Vojska Srbije prošle godine nije dobila nijednog novog vojnog pilota a u poslednje tri godine u jedinice je ukupno stiglo sedam potporučnika avijacije zbog čega postoji velika opasnost da uskoro nastupi ozbiljna kadrovska kriza u toj oblasti, piše portal Balkanska bezbednosna mreža.
Kako se navodi u tekstu na tom portalu (www.balkansec.net) prošle godine nijedan mladi pilot nije završio akademiju, 2017. godine u jedinice su stigla četiri pilota, a 2016. godine tri potporučnika.
„Sve oružane snage regiona u velikom su problemu kako da podmlade pilotski kadar i pronadju tehničare, oficire i podoficire. Prosek starosti pilota u gotovo svim državama je iznad četrdeset godina, popuna mladim kadrom je slaba i početkom naredne dekade očekuje se još veća kriza zbog penzionisanja generacija koje su bile brojnije i bolje obučene“, navodi se u tekstu.
Portal dodaje da se Hrvatska suočava sa odlivom kadra koji odlazi na bolje plaćene poslove u inostranstvo a da je u krizi i makedonski projekat školovanja, pa je u toj zemlji u periodu od pet godina umesto 52 pilota školovanje završilo svega 13, od kojih je deo već otišao iz službe.
Takvo stanje stvari podstiče pojedine zemlje da pribegnu nekonvencionalnim rešenjima pa i da pokušaju da problem nedostatka vojnih pilota reše školovanjem u civilnim školama, uz adekvatnu dodatnu vojnu obuku.
„Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine pokušaće da reši duboku krizu sa nedostatakom vazduhoplovaca školovanjem na civilnoj visokoškolskoj ustanovi u kojoj će dobiti teoretska znanja i osnovnu privatnu pilotsku licencu. To iskustvo biće interesantno za ostale zemlje regiona koje takodje traže pravo rešenje“, dodaje se.
Prema tom planu BiH, posle četiri godine fakulteta piloti će kao potporučnici oružanih snaga BiH proći kroz namensku letačku obuku od jedne ili jedne i po godine u nekoj od partnerskih zemalja.
Primer BiH je novina za region jer druge oružane snage pilote školuju u vojnim akademijama (Srbija, Hrvatska, Rumunija i Bugarska) dok Makedonija koja prima kandidate koju su završili neki tehnički fakultet i zatim prošli osamnaest meseci letačke obuke.
„U BiH nadolazeću katastrofu sa nedostatkom kadra pažljivo su analizirali 2015. godine i zaključak je bio porazan – prosek starosti je bio 42 godine (sada znatno viši) i samo jedan jedini pilot je došao u brigadu RV i PVO za deset godina“, navodi Balkanska bezbednosna mreža.
Veće ministara BiH je 2015. godine odobrilo gotovo četiri miliona evra za školovanje 39 mladih pilota u narednih osam godina ali je ta zamisao ostala samo na papiru, kao i plan da se kupi 12 helikoptera.
Portal navodi da su u BiH u junu primljeni papiri kandidata za prvih 10 mesta u novom programu civilnog školovanja pilota.
Dok taj program ne zaživi, nastavlja se sa dosadašnjom praksom obuke pa jedan kadet Srbin iz BiH pilotsku akademiju pohadja u Beogradu dok se kandidati Bošnjaci pilotskim veštinama obučavaju u Turskoj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.