Hronični bolesnici koji su upućeni na Dom zdravlja u Pirotu ubuduće će moći telefonom kod svog izabranog lekara da naruče recept, na osnovu baze podataka lekari će moći da prate zdravstveno stanje pacijenata i da ih zovu na preventivne preglede, biće skraćeno vreme čekanja na pregled, samo su neke od novina koje je projektom kapitacije uveo pirotski Dom zdravlja.


Dom zdravlja u Pirotu je među 25 domova zdravlja u Srbiji ušao u projekat Evropske komisije pod nazivom „Podrška primeni kapitacije u primarnoj zdravstvenoj zaštiti“. Taj projekat je trajao tri godine i u tom periodu je Dom zdravlja u Pirotu informaciono opremljen. Svi izabrani lekari su dobili računare i umreženi su međusobno.

Vršilac dužnosti direktora Doma zdravlja dr Vesna Janković kaže da posle obuke lekara za korišćenje programa i unapređenja informacionih znanja, sledi druga faza u kojoj će se videti šta to konkretno znači za pacijente.

– Radićemo na tome da, zahvaljujući informacionom sistemu i bazi podataka koju imamo, hronični bolesnici mogu telefonskim pozivom da dobiju recepte i da na taj način kod lekara zakažu svoju terapiju. Imamo jednu sređenu bazu podataka koja nam omogućava da zovemo pacijente na preventivne preglede, da pratimo njihove komplikacije i sekundarnu prevenciju kod pacijenata. To će nam omogućiti da planiramo vreme kada će pacijenti dolaziti i samim tim skratićemo vreme čekanja na pregled. To u ovom trenutku delimično funkcioniše jer se još uhodavamo. Dobro funkcioniše u ambulanti u „Tijabari“ i na dobrom smo putu da to isto uradimo i u „Pazaru“. Redovno zovemo svoje pacijente na preventivne preglede. Za sada na te preventivne preglede imamo mali odziv pacijenata, tek negde oko 30 odsto, ali se nadamo da ćemo upornim zvanjem taj procenat povećati – kaže dr Vesna Janković.

Kapitacija je donela još jednu novinu, a to je da će direktor Doma zdravlja moći da prati ko i kako radi u ovoj ustanovi.

– Moći ću da pratim rad lekara i da vidim ko je kada primio prvog pacijenta. Kapitacija znači i plaćanje po pacijentu. S obzirom da će se to odraziti na njegovu platu, sam lekar će imati veći motiv da bude odgovorniji prema svojim pacijentima kako ga ne bi napustili i tražili drugog izabranog lekara. Mogu da vidim kako se koristi radno vremene, da pratim vreme pregleda i kakva je potrošnja lekova i sanitetskog materijala. Sve su to prednosti koje pruža ovaj informacioni sistem. Ova oprema u vrednosti od 80.000 evra nam je potrebna da bi smo pratili pacijente i time upravljali njihovim zdravljem. Sve se to uklapa u trend pomeranja težišta u zdravstvenoj zaštiti od kurative ka preventivi – kaže dr Janković, dodajući da je Domu zdravlja Evropska komisija dodelila zahvalnicu za uspešno sprovođenje projekta kapitacije.

Pacijenti koje smo zatekli u ambulanti Doma zdravlja u „Pazaru“ u kojoj nije bilo gužve, kažu da većih primedbi na rad u ovoj ustanovi nemaju i da očekuju još bolji rad nego do sada.

Obrad Stojanović kaže da ima svog izabranog lekara. Došao je da zakaže pregled.

– Ubuduće neću dolaziti, već ću pregled zakazivati telefonom od kuće, što sigurno olakšava posao medicinskom osoblju, ali i nama pacijentima. Informaciona tehnologija ulazi na velika vrata i to je neminovno i u zdravstvu. Doći će do poboljšanje u radu zdravstvenih ustanova i ujedno će biti i bolje zbrinjavanje pacijenata – kaže nam Stojanović.

Vlastimirka Kamenović takođe ima svog izabranog lekara i kaže da do sada nije imala problema oko zakazivanja pregleda.

– Nema gužvi i velikog čekanja na pregled, a sada će to, verujem, biti još bolje organizovano. Neke veće primedbe nemam, osim što je ponekad, kad zovem u ambulantu, telefon zauzet ili se dugo ne javljaju, pa moram da dođem – kaže ona. Emila Minčić kaže da je do sada morala da dolazi dan ranije kako bi zakazala pregled za sledeći dan. – Verujem da će sada to biti mnogo lakše – kaže Minčićeva.

Doktorka u ambulanti u „Pazaru“ dr Jasmina Milenković u Domu zdravlja radi već 6,5 godina i kaže da je ovaj projekat jako važan za same pacijente.

– Za sve njih imaćemo jednu arhivu podataka koju će moći da koriste i drugi lekari. Kad dođe do umrežavanja i sa specijalističkim službama, moći ćemo da vidimo njihove izveštaje i do kraja pratimo zdravstveno stanje pacijenata. S druge strane, verujem da će se gužve u čekaonicama smanjiti. Pacijenti neće dugo čekati na recepte, znaće kad je vreme za mesečne terapije i dolaziće na zakazane preglede. Lekar ima bolji uvid u zdravstveno stanje pacijenata a sve to pratimo i kroz preventivne preglede – kaže dr Milenković.

Ko je sve umrežen

– Umreženi su svi izabrani lekari koji brinu o zdravlju odraslih osoba, njih 30, zatim pet lekara koji brinu o zdravlju predškolske i šest lekara koji leče školsku decu, šest lekara zaduženi za zdravstvenu zaštitu žena i osam lekara na Dečjoj stomatologiji. Predstoji umrežavanje i četiri seoske ambulante u kojima imamo stalnog lekara – kaže v.d. direktora Doma zdravlja dr Vesna Janković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari