U školi se stiču znanja i veštine, ali je i vaspitna uloga podjedako važna. Važno je da učenici budu ne samo dobri đaci već i dobri ljudi, smatra Dubravka Srbu, profesorka srpskog jezika i književnosti u Tehničkoj školi Majdanpek u čijoj učionici je od skora mural Andrića i mosta u Višegradu kao simbol ideje da čovek živi kroz svoja dela, simbol odolevanja prolaznosti, povezivanja i jednakosti ljudskih sudbina bez obzira na razlike koje ih dele u svetu.
-Ideja da se na zidu učionice oslika mural je deo moje davnašnje želje da se učionica za srpski jezik i književnost uredi u skladu sa prirodom i sadržajem nastavnog predmeta. To godinama nije bilo moguće, jer nismo boravili u svom objektu. Početkom ove školske godine vratili smo se u našu školu, koja ima učionicu za svaki predmet i opremljena je savremenim nastavnim sredstvima, te se nastavici trude da učionice budu što bolje uređene jer je to prostor u kome se odvija školski život i nastavnika i učenika – objašnjava nam Dubravka Srbu, profesorka srpskog jezika i književnosti u majdanpečkoj Tehničkoj školi.
Njena je ideja da učionica za srpski jezik i književnost bude prijatna i interesantna učenicima za rad, i da se gradivo koje obrađuju, znanja, vrednosti i poruke koje spoznaju na časovima, povezuju sa onim što u učionici vide.
-Iskustvo je pokazalo da učenici cene kreativnost i trud nastavnika, i da su pritom i sami često motivisani da stvore nešto lepo. Na primer, inspirisani nastavnom jedinicom, napišu pesmu, donesu likovni rad ili umetnički predmet koji su napravili. U tom kontekstu, veoma je važno šta učenicima nudimo kao sadržaj – smatra naša sagovornica.
Zato je i „pala odluka“ da Ivo Andrić, velikan književnosti i kulture, i „njegov most“ koji ima mnogostruku simboliku, kao uzor, postanu deo svakodnevne nastave srpskog jezika i književosti u majdanpečkoj Tehničkoj školi, priča nam Dubravka.
Kaže da vrednost svakog književog dela može da objasni kroz simboliku „Andrićevog mosta“ a potpora joj je ugledni čas na temu Ivo Andrić: „Most na Žepi“.
-Tom prilikom, učenica je oslikala istoimeni most, na koji smo u zaključnom delu časa postavljali stikere sa imenima mostova koje bi učenici sagradili. To su bila zadivljujuća imena: Most ljubavi, Most nade, Most prijateljstva, Most pomoći, Most poverenja, Most jednakosti među ljudima, Most slobode, Most umetnosti; Most života. Svako je imao svoj most koji je „izgradio“ od jedne plemenite misli – priseća se Dubravka.
Inače, tvorac murala je umetnik Dušan Petrović iz Majdanpeka, svojim sugrađanima poznat po tome što je oslikao murale Nikole Tesle, Branislava Nušića i Кarađorđa na fasadama zgrada u gradu.
Zadivljena njegovim talentom, kako nam je rekla Dubravka, upoznala se sa Dušanom, objasnila mu svoju ideju, koju je on, kako je rekao „sa zadovoljstvom prihvatio“.
-Кad smo se dogovorili oko vremena realizacije, mural je bio gotov za dva dana. Dušan je saradljiv, nasmejan, izuzetno talentovan i vešt u svom radu. Sluša dobru muziku dok radi i najpre ne možete da razaznate ništa osim nejasnih obrisa, a onda se odjednom odmaknete od zida i vidite vrhunsko umetničko delo. Divno iskustvo – priča za Danas Dubravka Srbu.
Muralom su podjednako oduševljeni i učenici i profesori i kako kaže naša sagovornica „ svi su došli da vide učionicu, a reakcije su bile kao i moja: oduševljenje“.
Naravno, mural je vrlo brzo „osvanuo“ na društvenim mrežama uz pohvalne komentare za ideju i umetnika.
Dubravka, koju su u realizaciji ideje podržali kolege, školski pedagog, direktor Tehničke škole i suprug Zoran Srbu, neće se zaustaviti na muralu, jer ima još planova za uređenje učionice.
-U saradnji sa učenicima, kako smo se dogovarali, postavićemo panoe sa literarim i likovnim radovima učenika, u planu je i oslikavanje prozora, koje bi uradili učenici, kao i druge ideje. Кada sve bude završeno, to će biti jedan pravi, lepi kabinet za srpski jezik i književnost – prenosi nam svoje planove ova mlada profesorka.
Ističe da se u školi stiču znanja i veštine, naglašavajući da je i vaspitna uloga podjedako važna.
-Važno je da učenici budu ne samo dobri đaci već i dobri ljudi. Savremeno društvo postavlja brojne izazove pred jednu mladu dušu koja tek treba da se otisne u svet. Škola toj mladoj duši treba da bude svetionik i putokaz – smatra Dubravka Srbu.
Ona to čini, između ostalog i književnošću, a sada i muralom na kome su Andrić i višegradski most kao „simbol ideje da čovek živi kroz svoja dela, simbol odolevanja prolaznosti, povezivanja i jednakosti ljudskih sudbina bez obzira na razlike koje ih dele u svetu, simbol višeg smisla, vere da je naša nada „s one strane“.
-Ali to nije samo višegradski most, već simbol svih mostova kojegradimo svojim životom i delom, s namerom da čovek i svet budu bolji. Andrić u svom govoru prilikom primanja Nobelove nagrade kaže: „Jer, pripovedač i njegovo delo ne služe ničem ako na jedan ili na drugi način ne služe čoveku i čovečnosti“. Ja bih dodala da čovek i njegovo delo ne služe ničemu ako na jedan ili na drugi način ne služe čoveku i čovečnosti. To je poruka koju se trudim da prenesem učenicima, i otuda baš ovaj mural – rekla je Danas naša sagovornica.
Zanimalo nas je i kako uspeva da privoli učenike da čitaju i uče.
-Dobrom voljom, kreativnošću, strpljenjem, dobrom pripremom za čas, motivacionim zadacima koji će doprineti da učenici razumeju da su im obrazovanje, vaspitanje, opšta kultura važni. Jasno je da današnje društvo postavlja zahtevne izazove pred nastavnika. Ali, kada je došao u školu da radi, nastavnik se obavezao na plemenitu misiju – da pomaže mladima da ovaj svet učine boljim. Za to je najpotrebnija dobra volja – zaključuje Dubravka Srbu, profesorka srpskog jezika i književnosti u Tehničkoj školi Majdanpek, koja se nada da će saradnja sa umetnikom Dušanom Petrovićem biti nastavljena.
Jedna od mogućnosti su i radionice, koje Petrović inače radi u beogradskim školama, na kojima bi učenici mogli svoja interesovanja i talenat da usmeravaju u pozitivnom pravcu.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.