Gradski menadžer Beograda Miroslav Čučković najavio je prekjuče u televizijskom gostovanju da Stari savski most neće biti srušen, već će dobiti blizanca, slično kako je to urađeno sa Brankovim mostom.
S druge strane, sagovornici Danasa sumnjičavi su prema toj izjavi, najpre jer gradski menadžer nije detaljno pojasnio šta je zaista planirano, a istovremeno je već podignut kredit za rušenje mosta, protiv čega su se proteklih meseci izjašnjavali građani, stručnjaci i opozicija.
Kako je Čučković rekao, novi most će se graditi na konstrukciji sadašnjeg, kako bi se time, na proširenim stubovima postojećeg mosta, dobila dva blizanca, slično kao u slučaju Brankovog mosta. „Brankov most je pravljen tako što je starom mostu prilepljen ovaj koji ima dupli kapacitet i to će se desiti i u ovom delu Beograda“, naveo je Čučković. Međutim ideju da stari most ostane, osim njega, još niko iz gradske vlasti nije potvrdio ni komentarisao.
Direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović kaže za Danas da je nedavno održana javna rasprava CLS-a ukazala da je glavni problem u vezi sa projektom Savskog mosta to da još nema valjanog rešenja za prekid saobraćaja, pre svega tramvajskog, na period od najmanje dve godine, koliko bi se gradio novi most na mestu starog.
– Gradski menadžer je pokušao da umiri stručnu javnost i građane, ali na jedan nejasan i deluje mi, neiskren način. Nije se jasno izrazio da li će postojeći most biti uklonjen i šta je eventualno novo rešenje. Rešenje bi moglo da bude pridodavanje postojećem mostu jednog manjeg nizvodnog mosta, jer je jasno da je postojeći nemoguće proširiti niti iskoristiti njegove stubove za nešto više. Ali prema mojim informacijama, u toku je izrada projekta za građevisku dozvolu prema idejnom rešenju CIP-a, koje podrazumeva rušenje Starog mosta i ništa se nije promenilo u planovima gradskih vlasti. Zato ne savetujem nikome da proglašava „pobedu“, već da se nastavi stručna rasprava od koje gradska vlast uporno pokušava da pobegne, smatra Jovanović.
Ranije je CLS tražio od Miroslava Čučkovića da pojasni stav o Starom savskom mostu, s obzirom da u lokacijskim uslovima stoji da će most biti uklonjen, a iz njegove izjave nije jasno da li se „namerno zbunjuje“ javnost ili se zaista planira izmena aktuelnog projekta, koji predviđa rušenje postojećeg i izgradnju novog mosta.
CLS napominje da u lokacijskim uslovima za izgradnju novog mosta na mestu Starog savskog mosta, koje je Ministarstvo građevinarstva izdalo 12. septembra prošle godine, stoji da je „predviđeno potpuno uklanjanje postojećeg mosta i njegovih stubova“, kao i da je „usvojena dispozicija mosta koji će biti izgrađen na mestu starog“.
Gradska odbornica SSP Mila Popović saglasna je da izjava gradskog menadžera nije jasna.
– Vreme će pokazati šta su smislili i da li je u pitanju neki trik, a mi u njihova obećanja ne verujemo. Ako most ostaje, to je pobeda Beograđana, jer to znači da su političari na vlasti pod pritiskom javnosti odustali od pogrešnog i štetnog projekta. Međutim, ako je ponovo reč o SNS obmani, mi ćemo zajedno sa građanima nastaviti da se borimo protiv rušenja zato što smatramo da mostove ne treba rušiti nego graditi. Beogradu su mostovi potrebni, a Stari savski most ne treba da se ruši, ne samo zato što bi došlo do saobraćajnog kolapsa već i zato što je taj most svojevrsni spomenik hrabrosti i važan deo ambijentalne celine tog dela grada, navodi Popović.
Ona napominje da je uzet i kredit, te da je uslov za uzimanje kredita da taj projekat postoji.
– Jasno je da je SNS potpuno izgubila kompas povodom rušenja Savskog mosta jer se plaše opravdane reakcije i bunta građana. Šta god da odluče, mi nećemo odustati, jasna je Popović.
Zbog poslednje Čučkovićeve izjave, koalicije Zajedno će tražiti obustavu kredita za rušenje Starog savskog mosta, piše Vreme.
„Očigledno su gradonačelnik Aleksandar Šapić i resorni ministar Goran Vesić, odustali od rušenja mosta, suočeni sa ogromnim buntom građana i stručnjaka koji su bili šokirani njihovom sumanutom idejom“, ocenio je poslanik koalicije Zajedno Đorđe Miketić za Vreme i dodao da se ništa ne sme ni rušiti, niti graditi dok struka i građani, po utrđenim procedurama i završenim studijama i procenama ne daju svoju reč.
Prošle nedelje održana je i javna rasprava „Beograđani odlučuju: odbrana mosta i planiranje saobraćaja“, na kojoj su učestvovale opozicione grupe u republičkom i gradskom parlamentu Zajedno i Ne davimo Beograd iz koalicije Moramo, Stranka slobode i pravde, Narodna stranka, Pokret slobodnih građana, kao i organizacije civilnog društva, aktivistička udruženja i brojni stručnjaci. Iako pozvani, gradonačelnik Beograda i ministar za građevinu, kao predlagače rušenja mosta, nisu se pojavili na tribini. Opšti zaključak razgovora bio je da postoji puno alternativa za nove mostove, kao i rešenja za posledični kolaps saobraćaja, ali da nijedno ne uključije rušenje Starog savskog mosta zbog saobraćajnog, ali i kulturno-istorijskog značaja.
Nepoznato koliko košta rušenje
Podsetimo, početkom novembra Vlada Srbije je potpisala ugovor u vrednosti do 79,9 miliona evra sa francuskom bankom BNP Paribas, a tim novcem trebalo bi da se finansira rušenje starog mosta preko Save i gradnja novog. Kredit je osiguran kod China Export & Credit Insurance Corporation, a iz teksta ugovora može se videti da je ukupna vrednost projekta nešto viša od 94 miliona evra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.