Intervalski red vožnje javnog prevoza: Ozvaničavanje haosa na beogradskim ulicama? 1Foto: Beta/Milan Timotić

Na prekjučerašnjoj sednici Skupštine grada Beograda odbornici su izglasali još jednu izmenu Odluke o javnom linijskom prevozu u glavnom gradu, a novine se tiču već najavljenog uvođenja takozvanom dinamičkog reda vožnje, ali i novog načina na koji će biti obeležena vozila privatnih i javnog gradskog prevoznika.

Na jučerašnjoj konferenciji za medije, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je još novina u saobraćajnoj infrastrukturi glavnog grada, izgradnju novih kružnih tokova, ali i ukidanje nekih pešačkih prelaza u centru grada.

Kako je ranije objavio sindikat Centar GSP, uvođenje dinamičnog (intervalskog) reda vožnje prema njihovim informacijama urađeno je na inicijativu privatnih prevoznika, koji sada voze na čak dve trećine ukupnog broja linija.

Ivan Banković iz sindikata Centar kaže za Danas da je intervalski red vožnje poslednja opcija u organizaciji javnog gradskog saobraćaja.

Kako objašnjava, takav sistem se koristio u Beogradu 90-ih godina, u vreme hiperinflacije, nestašica nafte, rezervnih delova.

Tada je silom prilika uveden intervalski red vožnje jer gradsjki prevoz nije mogao nikako drugačije da funkcioniše.

– Ni gradonačelniku nije baš jasno da red vožnje nije nešto što je napravljeno pre 30 ili 130 godina, to je dokument koji se menja kada god poželite. Trenutno imamo zimski i letnji, i njih potpisuje sekretar Sekretarijata za javni prevoz, sada je to Radovan Kremić. Pametnije je red vožnje prilagoditi realnije situaciji na trasama linija, pa nema govora da je potrebno ukidati ga. Mogu da prihvatim kao tačan jedan deo opravdanja gradonačelnika, da u špicu zaista na linijama pre svega u užem centru grada zaista ne možete da ispoštujete red vožnje. Jer ukoliko u redovnim okolnostima vozilu treba za jednu relaciju 30 minuta, kada ima zastoja, njemu treba do 50 minuta, i sigurno da neće moći da obavi sledeći polazak na vreme. Međutim, ne rešava se problem tako što se on ukida, To je posledica uskih grla i zasićenja saobraćajnih tokova, odnosno previše vozila za ono koliko naša ulična mreža može da podnese. Rešenje je da se forsira javni prevoz, gde god ima mogućnosti, da se forsiraju i striktno poštuju žute trake, i da se na semaforima prioritet da vozilima javnog prevoza. U tramvaju može da bude i 200 ljudi, besmisleno je da oni čekaju na semaforu dok automobili prolaze. I tamo gde možemo saobraćaj da ubrzamo, mi se time ne bavimo, navodi Banković i dodaje da je to nije rešenje već samo produbljivanje problema i „ozvaničavanje haosa“.

Kao još jedan razlog svog čvrstog stava protiv ovakve izmene, sagovornik navodi nedovoljno kapaciteta da se intervalski red vožnje organizuje.

– Grad Beograd nema mehanizme ni dovoljne kapacitete da ispratite sva vozila u svakom momentu. To što postoji sistem monitoringa, GPS u svakom vozilu, ne znači da su sva vozila u svakom momentu vidljiva. Drugo, Sekretarijat ima svega 20-ak dispečera u Kontrolnom centru, koji bi trebalo da bude mozak sistema, koji upravlja operativno i kontroliše u svakom momentu, na svim linijama sva vozila gradskog prevoza. Na 1.300 vozila, to niije moguće, jasan je Banković.

On dodaje i, da bi se ostvario dinamički red vožnje, moralo da ima na što većem broju terminusa, odnosno okretnica, otpravnike.

– Oni su zaduženi da, kada se nagomilaju vozila, korisnici ne čekaju 20 minuta, pa onda naiđe konvoj iste linije sa okretnice po sopstvenom nahođenju vozača. To je uvod u haos i već sada vidim desetine mogućnosti za zloupotrebe, i putnici će najviše ispaštati, zaključuje Banković.

U prilog tezi da vlast u Beogradu odluke donosi stihijski i bez mnogo planova, jeste i zanimljiv podatak koji iznosi sagovornik Danasa, da je Odluka o javnom linijskom prevozu u Beogradu, od 2009. kada je doneta, do sada izmenjena čak 17 puta, a da je od toga samo u poslednje dve godine preživela devet izmena.

Druga izglasana odluka odnosi se na obeležavanje vozila gradskog prevoza, na kojima ubuduće neće biti istaknute firme privatnih prevoznika, a identifikacioni odnosno garažni brojevi biće ispisani samo sa jedne strane vozila.

Opozicija smatra da je sporno i to što će se vozila privatnih prevoznika razlikovati samo po tome što će ispred tog broja stajati ćirilično slovo P. U isto vreme, taj broj biće ispisan crnom bojom, što će, istakli su pojedini odbornici opozicije ali i sindikalci, biti gotovo nevidljivo na novoj, plavoj boji vozila.

– Gradska vlast nije jasno ni obrazložila ovaj potez, a lično smatram da je cilj da se sve saobraćajne nesreće koje se dogode podvedu pod gradski javni prevoz, da odgovornost bude zamagljena i malo građana će moći da napravi razliku između privatnog prevoznika i GSP-a. U ovom trenutku najveći broj nesreća prave privatnici i mislim da im naša vlast ovim izlazi u susret, kao i za red vožnje. Biće fiksirana prva i poslednja tri polaska, dok će ostali polasci da se rade po potrebi, objašnjava za Danas Stefan Simić, odbornik PSG u gradskoj Skupštini.

Ipak ostaje nejasno kako će to onda biti zadržani intervali, tj. vremenski razmaci između vozila na jednoj liniji, ukoliko će red vožnje biti faktički proizvoljan, prema trenutnoj proceni. Simić je saglasan da je svako objašnjenje i obrazloženje nosilaca vlasti konfuzno i nejasno. Upitno je i da li će i kako privatnici plaćati penale zbog neispunjavanja reda vožnje, koji sada ne postoji, naveo je on.

Simić je na sednici Skupštine poručio i da traži smenu prvog čoveka GSP-a Zorana Šarca zbog stanja u tom preduzeću. Upitao je da li je GSP dao tri miliona dinara za sindikalnu večeru za 400 ljudi u jednom restoranu, i zatražio da se skupština izjasni kako o smeni Zorana Šarca, tako i v. d. gradskog sekretara za javni prevoz Radovana Kremića.

Aleksandar Šapić je, objašnjavajući juče kako će se građani informisati o dolascima autobusa na stajalištima u delovima grada gde nema informativnih tabli, kazao da bi „voleo da u sledeće dve-tri godine i onaj na Levoj obali Dunava i Kosmaju ima informativnu tablu na stanici“.

„Ali tamo ni dosad nije bila informativna tabla, kako će se informisati, pa kao i dosad. Imaće polazak kada kreće prvi autobus, imaće dinamiku koja će biti određena, samo će biti određena u skladu sa realnosti a ne sa nekim firktivnim redom vožnje“, odgovorio je Šapić na pitanje kako će se građani iz delova grada gde informativne table nisu na većini stajališta postavljene informisati o dolascima autobusa nakon ukidanja reda vožnje.

„Mi ćemo probati da obezbedimo sredstva, postoji mesečno koliko tabli može da se postavi i da do kraja mandata na svim stajalištima one budu postavljene“, napomenuo je.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari