Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije pokrenuo je vanredni inspekcijski nadzor o uzrocima pada radarskog sistema Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), u ponedeljak 10. jula u poslepodnevnim časovima, nezvanično saznaje Danas.
Zbog pada radarskog sistema svi letovi iznad vazdušnog prostora Srbije bili su preusmeravani na alternativne rute.
Službeni izveštaj o ovakvim događajima, po Zakonu o vazdušnom saobraćaju, sačinjava se nakon prijave kontrole letenja a kada Direktorat istraži sve činjenice, i utvrdi eventualne propuste i odgovornost, objavljuje se konačni izveštaj.
Zakon kaže da su „vazduhoplovni subjekt i drugo lice koje je određeno propisom, dužni da prijave Direktoratu svaki događaj, u skladu s priručnikom o upravljanju bezbednošću“ a događaj u smislu ovog zakona je „operativni prekid, kvar, greška ili drugo nepravilno stanje koje utiče ili je moglo da utiče na bezbednost leta, ali koje nije dovelo do udesa ili ozbiljne nezgode“. U ovoj konkretnoj situaciji, subjekat koji je dužan da prijavi događaj Direktoratu je Kontrola letenja, koja je to i učinila još iste večeri, iako je za Danasu demantovala da je do bilo kakvog problema došlo.
Desetine letova čije je ruta u ponedeljak popodne podrazumevala preletanje vazdušnog prostora naše države, morali su privremeno da promene svoj pravac kretanja, što su potvrdili podaci dostavljeni Danasu sa aerodroma „Nikola Tesla“ o prosečnom kašnjenju letova te večeri oko sat vremena. Da je uzrok preusmeravanja bio pad radarskog sistema, odnosno „lokalni problem u beogradskom kontrolnom centru“, potvrdio nam je Eurokontrol, evropska organizacija za kontrolu avio saobraćaja, pod čiju nadležnost spada i domaća SMATSA. Oni su nas uputili da se, za detalje o uzrocima ovog problema, obratimo SMATSA, međutim na pitanje da li i dalje tvrde da nije bilo problema sa sistemom, od domaće kontrole letenja nismo dobili odgovor.
Eurokontrol je u trenutku kada se pojavio problem preuzeo koordinaciju letova i preusmerio ih, prema utvrđenim procedurama, na kontrolne centre u okruženju, te je tako izbegnuto bilo kakvo ugrožavanje bezbednosti ljudi ili letelica. Oni su nas uverili da problem nije značajno uticao ni na operativnu mrežu, te da se vazdušni saobraćaj sada odvija bez problema.
Najviše letova otišlo je iznad Rumunije, što smo i potvrdili ekskluzivnim objavljivanjem transkripta snimka razgovora između pilota jednog od preusmerenih aviona i rumunske kontrole letenja u Bukureštu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.