Ko će u junu zbog ocene morati u školu 1Foto: EPA-EFE/ SERGEI ILNITSKY

Izmene pravilnika olakšale su ocenjivanje tokom nastave na daljinu, ali time nisu rešene sve dileme nastavnika i roditelja.

Našoj redakciji u prethodnom periodu javljali su se čitaoci koji pitaju da li nastavnik ima pravo da traži da u junu svi đaci dođu u školu na ispitivanje ili da rade kontrolne i pismene zadatke, kao i da li će sigurno svaki učenik dobiti šansu da u junu popravi ocenu ili samo onaj koga nastavnik bude pozvao.

Nedoumice imaju i neki nastavnici, pre svega kako da ocene đake koji tokom onlajn nastave nisu ništa radili i kako će se zaključivati ocene deci koja su u prvom polugodištu ostala neocenjena.

Na ova pitanja nadležni iz Ministarstva prosvete ni posle više molbi nisu odgovorili našoj redakciji, a Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija, kaže da ni nastavnici nemaju precizne odgovore jer sem izmene Pravilnika o ocenjivanju u jednom članu, Ministarstvo školama nije slalo dodatna pojašnjenja u vezi sa ocenjivanjem.

Zaključke na neka od pomenutih pitanja nastavnici ne donose na osnovu jasnih uputstava, već, kako ističe Markov, na osnovu onoga što čuju u medijima.

– Ako je suditi po onome što je ministar rekao zaključak je da nastavnik ima pravo da ne upiše nijednu ocenu tokom trajanja nastave na daljinu. Jer ako ministar kaže da nastavnik koji sumnja u nekog učenika da prepisuje ili mu je ocena znatno viša od proseka, može da ga pozove u junu u školu da odgovara, onda hipotetički može da sumnja u sve đake. Rečenicu koja je promenjena u pravilniku da učenik u polugodištu može imati i manje od četiri ocene, tumačim da ne mora imati nijednu ocenu u drugom polugodištu i da mogu da izvedem zaključnu na osnovu onih iz prvog polugodišta – kaže Markov.

Na pitanje da li je fer da nastavnik ne nađe nijedan način da oceni učenike tokom nastave na daljnu već da im najavljuje „rešetanje“ u junu u školi, Markov smatra da nije i ne veruje da će to dešavati. Dodaje da su nastavnici imali dovoljno vremena da upišu bar po jednu ocenu za aktivnosti tokom onlajn nastave i da je većina to i uradila.

– U ovom periodu treba da se vrednuju trud, zalaganje, koliko su učenici bili odgovorni i redovni u izvršavanju obaveza, ali teško da će sve ocene biti objektivne. Na dve onlajn pismene provere znanja koje sam zadao svojim učenicima, svi imaju po dve trećine tačnih odgovora – ilustruje Markov svoje zapažanje.

Milan Jevtić, profesor istorije u Srednjoj stručnoj školi u Kragujevcu, ističe za Danas da nastavnici nemaju načina da se uvere u to koliko su učenici samostalno izvršavali zadatke i navodi primer svog đaka koji je „jedva dolazio do dvojke, a sada šalje radove koji se graniče sa izuzetnošću“.

– Ja sam mu dao peticu, ali ću nju, kad budem izvodio zaključnu, da saberem sa svim ocenama iz prvog polugodišta, da podelim s ukupnim brojem ocena i tako dođem do proseka. Bez obzira što se može posumnjati u integritet njegovih radova, on ih je slao na vreme i za to je dobio ocenu. Zašto bih ga zvao u junu da dođe da odgovara? Pravilnik o ocenjivanju mi je dao pravo da učeniku za ovaj period nastave na daljinu dam jednu ocenu, bez obzira što je slao pet ili sedam radova. Četiri ocene iz prvog polugodišta i ova jedna tokom nastave na daljnu je dovoljno da se izvede zaključna koja nije nerazumna. Preporučujem i kolegama da tako postupe, ako imaju ovakve slučajeve – navodi Jevtić i dodaje da nastavnici nekim učenicima mogu da daju i veći broj ocena tokom nastave na daljinu ako smatraju da su ih zaslužili.

Da odgovaraju u prostorijama škole u junu će, kaže, pozvati samo đake koji u prethodnom periodu objektivno nisu imali uslove da prate nastavu i rade zadatke, kao i pojedince koji su se „izvlačili“. I za njih će važiti isto pravilo pri izvođenju zaključne ocene – sabiraće se sve ocene iz prvog polugodišta i jedna data u junu. Jevtić napominje da škola podrazumeva kontinuitet i da „ne može sve što je u školi rađeno do marta da zavisi od jednog odgovaranja u junu“. On smatra da je izmena Pravilnika o ocenjivanju dobro rešenje, jer, kako kaže, „da je ostalo po starom morali bismo da izmišljamo četiri ocene što bi bilo vrlo problematično“.

– Na koji način će biti ocenjivani učenici koji su na polugodištu ostali neocenjeni je enigma za sve nas. Pretpostavljam da će morati da dođu u junu da odgovaraju – navodi Aleksandar Markov i dodaje da i sam ima nekoliko takvih učenika od kojih je tražio da strogo poštuju sve što obaveze tokom nastave na daljinu, ali da, što se tiče ocenjivanja gradiva iz prvog polugodišta, čeka uputstvo.

Jevtić takođe misli da će takva deca najverovatnije morati da dođu u junu u školu da odgovaraju. Ukazuje da i dalje postoji opcija da učenik bude pozvan na razredni ispit.

– Imate teoretsku mogućnost da učenik nije radio ništa tokom perioda nastave na daljinu, da nema zaključenu ocenu na kraju prvog polugodišta i da se ne pojavi u junu. U obavezi ste da takvom učeniku omogućite da polaže razredni ispit, koji može da se održi u junu, a može i u avgustu – ističe Jevtić.

Prigovor na ocenu

I naše pitanje upućeno Ministarstvu na koji način roditelji mogu da podnesu prigovor na ocene date tokom nastave na daljinu je ostao bez odgovora. Aleksandar Markov kaže da su već počele žalbe nekih roditelja na to što ocene deci nisu obrazložene. On veruje da će, kako se školska godina bliži kraju, biti sve više žalbi, ali kaže da ne zna da li nastavnici mogu da se pozovu na činjenicu da nisu dobili jasna i precizna uputstva Ministarstva, ako inspekcija „obori“ neku ocenu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari