Kada će proraditi Aerodrom Morava 1Foto: FoNet Vlada Srbije Slobodan Miljevic

Povodom teksta „Aerodrom Morava bez aviona i putnika“ objavljenog u dnevnom listu „Danas“ 10. avgusta 2019. godine, radi istinitog informisanja javnosti ukazujemo na netačne navode iznete u tekstu.

Autor u tekstu navodi četiri ključna elementa koji karakterišu „promašenu investiciju“, gde svrstava i Aerodrom „Morava“, i to:

1. političkom voljom vojni aerodrom „Lađevci“ konvertovan je u civilno-vojni aerodrom „Morava“,

2. za tu konverziju potrošeno je 20 (a po nekim procenama i 30) miliona evra,

3. rekonstrukcija je urađena nestručno i

4. taj aerodrom ničemu neće koristiti (svečano i bučno je otvoren 28. juna i odmah tiho faktički zatvoren). Od tada, mediji s vremena na vreme licitiraju datumom kad bi prvi avion mogao sleteti na „Moravu“.

Činjenice koje ćemo izneti u potpunosti demantuju navedene neargumentovane tvrdnje.

1. Vlada Republike Srbije je 1. juna 2010. godine, na predlog Ministarstva odbrane zaključkom dala saglasnost da se na vojnom aerodromu organizuje avio-transport putnika i stvari. Ovakav predlog bio je, verujemo, motivisan pre svega ekonomičnim, racionalnim i efikasnim korišćenjem postojećeg infrastrukturnog kapaciteta. U to vreme izgrađeni su putnički terminal (nisu završeni svi arhitektonski radovi, kao ni opremanje), platforma i deo staze za voženje aviona do piste.

Aktuelna Vlada je, ceneći pre svega strateški povoljan, centralni geografski položaj Aerodroma „Morava“, ali i povezivanje aerodroma sa ostalim vidovima saobraćaja (a posebno imajući u vidu planiranu izgradnju Moravskog koridora), donela odluku da se završe svi započeti radovi, osposobi aerodromski operater i stvore uslovi za ishodovanje Dozvole za korišćenje aerodroma prema karakteristikama piste i ostalim tehnološkim uslovima.

2. Država je do sada uložila nešto manje od 25 miliona evra u Aerodrom „Morava“. Planirana vrednost investicija iz 2010. godine je bila 32 miliona evra. S obzirom na to da aerodrom poseduje samo jednu pistu koja je inicijalno projektovana za vojne avione čija je masa značajno manja, u planu je izgradnja potpuno nove piste, i dodatno će biti obezbeđeno još najmanje 25 miliona evra.

3. Na Aerodromu „Morava“ nisu rađene rekonstrukcije. Završeni su svi arhitektonski i građevinski radovi na putničkom terminalu i pomoćnim objektima, pista je na jednom kraju proširena radi okretanja aviona i, zajedno sa stazom kojom se povezuje sa platformom za parkiranje aviona, cela presvučena novim slojem asfalta.

4. Datumima početka redovnog avio-saobraćaja sa Aerodroma „Morava“ se ne licitira, već se započinju pregovori sa potencijalnim prevoziocima u skladu s profesionalnim pristupom i najboljom svetskom praksom. Uspostavljanje redovnih letova očekuje se do kraja ove godine ili najkasnije do leta 2020. Uvereni smo da će u kratkom vremenskom periodu, od svega nekoliko godina, ovaj aerodrom dostići visok nivo iskorišćenosti raspoloživih kapaciteta i standarde koji su trenutno zastupljeni na svim modernim aerodromima.

Ukazujemo takođe, da se u tekstu pogrešno tumače, odnosno mešaju, pojmovi radnog vremena aerodroma i vremena otvorenosti aerodroma za saobraćaj, koje je simbolično dato „jedan dan u nedelji dva sata“ iz administrativnih razloga. Aerodrom je otvoren 28. 6. 2019. godine, kada je dobio dozvolu za korišćenje od Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, jedinog ovlašćenog tela koje daje dozvole za rad aerodromima i ima mogućnost prihvata i otpreme svakoga dana 24 časa, na zahtev avio-kompanija. Radno vreme zaposlenih je definisano odlukom i ono je od 7. 30 do 15.30 časova. Otvorenost aerodroma je sredom od 12 do 14 časova, ali samo do prvih „redovnih“ letova sa „Morave“.

Do tada, prioritet je sticanje iskustva novozaposlenih radnika da, u skladu sa međunarodnim propisima i standardima, pored neophodnih licenci, u potrebnoj rutini efikasnije obavljaju poslove vezane za bezbedno opsluživanje putnika, robe i vazduhoplova. Ovaj proces se sprovodi paralelno, dok traju pregovori sa potencijalnim korisnicima – avio-kompanijama.

Razlog zbog kog avio-kompanije još nisu otpočele sa saobraćajem je proceduralne prirode. Prvo, vazduhoplovne publikacije sa neophodnim informacijama o aerodromu, na osnovu kojih se definiše tip vazduhoplova kojim će se pružati usluge prevoza, u skladu sa propisima, postale su dostupne neposredno pred otvaranje aerodroma. Drugo, i još značajnije, u toku je ispitivanje opslužnog područja aerodroma u smislu potreba za prevozom putnika i robe prema određenim destinacijama. Obe stvari podrazumevaju ozbiljan rad kompanijskih stručnjaka za proučavanje tržišne ponude aerodromske infrastrukture.

Primera radi, podsećamo vas da je potpredsednica Vlade na Aerodromu „Konstantin Veliki“ u Nišu, u julu 2014. godine javnost upoznala sa opredeljenjem da dominantna usluga na ovom aerodromu bude loukost saobraćaj i da će Vlada i Grad Niš uložiti potrebna sredstva za kvalitetnije korišćenje aerodroma u zimskim uslovima, odnosno pružiti podršku razvoju ovog vida usluga u avio-prevozu putnika. Iako je niški aerodrom bio otvoren, prvi ugovor je zaključen nakon šest meseci, a prvi letovi započeti su oko godinu dana kasnije, tačnije 1. jula 2015. godine.

Povodom drugih netačnih informacija, stručne i tehničke prirode, koje navodite u tekstu, ukazujemo i na sledeće činjenice:

– Aerodrom „Morava“ poseduje četvoroslovni ICAO kod LYKV. Na taj način je, pored prethodno osposobljenog sastava, svega izgrađenog i adekvatne opreme, ispunjen uslov za njegovu registraciju, odnosno:

– Aerodrom „Morava“ je dobio dozvolu za korišćenje.

– Netačna je tvrdnja da je aerodrom dobio privremenu dozvolu.

– Preduzeće „Aerodromi Srbije“ bavili su se nabavkom nove opreme za objekte i delove objekata koji su imali upotrebnu dozvolu, koje je trebalo održavati i bojom osvežiti, s obzirom na period gradnje, a Ministarstvo odbrane završetkom radova na nezavršenim delovima objekata i opremom predviđenom inicijalnim planom, kao i pistom, platformom i stazama za voženje aviona koje su i sada na korišćenju u Vojsci Srbije.

– „Aerodromi Srbije“ su još u proleće 2019. godine sa Ministarstvom odbrane zaključili ugovor o delovima aerodroma koje će zajednički koristiti, a tu su upravo pomenute manevarske površine aerodroma.

– Obrazac prijave za novi identifikacioni kod lokacije može se dobiti na sledećoj IATA veb-stranici http://www.iata.org/services/Pages/codes.aspx. Ova prijava mora biti popunjena od strane avio-kompanije koja vrši operacije na tom aerodromu. Aplikacija se ne podnosi od strane aerodroma ili vazduhoplovne vlasti. „Er Srbija“ je kao članica IATA zatražila dodeljivanje troslovnog IATA znaka i očekuje se da će i ta procedura biti ubrzo gotova. Aplikaciju niko ne bi mogao da podnese da aerodrom prethodno nije dobio dozvolu. Inače, troslovna IATA oznaka se pored aerodroma dodeljuje i železničkim stanicama, a prvenstveno služi za manipulacije u vezi sa prihvatom ili otpremom putnika i robe, na primer nalazi se na tagovima za prtljag koji se plasiraju na šalterima za registraciju putnika i slično. U navigacijskom smislu za letove do i sa aerodroma nema nikakvog značaja niti funkcije.

– Na platformi ispred terminalne zgrade nisu izvođeni građevinski radovi, već samo novo obeležavanje da vazduhoplov koji sleti može da prilikom isparkiravanja izvrši bezbedan samomanevar ili će se on obaviti vučnim vozilom.

– Vojna pista je presvučena novim slojem asfalta i opremljena je novim sistemom svetlosnog obeležavanja koji i civilnim, ali posebno vojnim avionima, omogućavaju neuporedivo bezbednije korišćenje aerodroma u uslovima smanjene vidljivosti i noću.

– Tzv. kobasica je jedan kilometar udaljena od ulaza u helikoptersku jedinicu.

– Inače, helikopteri su vrsta letelica koje imaju mogućnost vertikalnog poletanja i sletanja i za njihovo bezbedno poletanje i sletanje dovoljan je prostor kruga čiji je radijus jednak dijametru glavnog rotora ili, u prevodu, kako je prečnik rotora najvećeg helikoptera u upotrebi u Vojsci Srbije 21,3 m, to je bezbedno parkiralište za isti krug prečnika 43 m.

– Žute oznake postoje kako bi se jasno naznačili pravci mogućih kretanja civilnih vazduhoplova, dok za vojne one kao oznake nisu relevantne i za njih nema ograničenja.

– Aerodrom „Morava“ trenutno može da prihvati jedan avion po satu, što je više nego dovoljno da ima ukupan broj putnika veći od 300.000 godišnje.

– Na Aerodromu „Morava“ biće izgrađena i nova, najmodernije opremljena pista na Balkanu, koja će moći da prihvati i najveće avione na svetu poput „boinga B-747“ ili „erbasa A-380“.

KABINET POTPREDSEDNICE VLADE MINISTARSTVO GRAĐEVINARSTVA, SAOBRAĆAJA I INFRASTRUKTURE PRES SLUŽBA

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari