Janković: Parlament štiti vladu od kritika 1Foto: Miroslava Pudar

Građani su krajni garanti da će i kontrolni organi, kao što je omudsman, funkcionisati i da će država shvatiti da je svaka vlast smenjiva a da je jedini način da ostanu na vlasti zadovoljstvo građana a ne manipulacija i strah.

Ovo što ste se vi sada okupili treba da bude za svaku vlast najbolji impuls da radi još bolje, jer niste protivnici vlasti već hoćete da postupa po zakonu i pravu, da se osećate kao dostojanstveni građani koji dobijaju ono što plaćaju – poručio je večeras zaštitnik građana Saša Janković u Zrenjaninu na tribini posvećenoj problemima sa centralnim grejanjem i prevelikim računima.

Skup su organizovali Pokret „Slobodni stanari Niša“ i Centar za zaštitu potrošača „Begej“ iz Zrenjanina, a podršku su pružili predstavnici udruženja građana Lokalni front iz Kraljeva i iz Bečeja.

– Toplana nije organ vlasti i ja ne mogu da kontrolišem rad ovih javnih preduzeća ali je tu  država i nadležni organi, postoji Ministarstvo energetike. Od njih sam po pritužbi vaših sugrađana pokrenuo postupak kontrole nadležnog ministartsva, da vidimo šta je urađeno da pravo koje građani i potrošači imaju na papiru i po zakonu, bude i pravo koje se primenjuje a tu se misli na ugovore. Kada dobijete te ugovore već ste korak bliže ka ostvarenju fer odnosa, da plaćate ono što koristite i da svako u tom odnosu ima prava i obaveze. Taj postupak je u toku, krajem meseca ističe rok da ministartsvo dostavi podatke o tome šta je urađeno. Pre dve godine vodio sam postupak protiv elektrodistribucije zbog računa koje su građani dobijala a koji nisu bili ni transparentni niti su primedbe uvažene. Napravljeni su određeni pomaci. Mogu da obećam da će instuticija zaštitnika građana biti tu i neće uzmicati i insistiraće na osvarenju vaših prava – rekao je Janković u Zrenjaninu.

On je zamolio građane da budu zainteresovani i solidarni međusobno.

– Budite solidarni kao što ste danas, nemojte da čekate da problem zakuca na vaša vrata, već kada prepoznate problem kod komšija vi ustanite i uključite se. Kada imate bilo koji komunalni problem vi budite zajedno. Udruženja građana kao vaša su kontrolni mehanizmi, nezavisni kotrolori vlasti kao što je to ombudsam takođe. Sve to  trenutno u neravnoteži i niko od nas ne uspeva do kraja da ostvari svoj posao. Kičma pravosuđa je odavno polomljena i ono se bavi sobom i refomom dok građani čekajuu na pravo. Parlament je postao advokat Vlade, štiti je od kritika umesto da je kontroliše, mediji su kontrolom vlasti i tajkuna. Ostali su samo građani, koji imaju pravo da reaguju – rekao je Janković.

Predstavnici zrenjaninskih i niških udruženja ukazali su da se prava potrošača krše a jedini način da se netransparentno postupanje termoelektrana u Srbiji promeni je masovnost građanskih akcija.

– Tri su stvari iz našeg delovanja u Nišu pokazala da daju rezultate, to je masovnost naših akcija koje podržavaju građani, artikulisani i zakonom podržani zahtevi i institut prazne stolice u nadzornom odboru toplane. Sem uvođenja reda u toplane niakko se ne sme dozvoliti privatno-javno partnerstvo jer će to značiti novo isisavanje novca. Javni sektor je definitivno mesto gde se sudaraju interesi građana i takozvane političke elite na vlasti, jer drugih većih izvora finanasiranja nema. Idu izbori a oni koštaju, što smo videli i na primeru cenovnog udara na struju, što nije slučajno – upozorio je prof. dr Đokica Jovanović iz Niša.

Zrenjaninka Bojana Budimlija navela je svoju apsurdnu situaciju, da sa nula potrošnje dobije račun od 21.500 dinara i da ne može da dokaže svoje pravo. Izneto je mnoštvo primera kako su građani oštećeni ali i predloga kako da se problemi reše. Dušan Kokot iz Centra za zaštitu potrošača „Begej“ pozvao je sve građane da izađu na proteste koji u organizaciji više udruženja građana počinju u Srbiji od ponedeljka, 30. januara. U isto vreme, sa istom porukom, svakoga dana u 18 časova građani Srbije i potrošači energenata podsećaće svoje lokalne vlasti da su javna  komunalna preduzeća njihova i da moraju raditi u korist građana a ne protiv njih.

Zagrepčani u istom problemu

Ogranizacijama u Srbiji pismo podrške uputila je Udruga za zaštitu potrošača „Razdelnici toplote“ iz Zagreba. U svom pismu kažu da je naplata računa za centralno grejanje putem delitelja toplote prevara koja je u Hrvatskoj potrošačima prestavljena kao deo EU agende. „U većini razvijenih zemalja tako nečega nema. U Švedskoj, recimo, kalorimetri stoje na podstanicama a ne kod svakog potrošača pojedinačno. Ovakav način obračuna kao kod nas je najobičnija prevara potrošača“ – navodi se u pismu zagrepčana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari