(MAPA) Taksista vas je "opelješio" ili odbio vožnju? Kako prepoznati tzv. "divljake" u Beogradu i tačne lokacije na kojima vrebaju 1Foto: Danas Online

Većina ljudi u Beogradu koji koriste usluge taksija susreli su se sa tim da im vožnja bude naplaćena više nego uobičajeno ili da ona bude odbijena. Kako bismo iz prve ruke saznali kako izgledaju takva iskustva, reporterka Danasa pokušala je da se preveze ‘divljim taksijima’. Izgovori za odbijanje vožnje bili su različiti, ali su imali isto značenje – najverovatnije nećete dobiti vožnju ako ne izgledate kao da imate dubok džep, ili pak kao da niste iz Beograda.

Kako su nam objasnili taksisti iz uduženja, koji voze prema fiksnoj tarifi, bilo je potrebno da pronađemo skuplje automobile, uglavnom belih taksi tabli, i da zatražimo prevoz.

Na taksi stanici Dušanov grad stajao je crni automobil marke Mercedes, a u njemu vozač u ranim četrdesetim. Na pitanje reporterke: „Zdravo, koliko košta vožnja do Zemuna“, taksista je, potpuno nezainteresovano odgovorio: „Nemam vremena sada da vozim do Zemuna, imam drugu mušteriju“, nakon čega je stajao bar narednih 10 minuta na istom mestu.

Na pedesetak metara rastojanja, ispod hotela „Moskva“, nalazio se noviji Citroen koji pak „ne vozi bez zakazivanja“. Ali, za razliku od Mercedesa, on je dao savet: „Imaš taksi iza, on će te voziti“.

Odgovori na koje smo naišli u potrazi za divljim taksistima  kretali su se od objašnjenja taksista da „imaju drugu vožnju“, „već čekaju nekoga“, „nemaju trenutno vreme da obave tu rutu“ pa do toga „ne vozim bez zakazivanja, imaš iza taksi“.

Sledeća lokacija bila je BAS stanica, na kojoj nije ni bilo potrebno potražiti ih – na njoj divlji taksisti sami „saleću“. Reporterka im nije delovala zanimljivo jer nije imala teške kofere koji bi učinili da joj prevoz bude neophodan pošto-poto, ali su zato putnici sa teškim prtljagom bili plen. Ipak, na pitanje reporterke koliko košta vožnja od BAS-a do Zemuna, dvojica taksista nisu mogli da se usaglase pa je jedan rekao: „Videćemo kad stignemo, ne znam gde vas tačno vozim“.

(MAPA) Taksista vas je "opelješio" ili odbio vožnju? Kako prepoznati tzv. "divljake" u Beogradu i tačne lokacije na kojima vrebaju 2
Foto: Danas.rs

Ko je „noćni plen“?

Što se tiče noćnog vrebanja, Zeleni venac posle pola tri ujutru je lokacija na kojoj divlji taksisti bacaju udicu. Jedan od razloga je to što noćni prevoz ne saobraća tako kasno pa su ljudi nakon izlaska primorani da se prevezu taksijem do kuće, ali i alkoholisano stanje koje divljim taksistima garantuje da mušterija neće mnogo razmišljati koliko novca daje za taksi.

Da je ovo redovna praksa pokazuju i svedočenja Danasovih sagovornika, koji su podelili svoja iskustva „pljačkanja“ ili odbijanja od strane divljih taksista.

„Kasno sam završio smenu u kafiću, pa sam pojurio ka prvom taksiju koji sam ugledao na Terazijama. Ušao sam u njega i zatražio vožnju do Novog Beograda. Novi beli BMW zatamljenih stakala odvezao me do stana, naplaćujući mi tu vožnju skoro duplo više nego što to inače biva kada se vraćam kući nakon noćne smene“, podelio je svoje iskustvo jedan konobar, kazavši da nije reagovao jer nije znao ni kome se može obratiti.

(MAPA) Taksista vas je "opelješio" ili odbio vožnju? Kako prepoznati tzv. "divljake" u Beogradu i tačne lokacije na kojima vrebaju 3
Foto: Danas Online

Pored neočekivanih troškova, žalbe na usluge taksiste predstavljaju ‘špansko selo’ za građane, a posebno za strance ili ljude koji ne žive u Beogradu, te ne znaju da li je ta cena regularna i kolika je uobičajena naknada za uslugu vožnje. Takođe, ako građani ne dobiju fiskalni račun, ne postoji fizički dokaz da im je taksista uzeo suviše novca, a malo njih će da uđe u verbalni sukob sa vozačem u pokušaju da istera pravdu. S obzirom da gotovo niko ne zabeleži broj registarskih tablica, potera za divljim taksistom osuđena je na propast, pa građani samo odustanu i pomire se sa tim da su prevareni.

Da divlji taksisti najčešće prevoze strance potvrđuje i grupa turista iz Meksika, kojima je taksista naplatio vožnju od Aerodroma „Nikola Tesla“ do centra Beograda 50 evra, a koja se inače kreće između 1.300 – 1.400 dinara, u zavisnosti od lokacije.

