Problem nedostatka vozača kamiona špediteri u Nemačkoj žele da reše otvaranjem tržišta rada i za kandidate iz Srbije. Plate koje se nude su primamljive, ali to nije jedino što bi trebalo uraditi…
Nemačkoj trenutno nedostaje čak oko 60.000 vozača kamiona, tvrde špediteri. „Mi u Nemačkoj i u Evropi smo pred kolapsom kada je reč o snabdevanju – jednostavno više ne pronalazimo vozače“, izjavio je u utorak (2.6.) u Berlinu Dirk Engelhart iz nemačkog Saveznog udruženja prometa robe, logistike i zbrinjavanja otpada (BGL).
Na nemačkim putevima je u ovom trenutku oko 560.000 vozača koji su u proseku stariji od 50 godina. Svake godine u penziju ode njih oko 30.000, a na tržište rada stigne samo 15.000 novih kamiondžija.
Interesovanje za tu profesiju relativno je slabo, mnogi mladi ljudi ne odlučuju se za taj posao zbog lošeg ugleda koji vozači imaju u javnosti, loših uslova rada, ali i zbog najava sve većeg razvoja autonomnih vozila u kojima niko neće morati da sedi za volanom.
Premije za transfer za volanom
Kako bi to zanimanje učinili atraktivnijim, špediteri nude bolje plate, pa i više novca od standarda regulisanog kolektivnim ugovorom. Radi se na poboljšanju uslova rada, na viznim olakšicama za strane vozače – a pokušava se i da se privuče što više žena – trenutno ih ima samo oko 1,7 odsto.
Berlinski list „Velt“ piše tako o šefovima špediterskih firmi koji „animiraju svoje vozača da na odmorištima stupaju u kontakte sa vozačima konkurentskih preduzeća i pokušaju da ih nagovore da pređu da rade kod njih. “Spominju se takođe i premije vozačima koji uspeju da dogovore prelazak – za svaki uspešan „transfer“, špediteri svojim radnicima isplaćuju i po 500 evra.
Ipak, takva praksa ne može da reši problem. Zato lobisti i špediterske firme sve glasnije zahtevaju promene zakonske regulative kako bi se proširio krug potencijalnih kandidata. „Država bi morala da omogući kandidatima iz trećih zemalja da jednostavnije mogu da traže posao u Nemačkoj“, kaže za „Velt“ Martin Bulheler iz BGL-a.
Radi se o zemljama koje nisu članice Evropske unije – i u kojima očigledno ima dovoljno potencijalnih kandidata. Konkretno se misli pre svega na Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Ukrajinu. Vozači iz tih zemalja u Nemačkoj mogu da računaju s mesečnom bruto platom između 2.500 i 3.000 evra, piše nemački list.
Situacija s nedostatkom kamiondžija sve je dramatičnija i zbog činjenica da paralelno raste broj i količina potreba za transportom zbog onlajn-šopinga koji kontinuirano raste: neko tu robu mora i da dopremi do mušterije.
Prazne police u supermarketima
Posledice nedostatka radne snage u Nemačkoj mogle bi da se osete već ovog leta. „Moguće su prazne police u supermarketima ili benzinske pumpe bez goriva“, kaže Engelhart za „Velt“.
A kako to izgleda, najbolje znaju ljudi u Berlinu. Prošlog leta u nekim prodavnicama nije bilo mineralne vode. Roba je čekala kod proizvođača na transport – ali na raspolaganju nije bilo dovoljno vozača i vozila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.