Tanker „Marija P“ sa 900 tona evrodizela novosadskog preduzeća „Damen tankers“ nasukao se u četvrtak na Dunavu kod Apatina, sa hrvatske strane reke, usled niskog vodostaja i zbog loše koordinacije lučke kapetanije u Bezdanu i kapetana broda, saznaje Danas iz kapetanije Apatin, čiji su radnici prvi izašli na teren. Čistom srećom sprečen je ekološki akcident jer nafta nije iscurila, a to je moglo lako da se dogodi.
Kako je za Danas rekao Uroš Stojković, šefa kapetanije Apatin, pomenuti tanker, prema uslovima plovidbe za taj dan, morao je imati maksimalni gaz od 170 centimetara, dok mu je gaz bio čak 205 centimetara.
– Kapetan broda prvo je kontaktirao kapetaniju Apatin, ali kako je to bilo van našeg radnog vremena on se obratio kapetaniji Bezdan. Koordinacija je verovatno zatajila na toj relaciji i brod je dobio dozvolu da plovi iako nije zadovoljavao kriterijume – objašnjava Stojkovićza naš list. On ističe da je problem sprudova kod Apatina dobro poznat svim učesnicima u rečnom saobraćaju još od 2006. godine, te da je i do sada bilo slučajeva kada su se plovila nasukavala. Prema njegovim rečima, da bi problem trajno bio rešen čišćenjem korita Dunava potrebno je više od 120 miliona dinara, a ta sredstva trenutno je nemoguće obezbediti.
Naš sagovornik kaže da je Lučka kapetanija Apatin u saradnji sa Lučkom kapetanijom Vukovara sinoćoko 19 časova trebalo da počne sa pretakanjem goriva kako bi se sprečilo isticanje dizela u reku, a nasukani brod tokom noći oslobodio.
Vojvođanski sekretar za zaštitu životne sredine Milorad Bjelićistakao je da nije zabeleženo nikakvo zagađenje Dunava, jer prilikom havarije nije isteklo gorivo iz broda, te da nema opasnosti po okolinu. O nasukavanju tankera obaveštene su sve nadležne službe, vodoprivredni inspektor, inspektor za zaštitu životne sredine, Agencija za plovne puteve u Vukovaru, kao i predstavnici preduzeća „Hrvatske vode“ i Lučke kapetanije Vukovar.
Nizak vodostaj i dalje pretnja plovilima
Prema rečima Nene Kovačević iz Republičkog hidrometeorološkog zavoda Srbije, vodostaj Dunava kod Apatina mora da bude najmanje 87 centimetara da bi brodovi uopšte dobili dozvolu za plovidbu tim delom reke. U momentu kada se tanker nasukao, vodostaj je iznosio svega 41 centimetar. Usled nedostatka padavina, vodostaj na našim rekama je već dva meseca u domenu niskih i srednjih vrednosti, što stvara veoma nepovoljne uslove za plovidbu. Mali porast vodostaja, za oko 40 centimetara, očekuje se u narednih pet dana, ali se uslovi za plovidbu neće značajnije poboljšati jer se nakon toga ponovo očekuje pad rečnog nivoa – dodala je Kovačević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.