Šumsko gazdinstvo i Direkcija za izgradnju opštine započinje ovih dana radove na probijanju tri kilometra puta padinama planine Smudinoge, zahvaljujući kome će zaseok Vasilići sa 13 kuća na obalama Zlatarskog jezera nakon punih pet decenija dobiti putnu vezu sa ostatkom sela Debelja i centrom opštine.
Radovi vredni milion dinara, prema najavi nadležnih, biće okončani pre prvih snegova. Izgradnjom brane i formiranjem hidroakumulacije početkom šezdesetih godina prošlog veka, zaselak na nekadašnjem ušću Tisovice u Uvac ostao je na poluostrvu, ali ga od zaleđa odvajaju strme padine planine Smudinoge. Do prvih komšija u Debelji ima tri kilometra planinskim vrletima kroz koje se jedino može pešice ili vozilima specijalno opremljenim za terensku vožnju.
– Bruka je da smo poslednje kuće u opštini Nova Varoš do kojih se ne može kolima. Mada ima najdužu i najlepšu obalu na Zlatarskom jezeru, sa tridesetak vikendica, zaseok Vasiliće je u poslednjih pola veka bez puta, bio zapostavljen i osuđen na izumiranje. Novi put će, kako očekujemo, oživeti selo i otvoriti vrata za razvoj seoskog turizma, gosti će kolima stizati do vikendaških naselja, kampova i seoskih kuća koje nude smeštaj turistima – kaže meštanin Radojica Kurtić(60).
Pregrađivanjem Uvca u Kokinom Brodu, meštani zaseoka Vasilići postali su zatočenici Zlatarskog jezera. Pod vodom najveće i najlepše od tri hidroakumulacije u kanjonu Uvca ostali su stari seoski putevi koji su vodili obalom reke, pa od tada za meštane zaseoka Vasilići i vikendaše brodić„Uvac“ i skela „Bosanje“ , u vlasništvu „Limskih hidroelektrana“, predstavljaju najkraću vezu sa magistralom ka moru i jedini izlaz u svet.
– Najteže je zimi kada mraz zaledi Zlatarsko jezero i usidri brodići čamce, a snegovi zaveju planinske staze, pa iz sela jedino možeš ako se u pticu pretvoriš ili si dovoljno hrabar da tragom lisice pešice kreneš preko leda. Pre dve zime smo punih 45 dana bili u potpunoj blokadi – kaže Kurtić(60).
Trasa kiridžijskim putem
Tri kilometra duga trasa puta od Debelje do zaseoka Vasilići ići će uglavnom starim kiridžijskim putem kojim se nekada silazilo u Kokin Brod i rabadžijskim kolovozom za izvlačenje građe na osunčanoj strani planine. Inženjeri su predložili najbolju varijantu za izbegavanje uspona u Ibrovom dolu i na ovoj deonici neće biti uspona većeg od deset odsto . Radovi će biti okončani pre snegova i koštaće milion dinara – kaže Goran Matović, direktor Direkcije za izgradnju opštine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.