Kragujevački sindikalci sumnjaju da Fijat odlazi iz Srbije zbog slanja radnika na rad u Slovačku 1Foto: EPA-EFE/ALESSANDRO DI MARCO

Savez samostalnih sindikata Kragujevac smatra da slanje radnika Fijat Krajsler automobila Srbija (FCA) na rad u Slovačku znači da ova fabrika ne namerava da ostane u Srbiji.

Kada se pre godinu dana po prvi put pojavila informacija o odlasku kragujevačkih radnika iz Fijat automobili Srbija na rad u Slovačku, stavovi su bili ekstremno podeljeni.

Jedni su tvrdili da se radi o dobro plaćenom poslu u fabrici Pežo-Sitroen, u mestu Trnava u Slovačkoj, dok su drugi upozoravali da takav gest poslovodstva Fijata samo potvrđuje davne sumnje u kraju rada ove fabrike u Kragujevcu.

Godinu kasnije, izgleda da dileme više nema, bar kada je u pitanju Savez samostalnih sindikata Kragujevca. Oni ovo vide kao odustajanje Fijata od porizvodnje novog modela u FAS-u, što po njima znači i zatvaranje fabrike u Srbiji.

“Ako Fijat u svom planu ima da radnici mesečno na radnom mestu provode dva ili tri dana, a istovremeno ih šalju na rad u Slovačku, jasno je da tu proizvodnje nema niti se planira”, kaže za Danas Jugoslav Ristić, predsednik SSSK.

U prilog ovakvom stavu Ristić napominje da kada stanu proizvodne trake, kada se zatvore pogoni, o pokretanju prozvodnje posle mesec dana nerada nema ni govora.

Ovakav status i fabrike i radnika traje već dosta dugo, radnici više ne rade nego što rade, primaju minimalac, pa se i ponuda za odlazak na rad u Slovačku učinila pristojnom opcijom, posebno zato što je bila ponuđena zarada od 850 evra mesečno, uz plaćen smeštaj.

Nakon prvih infromacija o ovom poslovnom potezu FCA reagovao je i SSSK saopštenjem.

Kragujevački sindikalci sumnjaju da Fijat odlazi iz Srbije zbog slanja radnika na rad u Slovačku 2
Skrinšot sa sajt SSSK

Ipak, devetoro radnika koji su dobrovoljno prihvatili da odu u fabriku Pežo-Sitroen u Trnavi, doživeli su nešto sasvim drugo, nešto na šta nisu bili upozoreni pre odlaska.

“Oni su otišli tamo ali nisu potpisali ugovor sa Fijatom o radu van mesta prebivališta. Fijat im je samo obeća da će im radna mesta biti zamrznuta do povratka. U Slovačkoj ih je preuzela neka agencija sa kojom su potpisali ugovor o radu, čak ne ni sa fabrikom Pežo-Sitroen”, kaže za Danas Jugoslav Ristić.

I to nije bilo jedino iznenađenje. Umesto plate od 850 evra, dobili su ponudu na 580 evra, u trajanju od tri meseca dok prođu obuku.

“Kakvu obuku kada su to sve radnici iz proizvodnje i sa trake”, pita se Ristić.

Savez samostalnih sindikata Kragujevac podseća na zakonom definisane uslove pod kojima se radnici mogu uputiti na rad van matične fabrike.

Naime, Zakonom o upućivanju radnika na rad u inostranstvo predviđeno je da radnicima sleduje mesečna novčana naknada koja mora biti veća od prosečne zarade države u koju se šalju na rad, kao i da im budu plaćeni troškovi putovanja, smeštaja i ishrane.

Po mišljenju Jugoslava Ristića, predsednika SSSK, ovde se ne radi o tome. U ovakvom potezu Fijata, on prepoznaje želju da se na nešto elegantniji način fabrika u Kragujevcu ugasi i prestane u potpunosti sa radom.

Suočeni sa nezadovoljstvom radnika upućenih na rad u Slovačku, iz Fijata su novoj grupi ponudili nešto bolje uslove. Tokom vikenda iz fabrike su telefonom pozivali radnike, tražeći dobrovoljce za odlazak na 90 dana.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari