Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja još nisu donete, ali su predmet rasprava zbog novih kazni 1Foto: BETAPHOTO/Ivana Jovanović

Vlada Srbije uputila je Narodnoj skupštini na usvajanje predlog izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Poslanici će o njima raspravljati u septembru, ali u javnosti je već sada predmet rasprava – najviše zbog novih kazni.

U predlogu Zakona na 118 strana, najviše se čita o 18 prekršaja zbog kojih vozač, ako bude kažnjen dva puta za dve godine, može da ostane i bez vozila.

„To su vožnja pod dejstvom alkohola, sa više od 1,2 promila alkohola, prekoračenje brzine van naselja, za 80 kilometara na čas, u naselju za više od 70 kilometara, zona škole za više od 60 kilometara, zona usporenog saobraćaja za više od 50 kilometara, preticanje kolone vozila, pod kolonom vozila se podrazumeva tri i više vozila, preticanje vozila koja su se zaustavila radi propuštanja pešaka i tako dalje“, rekao je Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja, prenosi RTS.

Izmene propisa objašnjavaju i u MUP-u.

„Pre svega, ovo je privremeno oduzimanje, a da li će biti trajno oduzeto to zavisi od sudija koji će se u sudskom postupku odlučiti da li će se predmet izvrešenja, oduzimati i trajno“, naveo je Zlatko Belencan, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije.

Građani s kojima su razgovarale ekipe RTS-a podeljenog su mišljenja – pojedini podržavaju oduzimanje vozila, dok su drugi za više novčane kazne.

Izmenama se električni trotineti prvi put definišu kao vozila

Novina je što se električni trotineti prvi put definišu kao vozila i uslovi pod kojima mogu da učestvuju u saobraćaju. Predloženo je i da se smanji starosna granica za vozače kamiona i autobusa – čime bi se, kako se nadaju, smanjio i njihov nedostatak u zemlji. Plan je da se uredi oblast oldtajmera i promeni saobraćajna signalizacija.

„Do sada su sve izmene i dopune i generalno usvajanje novog zakona, dali pozitivni rezultat, u kom smislu, unapređenje bezbednosti saobraćaja. Pa bilo je smanjenje broja poginulih, u odnosu na 2001, kada smo imali 1.200 i nešto poginulih, sada smo na oko 500. Taj broj varira, a istovremeno obim saobraćaja raste i broj vozila je drastično porastao“, rekao je Milan Knežević, stručnjak za saobraćaj.

Ono što se takođe menja je i finansiranje sistema bezbednosti saobraćaja. Od 2009. sav novac od kazni išao je za unapređenje bezbednosti. Od sada će ići u budžet pa će država odlučivati o raspodeli.

U Srbiji na milion stanovnika pogine 75 ljudi u saobraćaju. Evropski prosek je četrdeset dvoje. Da statistika bude bolja trebalo bi da pomogne i nova nacionalna strategija bezbednosti saobraćaja na putevima, koja čeka u Vladi Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari