Nabavna cena može značajno da varira u zavisnosti od vrste bilateralnog aranžmana, modela i željenih specifikacija, da li su u nju uključeni i obuka pilota, održavanje, rezervni delovi, simulator letenja.
Po kupovini slede operativni troškovi za angažman borbenih aviona, kao što su gorivo, obuka pilota i zemaljskih timova i redovno uvežbavanje. Oni se generalno izražavaju po satu leta i variraju u zavisnosti od tipa aviona, potrošnje goriva i prirode vazduhoplovnih misija koje se obavljaju. Sofisticirani avioni imaju veće operativne troškove.
Prema različitim sajtovima koji pišu o borbenom vazduhoplovstvu, sat naleta na Rafalu košta od 16.000 evra pa naviše. Okosnica srpskog ratnog vazduhoplovstva MiG-29 po tom parametru troši oko 5.000 evra.
Radi se o sovjetskim aparatima iz 1980-ih, dok Srbija kupuje nove Rafale koji tek treba da budu proizvedeni. Pored toga cenu naleta različito računaju različiti korisnici, odnosno zavisi od toga koje sve stavke svrstavaju u tu kategoriju.
Sa uvođenjem novih aviona u Vojsku Srbije slede i troškovi koji uključuju redovno održavanje, popravke i rezervne delove, koji su takođe skuplji za moderne aparate.
Vojno vazduhoplovstvo Srbije ima eskadrilu od 14 aviona MiG-29 u modernizovanoj varijanti SM, kao i jedan broj domaćih lovaca-bombardera Orao J-22 i školsko-borbenih Super Galeb-G4.
Zašto su ugovori tajni
Jedna od komponenti ugovora o nabavci vojne tehnike često je i tajnost, odnosno da se kompanija koja prodaje i država koja kupuje obavezuju da ne iznose sve detalje.
„Rafal je odlična i skupa platforma i sada vidimo koliko košta. Saopštena cena je po jedinici koju uzimamo, dakle ne glat avion nego dogovoreni paket. Rezervni delovi, podrška za održavanje i obuka pilota. Sve to ulazi u cenu i sve se plaća grdnim milionima“, navodi Radić.
Po rečima sagovornika RSE, jedno od osnovnih pitanja u ceni i nivou sposobnosti nove eskadrile borbenih aviona je da li Srbija uz njih kupuje i najnovije rakete Meteor. Evropski proizvođač MBDA opisuje ih kao ključnu prednost u nabavci Rafala u odnosu na konkurente.
Navodi da je Meteor jedna je od najsavremenijih raketa u svetu i da radi po BVR tehnologiji (beyond visual range) ’ispali i zaboravi’. U specifikacijama proizvođač ne navodi njen domet.
Po podacima švedske firme SAAB, proizvođača borbenih aviona Gripen koji koriste Meteor, ova raketa ima operativni domet veći od 100 kilometara. Navodi se da je koriste još evropski Jurofajter Tajfun i američki Lokid Martin F-35 Lightning II.
Meteor ili MICA rakete
Druga najbolja raketa iz arsenala MBDA je MICA, koja takođe spada u naoružanje tipa „ispali i zaboravi“. Prvobitno je devedesetih godina razvijena za francuski Miraž 2000 i Rafal.
U osnovnoj verziji MICA raketa vazduh-vazduh ima domet 60 kilometara, stoji na sajtu Deagel koji se bavi pitanjima vojne opreme i vazduhoplovstva.
Dva zemaljska MICA VL sistema zemlja-vazduh prošlog leta bila su uključena u obezbeđivanje Olimpijskih igara u Parizu, saopštila je u avgustu kompanija MBDA.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je 13. septembra na pitanje RSE da su u toku završni pregovori sa Francuskom o nabavci naoružanja za ugovorene Rafale.
„Kako se meni čini, najveća muka će biti za Meteore. Ali i MICA rakete su izuzetne, da ne pričam o svemu drugom. U svakom slučaju imaćemo veoma dobar paket“, naveo je Vučić.
On je dodao da je zajedno sa avionima Srbija već kupila rezervne delove, kompletnu logistiku, „od jakni, rukavica, do svega drugog za srpske vojne pilote“.
Vučić je 20. septembra precizirao da je Srbija poručila najmodernije Rafale u 4.1 verziji.
„Logistički razlozi“
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević izjavio je da paket koji je ugovoren sa Dasoom obuhvata rezervne delove i „trening centar“.
Premijer Srbije rekao je 23. septembra da kupovina borbenih aviona iz Rusije i Kine nije razmatrana prvenstveno iz logističkih razloga.
„Pošto je Srbija okružena državama koje su u NATO savezu, skoro je nemoguće da dopremite takav vid naoružanja. Posebno kada govorimo o avionima“, naveo je Vučević, koji je tokom pregovora za nabavku Rafala bio na funkciji ministra odbrane.
Dodao je da se o nabavci borbenih aviona godinama ranije razgovaralo o nabavci britansko-nemačko-francusko-italijansko-španske letelice Jurofajter tajfun (Eurofighter Typhoon) ali da se od toga kasnije odustalo.
Dodao je da nabavka američkih borbenih aviona nije razmatrana.
„Sjedinjene Američke Države trenutno našu Vojsku ne vide kao mogućeg partnera za kupovinu avijacije“, rekao je Vučević.
Više na sajtu Radio Slobodne Evrope.