Medijska strategija koja je u izradi morala bi da unapredi medijske slobode i da omogući da se smanje pritisci na medije, rečeno je danas na prvoj javnoj raspravi o Nacrtu strategije razvoja sistema javnog informisanja u Srbiji, koja se održava u Skupštini grada Novog Sada.
Posebno je istaknut problem brojnih nepravilnosti koje postoje u sistemu projektnog sufinansiranja medijskih sadržaja od javnog interesa.
Predstavnici medija, medijskih i novinarskih udruženja kazali su da se kroz sistem projektnog sufinansiranja izrazito favorizuju mediji koji su bliski vlastima.
Takođe, kako je rečeno, pojedine lokalne samouprave u komisije koje odlučuju o dodeli sredstava putem projektnog sufinansiranja imenuju osobe koje nemaju veze s medijima i novinarstvom, a postoje i lokalne samouprave koje uopšte ne raspisuju konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja i za to ne snose nikakve zakonske sankcije.
Oni su se požalili i na ekonomske pritiske na medije koji nisu bliski režimu i koji zbog toga ostaju bez reklama i ugovora sa javnim preduzećima, dok im istovremeno država učestalo šalje različite inspekcije.
Naveli su da veliki problem predstavlja i činjenica da institucije gotovo po pravilu odbijaju medijima i novinarima da dostave informacije od javnog značaja.
Čuo se i predlog da službenici i funkcioneri koji odbiju da medijima dostave informacije od javnog značaja treba da snose krivične sankcije, a ne prekršajne, kao što je sada slučaj.
Ocenjeno je da sve navedeno svedoči o tome da je cilj da se skrajnu ili ugase mediji koji su kritički opredeljeni prema vlasti i koji profesionalno rade svoj posao.
Rečeno je da su tužbe protiv medija sve češće i sve efikasnije, dok s druge strane tužbe koje mediji podnose protiv države se veoma sporo rešavaju.
Predsednik Radne grupe za izradu medijske strategije Dejan Stojanović iz Ministarstva kulture i informisanja rekao je da se Radna grupa suočavala sa problemom nedostatka različitih vrsta istraživanja i analiza tokom izrade Nacrta Medijske strategije.
Javnoj raspravi prisustvovali su, između ostalih, i predstavnici Medijskog odeljenja Misije OEBS-a u Srbiji.
Javne rasprave će se održati još u Nišu 22. februara, Čačku 25. februara, i u Beogradu 27. februara, a primedbe, predlozi i sugestije u vezi sa Nacrtom strategije dostavljaju se Kabinetu predsednice Vlade Srbije, na imejl medijska.strategija @gov.rs ili na adresu Nemanjina 11, Beograd (sa naznakom „Nacrt strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji“), najkasnije do 1. marta 2019. godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.