(MAPA) Taksista vas je "opelješio" ili odbio vožnju? Kako prepoznati tzv. "divljake" u Beogradu i tačne lokacije na kojima vrebaju 4
Foto: Danas.rs

Iako ilegalne vožnje divlji taksisti najčešće sprovode noću, Danasova sagovornica kaže da se više puta susrela sa ovom praksom, čak i u ‘sred bela dana’.

„Prišla sam taksiju kod TC Ušće i zamolila za vožnju do Zemuna, što nije neka duga trasa. Odbio je da me preveze uz obrazloženje da je ‘privatni taksi’ i da vozi po skupljoj ceni“, objasnila je i dodala da je u noći Nove Godine sa mužem pokušala da uđe u taksi ali je i ta vožnja bila odbijena, jer, prema rečima taksiste ‘vozi samo strance’.

Ono što ističe kao ‘interesantno’ jeste da su te večeri službenici komunalne policije stajali na 200 metara od mesta gde taksista ilegalno lovi putnike koji su spremni da daju više novca, ali bez ikakve reakcije i obraćanja pažnje na njih.

(MAPA) Taksista vas je "opelješio" ili odbio vožnju? Kako prepoznati tzv. "divljake" u Beogradu i tačne lokacije na kojima vrebaju 5
Foto: Danas Online

 

Da li se i vama desilo da vam je neophodan taksi kako biste brže stigli na odredište, ili pak nosite pune kese iz tržnog centra pa vam nije praktično da se gurate po gradskom prevozu? Zadesili ste se po najvećoj vrućini sa malim detetom u centru grada ali taksista kaže da ne može da vas poveze jer je ‘privatan’? Kasnite na posao a najbliži taksi ‘vozi samo strance’? Hitno morate kod lekara a taksista vam naplati više nego što tarifa propisuje pa ne znate ni kome da se požalite? Ne dozvolite da vas prevare, u nastavku će biti reči o tome kako da prepoznate divlje taksiste i izbegnete neprijatnosti.

Gde se možete susresti sa divljim taksistom?

Preko dana oni uglavnom imaju TX tablice, a izuzeci bez TX tablica najčešće prevoze noću. Oni koji protivzakonito rade a imaju TX tablice mušterije čekaju na taksi stanicama ispred tržnih centara Ušće i Delta siti, na stanici Dušanov grad (Terazije), Beogradskoj autobuskoj stanici BAS i stanici Prokop.

Što se tiče vanrednih lokacija, one uglavnom zavise od važnih ili velikih događaja. Tada ih možete zateći oko mesta održavanja Beer fest-a, koncerata (Arena), značajnih utakmica (stadioni Rajko Mitić i Partizan), a kada je u pitanju Nova Godina, „vrebaju“ na Zelenom vencu, Terazijama, oko Skadarlije, Kalemegdana i drugih prometnih mesta.

Od približno 7.000 taksista registrovanih na teritoriji Beograda, između 50 i 100 njih nekorektno obavlja svoj posao, prema tvrdnjama taksista koji vožnje obavljaju u okviru udruženja.

Kako prepoznati divlje taksiste?

Uglavnom je reč o „samostalcima“ koji ne rade u okviru taksi udruženja i imaju bele table na krovu automobila. Voze izuzetno skupa i luksuzna kola, najčešće marke Audi, Mercedes, BMW.

Skloni su tome da odbijaju kraće vožnje kao i ljude koji im ne deluju kao neko ko natprosečno zarađuje, iako Član 91a Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju kaže da je „taksi vozač dužan da primi u vozilo svakog putnika u granicama raspoloživih sedišta i izvrši vožnju do zahtevanog odredišta“.

To znači da ciljaju strance i imućnije osobe „dubokog džepa“ koje se kreću po prestižnim mestima.

Takođe, kako objašnjava Danasov sagovornik, taksista iz jednog od beogradskih udruženja, „divlji taksisti“ odbijaju vožnje „nabildovanim momcima“ sa kojima mogu zapasti u konflikt, te ih prosleđuju u drugi taksi.

Od 2020. do 2022. godine nisu prijavljeni slučajevi divljih taksista Komunalnoj policiji

Da građani nisu upućeni kome se mogu i na koji način obratiti ukoliko ih divlji taksista prevari ili odbije vožnju iako im je hitno potrebna, govore i podaci Komunalne policije, koji govore da se u periodu od 2020. do 2022. godine građani nisu obraćali komunalnoj miliciji povodom nepropisno naplaćene usluge taksi prevoza ili zbog odbijanja da budu prevezeni taksi vozilom.

„Takođe, u navedenom periodu komunalni miliconari nisu imali postupanja, odnosno nisu zaticali taksi prevoznike koji prilikom pružanja taksi usluge nisu uključivali taksimetar“, navode iz Sekretarijata za poslove komunalne milicije.

Oni podsećaju da inspektor za drumski saobraćaj koji vrši inspekcijski nadzor nad primenom Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora nastupi kao anonimni korisnik usluge (prikriveni putnik) samo u slučajevima kada se korišćenjem drugih dokaznih radnji ne mogu prikupiti podaci od značaja za vršenje inspekcijskog nadzora ili bi to bilo znatno otežano, odnosno ukoliko osnovano sumnja da se radi o neregistrovanoj delatnosti, uz prethodno pribavljanje posebnog pisanog naloga za inspekcijski nadzor.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari