Kada će biti poznata sudbina javnog prevoza u Subotici 1Foto: J. Patarčić/Danas

O sudbini Javnog preduzeća “Subotica-trans” odlučiće Studija reinženjeringa za unapređenje sistema javnog gradskog i prigradskog prevoza koju je naručio Grad Subotica, a čiji rezultati se očekuju u junu.

JP “Subotica-trans” već treću godinu zaredom beleži gubitke, a razlozi su višestruki.

Kako je objasnio na konferenciji za medije direktor Dejan Ljubisavljević, pandemija korona virusa smanjila je broj putnika za 20 odsto i prouzrokovala pad prihoda od 150 miliona dinara.

Potom je usledilo povećanje minimalne cene rada koje je opteretilo budžet preduzeća za 55 miliona dinara, dok je povećanje cene energenata, odnosno goriva sa 120 na 220 dinara po litri, napravilo dodatni trošak od 80 miliona dinara.

“Povećanje plata od 12,5 odsto se manifestovalo na naš budžet sa opterećenjem od 68 miliona dinara i taj iznos, kada sve saberete, 353 miliona dinara na koje niko nije mogao da reaguje. Znači, ovo je jedan sistemski poremećaj na koji ne možemo da reagujemo”, kazao je Ljubisavljević.

Iako se činilo da će 2022. godina biti drugačija, jer su obim prevoza i broj prevezenih putnika povećani, kao i promet turističke agencije, JP “Subotica-trans” je prošle godine zabeležio gubitak u iznosu od 92 miliona dinara, zbog čega je Grad Subotica odlučio da reaguje.

Prema rečima gradonačelnika Subotice Stevana Bakića, u novembru prošle godine je raspisana javna nabavka za izradu Studije, a ugovor je sklopljen u decembru sa Saobraćajnim fakultetom Univerziteta u Beogradu u vrednosti od 14,2 miliona dinara.

“Rok je 210 dana, ima pet faza i u junu ću da dobijem Studiju, gde će biti napismeno i gde ću sazvati konferenciju za medije da vas upoznam sa detaljima te Studije. Onda ću sesti sa koalicionim partnerima i sa svima sa kojima je potrebno i izneti svoj stav šta ćemo i kako ćemo dalje”, kazao je na konferenciji za medije Bakić, dodajući da su brojke poražavajuće za preduzeće.

Kada će biti poznata sudbina javnog prevoza u Subotici 2
Foto: J. Patarčić/Danas

To je potvrdio i Ljubisavljević, navodeći da 84 odsto strukture troškova preduzeća predstavljaju plate i nafta, a ono što dodatno opretećuje poslovanje i zbog čega je dobro da se uradi Studija, jeste da razgraniči koje linije su potrebne.

“Imamo međumesni saobraćaj koji nam generiše gubitak. Nažalost, tamo imamo jako mali broj putnika i tu prvenstveno mislim na Horgoš, Martonoš, Kanjižu i nadam se da ćemo nakon završetka ove sveobuhvatne Studije moći da uradimo taj otklon i da presečemo bitno od nebitnog, odnosno ono za šta smo osnovani, a to je komunalna delatnost i to podrazumeva gradski i prigradski saobraćaj, a međumesni nije naša obaveza”, rekao je direktor JP “Subotica-trans”.

Kao jedan od modela koji bi mogao da reši probleme JP “Subotica-trans” je javno-privatno partnerstvo, koje je direktor preduzeća početkom februara predložio gradonačelniku i Sekretarijatu za komunalne poslove, energetiku i saobraćaj.

Kako je objasnio, na ovakav potez se odlučio nakon komparativne analize stanja na tržištu, gde se javno-privatno partnerstvo kao oblik poslovana javnog komunalnog prevoza pokazalo kao kvalitetno u 40 gradova u Srbiji.

“Smatram da je moja inicijativa dobra inicijativa. Smatram da ćemo jednog dana zaista završiti tamo kuda smo krenuli, to je dugoročan proces i smatram da ta varijanta u kojoj ćemo sačekati još nekoliko meseci da se ta Studija završi, da će to biti samo potvrda onoga što jeste moj posao, da sugerišem gradonačelniku i dajem predloge, a na gradonačelniku je da odluči”, kazao je Ljubisavljević.

Direktor JP  “Subotica-trans” i gradonačelnik su odbacili navode o mogućoj privatizaciji preduzeća koji su, kako su rekli, izneti na konferenciji za medije Pokreta građanske Subotice, ističući da privatizacija podrazumeva trajnu promenu u strukturi i vlasništvu kapitala, dok je javno-privatno partnerstvo oročeno na određeni vremenski period.

“Privatizacija i javno-privatno partnerstvo su dve sasvim različite stvari i taj dokument koji je direktor JP ‘Subotica-trans’ uputio Gradu Subotici je stav direktora. To je njegovo mišljenje na osnovu svih konsultacija koje je radio sa drugim transportnim preduzećima. Lično ja i rukovodilac Sekretarijata za komunalne poslove, energetiku i saobraćaj koji je nadležan za JP ‘Subotica-trans’ Radoslav Vukelić i rukovodilac finansija Dubravka Rodić, cele godine se bavimo ‘Subotica-transom’ i da još raščistimo jednu stvar, da se ne rade zamene teza i izvrću moje izjave, nikad u svojim izjavama nisam rekao da je ‘Subotica-trans’ stabilno preduzeće. Uvek sam u svojim izjavama naglašavao i u svim izveštajima Sekretarijata za finansije je posebno podvučeno da jedino preduzeće koje posluje sa gubitkom je JP ‘Subotica-trans’”, rekao je Bakić.

Gradonačelnik je dodao da će nakon uvida u Studiju saopštiti i tražiti podršku za predlog koji bude u “najvećem interesu za ovaj grad i za JP ‘Subotica-trans’”.

Starter kupljen sredstvima Dunav osiguranja

Kada je reč o nabavci startera za potrebe JP “Subotica-trans”, gradonačelnik Stevan Bakić je rekao da je informaciju o fakturi koja je objavljena u jednom lokalnom mediju dobio uveče 27. februara, nakon čega je pozvao sekretara za komunalne poslove, energetiku i saobraćaj Radoslava Vukelića i zatražio da mu do 10 časova ujutro dostavi objašnjenje direktora preduzeća Dejana Ljubisavljevića.

Ljubisavljević je objasnio da je u pitanju multifunkcionalni uređaj koji u sebi sadrži starter, kompresor i uređaj za punjenje akumulatora koji je neophodan za funkcionisanje ovog preduzeća.

“To je najnoviji model poreklom iz Švajcarske koji je zaista koštao 997.843 dinara bez PDV-a, a niti je kupljen novcem preduzeća ‘Subotica-trans’, niti je kupljen novcem građana Subotice tj. novcem Grada Subotice. To su sredstva koja je Dunav osiguranje odvojilo i kupilo JP ‘Subotica-trans’ za uspešnu dugogodišnju poslovnu saradnju”, kazao je gradonačelnik Stevan Bakić.

Više vesti iz ovog grada čitajte na ovom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari