Kruševac je ovogodišnji pobednik Evropske nedelje mobilnosti u kategoriji velikih gradova u Srbiji jer je uspeo da u velikoj meri ohrabri i podstakne gradjane da umesto automobila koriste alternativna sredstva kretanja i prevoza, saopšteno je danas.
Kruševac je prvi u Srbije 2017. godine samostalno izradio Plan održive urbane mobilnosti, kako bi gradjani imali zdraviju životnu sredinu.
Planom su predvidjene mere za povećanje bezbednosti učesnika u saobraćaju, pristupačnosti, kvaliteta javnog gradskog saobraćaja, a za smanjenje korišćenja putničkih automobila.
Od 2019. godine u Kruševcu električno vozilo „Kolibri“ prevozi gradjane i turiste što je jedna od novina koje vode u korenite promene prakse, istakla je Klara Danilović, iz Stalne konferencija gradova i opština (SKGO).
Rekordan broj gradova i opština Srbije – 31 učestvovao je u ovogodišnjoj Evropskoj nedelji mobilnosti proteklog septembra.
Danilović je kazala da će, po ugledu na nagradu koju dodeljuje Evropska komisija, lokalna smouprava koja je u Srbiji najviše doprinela unapredjenju kvaliteta života u prethodnoj godini, dobiti podsticajna sredstva za unapredjenje održive urbane mobilnosti. U tome učestvuju Ministarstvo gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i SKGO.
Ta nagrada promoviše uspešne kampanje i ističe potrebu lokalnog delovanja za postizanje održive urbane mobilnosti za šta se opredelio veliki broj gradova Evrope koji to uspešno rade, uz vidno poboljšanje kvaliteta života, pre vazduha.
Evropska nedelja kojom se ukazuje na značaj vidova prevoza koji su alternativa automobilu, delom se u Srbiji realizuje u okviru programa „Podrška lokalnim samoupravama u Srbiji na putu ka EU – druga faza” koji finansira Vlada Švedske.
U Srbiji „broj registrovanih automobila raste iz godine u godinu, nema dovoljno praking mesta, gužve i zagušenja su svakodnevica, a u najvećem broju gradova biciklističke staze ne postoje”, ukazala je Danilović.
Rešenja za te probleme gradova nude planovi održive urbane mobilnosti, na osnovu kojih se gradjanima pomaže da uvide koje su druge mogućnosti kretanja gradom i da promene uvrežene navike.
„To je i sjajna prilika za saradnju, korišćenje sredstva iz Evropskih fondova, testiranje inovativnih metoda, unapredjenje kvaliteta životne sredine i rešavanje akutnih problema u saobraćaju”, kazala je Danilović.
„Nama je blizak primer Slovenije i Ljubljane koja je uži gradski centar pretvorila u zonu za pešake, poboljšala javni prevoz, uvela i javni gradski bicikl kao vid prevoza i stvorila više od 100 hektara novih zelenih površina u gradu. Sve to je doprinelo da Ljubljana ponese prestižnu titulu Zelene prestonice Evrope” 2016. godine, rekla je Danilović.
Navela je da su neka od pozitivnih iskustava Ljubljane preneta u Beograd: električno vozilo „Vrabac” namenjeno stanovnicima beogradske pešačke zone pandan je ljubljanskom „Kavaliru”, uvedenom još 2007. godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.