Pruga Beograd-Dimitrovgrad koja prolazi kroz strogi centar Niša i seče grad na dva dela, a kojom idu teretne kompozicije sa opasnim tovarom i do Pirota, pored kojeg je ovih dana došlo do iskliznuća vagona sa otrovnim amonijakom, u izuzetno je lošem stanju, upozoravaju brojni građani na društvenim mrežama prilažući snimke kao dokaz za takve svoje tvrdnje.
Istovremeno, nakon akcidenta kod Pirota u nedeljut, 25. decembra, kada su na ovoj pruzi iskliznule vagon – cisterne sa amonijakom, a iz jedne od njih iscurelo nekoliko desetina tona te otrovne materije, deo opozicije je od nadležnih zatražio odgovore kada će ova rizična pruga biti izmeštena iz Niša, što se lažno obećava decenijama.
Na pruzi u niškom gradskom jezgru je, prema tvrdnjama gradskih zvaničnika, u poslednjih 30 godina poginulo više od 20 ljudi.
Na snimcima na društvenim mrežama vidi se da su na njoj drveni pragovi pojedeni i bez šrafova koji ih pričvršćuju, a da ih na pojedinim deonicama i nema.
Povremeni problem je i što se rampa ne spušta uvek kada prolazi voz, na šta su građani više puta ukazivali, a Želelznica Srbije to ili negirala ili “popravljala”.
„Ovih dana čujemo od ministra saobraćaja Gorana Vesića da će rekonstrukcija i modernizacija pruge Niš – Beograd biti završena tek 2028. godine, a pritom ne znamo da li će u tom roku biti završena i najavljena obilaznica oko Niša i izmeštanje pruge iz centra grada, što je takođe najavljeno. Aktuelna vladajuća stranka je na vlasti najduže u istoriji Niša u odnosu na sve druge stranke, a jedno od njenih osnovnih obećanja bilo je izmeštanje pruge iz gradskog jezgra, što nikako da se dogodi“, kaže za Danas Branislav Jovanović, gradski odbornik opozicione odborničke grupe „Niš, moj grad“, koji je devedesetih bio predsednik gradske vlade.
Građevinski inženjer Danijel Dašić dodaje da je krajnje vreme da nadležne institucije donesu plan kako da se koristi pruga koja prolazi kroz Niš, odnosno kakve kompozicije treba da budu i koliko smeju da budu opterećene.
„Pruga koja prolazi kroz gradsko jezgro definitivno bi morala da bude zatvorena za teretni saobraćaj, a opasni otpad ne bi smeo nipošto da se prevozi. Ne treba ni u jednom trenutku zaboraviti da ona ide pored glavnog izvorišta Medijana iz kojeg se Niš snabdeva vodom, Kliničkog centra, Vojne bolnice, škola, vrtića, najvećeg gradskog parka Čair, pa se ne zna gde bi tragedija bila veća ukoliko bi se desio akcident kao u Pirotu. Ali, mi u Srbiji živimo kao u iskrivljenom ogledalu, pa je ovde normalno nešto što je potpuno nenormalno“, kaže Dašić za Danas.
On dodaje da se zbog „iskrivljenog ogledala“ dešava da se „juče“ otrovni amonijak izlije kod Pirota kada vagoni iskliznu sa rasklimane pruge, da se danas prevrne vagon sa fosfornom kiselinom na tek rekonstruisanoj pruzi kod Zaječara ili da se nakon svečanog otvaranja auto – puta brdo „pobuni“ protiv falš projekta, pa „stručnjaci“ brdo i danas smiruju.
Delegacija Evropske unije u Srbiji raspisala je nedavno međunarodni tender za izbor izvođača radova na izgradnji železničke obilaznice oko Niša, koja podrazumeva i izmeštanje pruge koja prolazi kroz Niš, a što je već decenijama ozbiljan saobraćajni i bezbednosni problem.
Obilaznica je deo projekta rekonstrukcije i modernizacije pruge Beograd – Dimitrovgrad.
Na tenderu nije navedena cena, ali je predsednik Srbije Aleksandar Vučić krajem prošle godine kazao da će obilaznica, koja se finanisira preko Evropska investicione banke, koštati 150 miliona evra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.