenoj mreži Fejsbuk.
„Apsolutno ne prodajemo. Mi smo čak o tome i status na društvenim mrežama objavili“, izjavio je Danas PR Aerodroma Nikola Đukić.
U objavi Beogradski aerodrom upozorava svoje pratioce i korisnike da se na društvenim mrežama pojavio lažni profil kompanije Belgrade Airport koji promoviše navodnu rasprodaju izgubljenih prtljaga na aerodromu Nikola Tesla.
“Ovaj profil nije ni u kakvoj vezi sa našom kompanijom i aerodromom i molimo vas da ne reagujete na netačne informacije”, ističe Beogradski aerodrom u objavi.
View this post on Instagram
Na pitanje šta Aerodrom radi sa izgubljenim koferima i koliko se to često dešava, Đukić kaže da upravljanje prtljagom putnika od marta meseca nije više u nadležnosti Aerodroma, već operatere angažovanih od strane avio-kompanija, te da nemaju podatke o tome gde završavaju izgubljeni koferi i koliko se to često dešava.
Aerodrom Nikola Tesla reagovao je i saopštenjem ističući da su putem svojih zvaničnih kanala obavestili građane da je reč o prevari koja promoviše navodnu rasprodaju izgubljenog prtljaga, što je potpuna neistina i nije u vezi sa Aerodromom Nikola Tesla.
„Apelujemo na sve građane da budu oprezni i ne reaguju na dezinformacije koje se šire putem lažnih profila. Naša posvećenost je pružanje tačnih i pouzdanih informacija, stoga podstičemo građane da se informišu isključivo putem zvaničnih kanala Aerodroma Nikola Tesla za sve relevantne vesti i obaveštenja“, poručuju iz ove kompanije.
Na pitanja upućena Javnom preduzeću Pošta Srbije, do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovore, ali kako smo saznali, poslovnice Pošte nisu dobile nikakav dopis o tome da se izgubljeni paketi prodaju, niti o tome postoji obaveštenje na zvaničnom sajtu ovog preduzeća.
„Mi za to ne znamo. Nekada su neisporučeni paketi bili u centru u Pošti 6 koja je izmeštena tako da ne znamo“, rečeno nam je u jednoj beogradskoj pošti.
Da je reč o očiglednoj prevari govore i „zadovoljni korisnici“ koji su navodno kupili te pakete, pa objavljivali svoje utiske u komentarima ispod sponzorisanih objava o prodaji paketa. Zajedničko ovim „kupcima“ je da svi imaju egzotična imena i prezimena koja je teško izgovoriti, pišu na ćirilici, a često promaše i rod.
Tako Magda navodi da je „kupio“ paket, da je zadovoljan sadržajem kofera i da će naručiti još dva.
Među zadovoljnim korisnicima su i ljudi sa prezimenima poput Babičova, Kissne, Olteanu…
Paketi su takođe i tema još jedne „navlakuše“ koja dolazi putem SMS poruka. Reč je o navodnoj Ekspresnoj pošti u kojoj vas obaveštavaju o isporuci vašeg paketa.
„Vaš paket je stigao u poštu, dva puta smo ga isporučivali bezuspešno, ažurirajte podatke o adresi. U suprotnom, paket će biti vraćen“, glasi jedna od takvih poruka u kojoj vam odmah nude link i navode da kliknete direktno ili da ga kopirate u svom pretraživaču.
Kako bi zaštitila svoje korisnike od mogućih prevara, Yettel banka šalje im ovih dana mejlove u kojima ih upozorava da je u toku fišing kampanja.
„U toku je pokušaj prevare koji zloupotrebljava ime Pošte Srbije. Molimo te da nikada ne deliš svopje korisničko ime i lozinku za aplikacije banke, jednokratne lozinke ili kartične podatke putem poruke ili poziva i ne pristupaš neproverenim sajtovima“, navode u obaveštenju korisnicima.
Kako da se zaštitimo od internet prevara?
Stručnjaci savetuju da građani treba da budu oprezni i da lične podatke i podatke banke ne ostavljaju na neproverenim stranicama, a informacije o svakoj sumnjivoj akciji provere kod zvaničnih institucija i preduzeća.
Zbog čestih zloupotreba imena Pošta Srbije na sajtu tog preduzeća u odeljku „Onlajn bezbednost“ postoje saveti za građane na koji način da se zaštite od raznoraznih internet prevara.
„Digitalizacija, nove tehnologije, online plaćanja i upotreba interneta postali su svakodnevnica svih nas. Međutim, i zlonamerne osobe dobile su mogućnost velikog broja alata kojima mogu namamiti i prevariti korisnike koji bi želeli da brže završe neku kupovinu ili pronađu određeni sadržaj. Potrebno je da budemo svesni da su napadači izuzetno maštoviti i puni ideja, i da se novi načini pokušaja prevare pojavljuju svakodnevno”, navode na sajtu Pošta Srbije.
Kako ističu, postoji nekoliko tipičnih prevara koje se sreću, i koje zloupotrebljavaju ime i logotip Pošte Srbije, i usluga koje preduzeće pruža, poput Post-ekspres usluge.
„Počinioci ovih prevara, najčešće koriste SMS poruke ili onlajn aplikacije za razmenu poruka (Viber, WhatsApp i slično), i imejlove sa namerom krađe ličnih podataka i podataka o platnim karticama, a sve u cilju ostvarivanja finansijske dobiti. Molimo vas da uvek obratite pažnju od koga ste dobili poruku, kao i da budete dodatno oprezni ukoliko primite bilo kakav sumnjivi sadržaj. Ukoliko primetite da je poruka napisana lošim srpskim jezikom, ili su izmešana dva pisma – latinica i ćirilica, ili dva jezika – engleski i srpski, najverovatnije se radi o prevari“, upozoravaju iz ovoj javnog preduzeća.
Tri primera prevara
Prevara na platformama za elektronsku kupovinu
Meta ovog tipa prevare su lica koja vrše prodaju na kupoprodajnim sajtovima. Njima se putem neke od aplikacija za komunikaciju, obično na lošem srpskom jeziku, javljaju navodni kupci sa nepoznatim brojevima telefona koji su najčešće iz inostranstva. Od prodavca se zahteva da odgovori da li je proizvod dostupan za prodaju, nakon čega mu se, navodno u ime administratora platforme za e-trgovinu, dostavlja link sa objašnjenjem da je navodni kupac već uplatio sredstva preko aplikacije „Post ekspresa“ i od prodavca traži da u određena polja unese podatke sa bankovne kartice (broj kartice i CVV broj) kako bi se izvršila uplata prodavcu. Kada prodavac unese podatke, lice koje vrši prevaru ima mogućnost da podigne sva raspoloživa sredstva sa bankovnog računa prodavca, nakon čega prekida svaku vrstu komunikacije sa istim.
Upozorenje: Pošte Srbije, odnosno Post ekspres, ne nude ovakav vid razmene finansijskih sredstava između prodavca i kupca.
SMS prevara
Meta ove prevare mogu biti svi korisnici mobilne telefonije. Počinioci prevare šalju SMS poruku kojim korisnika obaveštavaju o navodnom prispeću porudžbine ili bilo koje druge pošiljke, kao i da je za isporuku potrebno da plate određene troškove. Klikom na link u SMS poruci, otvara se prevarna internet stranica na kojoj se od korisnika traži da u odgovarajuća polja unese broj svoje bankovne kartice i CVV broj.
Upozorenje: Pošta Srbije od korisnika nikada ne zahteva ovakav način plaćanja za isporuku bilo koje vrste pošiljaka. Potrebno je da obavezno obratite pažnju na link na veb stranici na kojoj se od vas zahteva davanje nekih ličnih podataka. Napadači se uglavnom trude da link bude što sličniji originalnom linku, pa tako na primer umesto posta.rs oni mogu napisati posta-rs.com, rsposta.com, possta.rs ili bilo koju drugu kombinaciju koja na prvi pogled liči na pravi domen Pošte Srbije.
Imejl prevara
Korisnici dobijaju elektronsku poštu (imejlove) sa prevarnih imejl adresa sa lažnim domenima koji mogu podsećati na domen Pošte Srbije. U ovim mejlovima korisnici se obaveštavaju da je za njih navodno pristigao paket, preporučena ili neka druga pošiljka, ali da nisu mogli biti isporučeni jer nije uplaćen određeni iznos novca za navodne troškove (počinioci navode carinske, poštanske ili neke druge troškove). Od korisnika se traži da klikne na određeni link koji ga vodi na lažnu stranicu Pošte Srbije na kojoj se zahteva plaćanje unosom podataka sa bankovne kartice.
Upozorenje: Pošta Srbije sa svojim korisnicima nikada ne komunicira putem imejl poruka, niti od njih traži onlajn plaćanje za realizaciju bilo koje vrste poštanskih usluga.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.