Istorijska stvar sa (pre)kratkim rokom: Raspisan tender za železničku obilaznicu oko Niša i izmeštanje pruge iz grada 1Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture/ foto Đorđe Krstić

Delegacija Evropske unije u Srbiji raspisala je međunarodni tender za izbor izvođača radova na izgradnji železničke obilaznice oko Niša, koja podrazumeva i izmeštanje pruge koja prolazi kroz Niš i seče grad na dva dela, što je već decenijama ozbiljan saobraćajni i bezbednosni problem.

Na tenderu nije navedena cena, ali je predsednik Srbije Aleksandar Vučić krajem prošle godine kazao da će ova obilaznica, koja se finanisira preko Evropska investicione banke, koštati 150 miliona evra.

Obilaznica je deo projekta rekonstrukcije i modernizacije pruge Beograd – Dimitrovgrad.

Predmet tendera je izrada projektne dokumentacije na osnovu Projekta za građevinsku dozvolu, kao i izgradnja nove jednokolosečne elektrifikovane železničke obilaznice oko Niša u dužini od 22,4 kilometara, za brzine vozova od od 160 kilometara na čas.

Broj kandidata koji se pozivaju je ograničen, od četiri do šest, a sa izabranim izvođačima ugovor se zaključuje na samo dve godine, do kada bi posao trebalo da bude završen.

Istorijska stvar sa (pre)kratkim rokom: Raspisan tender za železničku obilaznicu oko Niša i izmeštanje pruge iz grada 2
Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture/ Đorđe Krstić

Radovi će obuhvatiti izgradnju arhitektonskih zgrada i objekata u tri železničke stanice- Niš Sever, Pantelej i Vrežina, skretnica Prosek i Pantelej, putničkog podvožnjaka za stanice Niš Sever, Pantelej i Vrežina, četiri mosta ukupne dužine 143,92 metra, jedanaest podvožnjaka dužine 278,92 metara, tri nadvožnjaka dužine 368,75 metara, propusta, potpornih zidova i barijera za zaštitu od buke.

U okviru oblaznice trebalo bi da bude izgrađena i trajna trasa obilaznice, rekonstruisana trasa na deonici Crveni Krst- Pantelej, izmešteni lokalni putevi, izgrađeni pristupni putevi i izmešten državni put A reda „259 Niška Banja- Prosek“, kao i izgrađena trafostanica i sekcioni objekti za napajanje električnom energijom i izvedeni hidrotehnički radovi, kao što su uređenje vodotoka i hidrotehničke instalacije u stanicama i tunelima.

Ljubivoje Slavković, nekadašnji član radnog tela Ministarstva saobraćaja zaduženog za obilaznicu, te bivši zamenik niškog gradonačelnika, kaže da je početak izgradnje obilaznice i izmeštanja pruge iz gradskog jezgra “dobra vest, benefit i istorijska stvar za Niš, koju treba pozdraviti”.

On podseća da zvaničnici još od 60- tih godina prošlog veka govore o izmeštanju pruge iz ovog grada.

Istorijska stvar sa (pre)kratkim rokom: Raspisan tender za železničku obilaznicu oko Niša i izmeštanje pruge iz grada 3
Ljubivoje Slavković: Foto sajt grada Niša

“Rok za završetak radova je kratak, neće biti problem ni ako oni zakasne nekih godinu dana, ali ne bi trebalo duže. Da ne bi bilo kašnjenja, potrebno je da Grad Niš požuri sa izmenom planske dokumentacije za gradske opštine Crveni Krst, Pantelej i Niška Banja, kao i da reši imovinsko- pravne probleme i ekspropriše prilično veliki broj parcela uz atarske puteve”, kaže Slavković za Danas.

On kaže da je država sa svoje strane uradila šta treba, pa između ostalog eksproprisala zemljište uz samu prugu, izuzev par parcela. Te parcele, međutim, nisu zakonska smetnja da se ide u realizaciju investicije i dobijanje građevinske dozvole, kaže.

“Takođe, predviđena rekonstrukcija i modernizacija trase na deonici Crveni Krst- Pantelej besmislena je, i to je bio i stav niškog rukovodstva i moj lično. Na to ne treba trošiti novac, a on nije mali- deset miliona evra, jer putnički i teretni saobraćaj ka Zaječaru može da se reši preko buduće stanice Pantelej. Na taj način će se pojeftiniti projekat i izbeći najslabija tačka obilaznice”, kaže Slavković.

On još kaže da je za građane Niša posebno značajno što će se izmestiti pruga od Železničke stanice, preko Palilulske rampe, Elektronske industrije, Niške Banje, do Proseka, koja “seče” grad.

To je dobro jer se između ostalog pojeftinjuje i ubrzava gradski saobraćaj, a oko stotinu hiljada ljudi neće satima čekati da pređe prugu.

“Železnica planira intenziviranje putničkog, a posebno teretnog saobraćaja između istočne i zapadne Evrope, što znači da bi Niš, ukoliko pruga ostane, u doglednoj budućnosti bio potpuno blokiran. Da ne govorimo o akcidentima, kakvi su prevrtanje cisterne sa opasnim otpadom u sred grada, i slično. Treba li podsećati i na činjenicu da je u poslednjih 30 godina na pruzi koja prilazi kroz grad, od železničke stanice do naselja Trošarina, poginulo više od 20 ljudi?”.

Prema rečima ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislava Momirovića, izgradnja pružne obilaznice oko Niša trebalo bi da počne u martu sledeće godine.

On je prethodno najavljivao da će ona početi da se gradi u junu, pa na jesen ove godine, ali su oba roka prekršena.

„Zaglavljeni“ i „zaboravljeni“

Ljubivoje Slavković kaže da bi Grad Niš trebalo aktivno da se uključi u proces izrade izvođačkog projekta železničke obilaznice, koji predstoji, kako bi se obezbedilo da vlasnici velikog broja parcela na potezima Popovac- Aerodrom Niš i Pantelej- Prosek mogu da im priđu.

Te parcele su po sadašnjim planovima “zarobljene” između postojećeg auto- puta i buduće obilaznice.

“Neuralgični deo je i rušenje MIN-ove zgrade sa pet stanova, u kojima žive, sa stanarkim pravom, bivši radnici MIN-a ili članovi njihovih porodica. Ti ljudi ne smeju da ostanu bez stanova, a Grad Niš ne bi smeo da rešenje tog pitanja prepusti stečajnom upravniku MIN Holdinga. Jer, sigiran sam, da će predstavnici Evropske investicione banke insistirati na rešenju ovog problema po cenu da čitav projekat ne krene na vreme”, kaže on.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom  linku

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari