Lokomotiva "Kostolac" stigla u Pariz na obeležavanje pobede u Velikom ratu 1Lokomortiva "Kostolac" Foto: Zeleznice Srbije ad

Lokomotiva „Kostolac“, koja je pre nedelju dana specijalnim transportom krenula iz Odeljenja uzanih pruga u Požegi put Pariza, stigla je na svoje odredište – u Palatu invalida, saopštio je Medija centar „Železnice Srbije“ ad.

Tu će, kako se navodi, biti izložena od 4. do 19 novembra, na velikoj izložbi koja se organizuje povodom obeležavanja stogodišnjice pobede saveznika u Prvom svetskom ratu.

Prema rečima Đure Ćetkovića, predsednika Saveza Srba u Francuskoj, lokomotiva „Kostolac“ biće jedina lokomotiva postavljena na izložbi oružja i ratne opreme, pod kupolom u kojoj je Napoleonov grob, u okviru vojne bolnice koju je formirao Luj 14.

Posle izložbe ispred Palate invalida, „Kostolac“ će biti preseljen u Muzej parnih lokomotiva iz Prvog svetskog rata, u okolini Pariza, gde će posetioci moći da je vide tokom 2019. godine.

Parna lokomotiva, za koju su Ugovor o ustupanju na privremeno korišćenje potpisali generalni direktor „Železnica Srbije“ ad  Miroslav Stojčić i predsednik francuskog udruženja Stefan Ison ( Stephan Husson), 8. oktobra, u Beogradu, deo je Tehničke zbirke Železničkog muzeja u Beogradu i ima izuzetnu vrednost. Zbog tehničkih karakteristika, starine, istorijske uloge i vrednosti, proglašena je kulturnim dobrom.

Lokomotiva “Kostolac” napravljena je davne 1916/1917. u fabrici „Baldwin Locomotive Works“ u Filadelfiji, a konstruktori, po kojima i nosi ime, bili su kapetan Pešo i Burdon. Napravljeno 420 lokomotiva ovog tipa, ali su opstale samo dve – srpska „Kostolac“ i još jedna koja je u Drezdenu, podsećaju iz Železnica Srbije.

„Dvoglava aždaja“, kako je nazvana zato što ima dva kotla i dva ložišta, koja su omogućavala kretanje u dva smera, bez okretanja, koristila se na prugama Solunskog fronta, ispod Kajmakčalana, za raznošenje elemenata za brzu konstrukciju koloseka i snadbevanje artiljerijske baterije. Postoji podatak da je osnovna ideja za postojanje dva kotla bila da lokomotiva ostane upotrebljiva i u slučaju da neprijateljska vatra ošteti jedan od kotlova. Tokom Drugog svetskog rata lokomotiva je korišćena u Rudniku lignita “Kostolac”, na uzanom koloseku od 600 mm.

Železničkom muzeju ova lokomotiva poklonjena je 28.8.1951. godine i predstavlja jedan od prvih eksponata. Prve konzervatorske radove, za potrebe uređenja eksponata namenjenih Odeljenju uzanog koloseka u Požegi, obavile su stručne službe Železnice, 1983. godine. Sledeći radovi su, pod stručnim konzervatorskim nadzorom, obavljeni 2012. godine, kada je lokomotiva peskarena i sa spoljnje i sa unutrašnje strane kabina. Ofarbana je sivom bojom, krov i delovi točkova su crno bojeni, ručice su crvene, a poluge srebrne boje.

Nakon ovih izlaganja, a prema potisanom Ugovoru, lokomotiva će biti vraćena u Srbiju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari