Svečanim otvaranjem imerzivne izložbe Bezbedna svuda, koja prostornom intervencijom demonstrira bezbednost za žene i devojke, počela je nacionalna kampanja 16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama.
Transformacija centralne staze na Kalemegdanu za potrebe izložbe urađena je kao odgovor na strahove žena koje su učestvovale u prvom istraživanju o bezbednosti u javnom prostoru u našoj zemlji.
„Srbija se priključuje globalnoj kampanji 16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama temom Bezbednost žena u javnom prostoru. Svaka treća žena doživi nasilničko ponšanje u parku ili na ulici, a svaka deseta žena doživela je silovanje ili pokušaj silovanja u javnom prostoru u Srbiji. Svaka četvrta žena u Zemunu nosi biber sprej, a svaka šesta žena u Pančevu ne izlazi noću sama, dok se svaka druga žena plaši silovanja u javnom prostoru i zbog toga ograničava sopstveno kretanje, pokazala su istraživanja”, izjavila je Milana Rikanović, direktorka Agencije Ujedinjenih nacija za rodnu ravnopravnost i osnaživanje žena, UN Women u Srbiji.
„Žena je vekovima doživljavana kao slabiji pol i kao takva je uvek bila podložna nasilju. Zato je krajnje vreme da kažemo ne. Stop nasilju nad ženama i stop svakoj vrsti nasilja“, istakla je prof. dr Darija Kisić, ministarka za brigu o porodici i demografiju i zamenica predsednice Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost Vlade Republike Srbije.
Ona je poručila ženama koje su bile izložene nasilju da ne smeju da ćute, ali i da niko od nas ne sme da ćuti.
„Prema prvom nacionalnom istraživanju o bezbednosti žena na javnim prostorima u Srbiji dobili smo zastrašujuću statistiku da u 70 odsto slučajeva ženama koje su napadnute na javnom prostoru niko nije pomogao. Devet odsto žena iz tog uzorka je doživelo silovanje ili pokušaj silovanja, a samo jedna od njih 10 je to prijavila policiji“, izjavio je Dominik Otvej, otpravnik poslova Ambasade Ujedinjenog Kraljevstva u Srbiji.
Izložba će trajati tokom kampanje od 25. novembra, Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama, do 10. decembra, Dana ljudskih prava.
U okviru izložbe postavljeni su senzorno osvetljavanje, improvizacije sos tastera, video nadzora, javnog telefona, instalacija specijalnih mikrofona, zakrivljena ogledala na mestima gde je staza nepregledna i klupe sa otvorenim naslonima, sugerišući kako javni prostori mogu da budu sigurniji za žene.
Izložbu organizuju Agencija Ujedinjenih nacija za rodnu ravnopravnost i osnaživanje žena, UN Women, u Srbiji, Koordinaciono telo za rodnu ravnopravnost Vlade Republike Srbije, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna prava, Britanska ambasada u Beogradu i JP Beogradska tvrđava.
O kampanji
16 dana aktivizma protiv nasilja nad ženama je globalna kampanja koju svake godine obeležava preko 1700 organizacija u više od 100 država sveta. Ona počinje na Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, 25. novembar, a završava se 10. decembra, Danom ljudskih prava. Simboličnim povezivanjem ovih datuma ističe se da je nasilje nad ženama kršenje osnovnih ljudskih prava. Kampanja je prvi put organizovana 1991. godine i od tada ima za cilj da podigne svest o posledicama nasilja nad ženama i devojčicama i pokrene društvo na zajedničke akcije prevencije i suzbijanja svih oblika nasilja nad ženama i decom. Zvanična boja kampanje je narandžasta kao simbol svetlije i lepše budućnosti, bez nasilja nad ženama i devojčicama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.