– Inicijatorka akcije „Ženska kolica“ Milica Ilčić izjavila je FoNetu da je menstruacija i dalje stigmatizovana u Srbiji i da se o menstruaciji šapuće od kada je ona prvi put dobila u osnovnoj školi do sada kada radi.
„Dan danas kad mi treba uložak, ja ne mogu da kažem jasno i glasno u kancelariji, ‘E, jel imaš uložak, dobila sam’, nego se uvek šapuće ili šalju poruke“, izjavila je Ilčić u serijalu razgovora Stigma.
Ona ne zna ko je za to kriv, niti na koji način se situacija može rešiti, sem da se glasno priča o toj temi, a devojčice vaspitavaju da je normalno govoriti o menstruaciji.
Ukazala je i da mediji temu menstruacije predstavljaju kao „one dani u mesecu“, primetila je Ilčić, ali je uverena da će bolja vremena, ipak, doći.
Misli da će sve otvorenije da se priča o takvim stvarima i da će njene ćerke jasno i glasno moći da kažu da im je potreban uložak ili tampon, jer imaju menstruaciju.
Govoreći o akciji „Ženska kolica“, Ilčić je istakla da su prva postavljena u Ustanovi kulture Parobrod pre mesec dana.
Namera je da se ženama koje su siromašne, na rubu siromaštva ili nemaju sredstva da kupe proizvode za menstrualnu higijenu, obezbede besplatni higijenski ulošci.
Kako je rekla, kolica su dopunili četiri puta za mesec dana sa po 14 paketa uložaka koji sadrže po 20 uložaka, što znači da je iskorišćeno više od 1.000 uložaka i da se može proračunati da je uloške koristilo oko 100 žena.
Pošto se pokazalo da postoji potreba za ovakvim kolicima, Ilčić je najavila da će naredna za oko 10 dana biti postavljena u Crvenom krstu Stari grad na Studentskom trgu.
Kako je objasnila, žene tokom menstruacije koriste higijenske uloške za dan i za noć, mini dnevne uloške posle menstruacije, maramice za intimnu zonu i razne proizvode za higijenu, za šta je mesečno potrebno izdvojiti 25 do 30 evra.
Prema procenama nekih organizacija u regionu, u Srbiji je oko 30 odsto žena u menstrualnom siromaštvu i to su uglavnom žene sa sela i iz siromašnijih krajeva.
U riziku su i žene koje će zbog visokih cena i higijenskih drugih proizvoda pre odabrati nešto potrebno „za kuću“, nego sebi kupiti pakovanje uložaka, ukazala je Ilčić.
Prema njenim rečima, ideja je da se akcija proširi i ne odnosi samo na socijalno ugrožene žene, već da higijenski proizvodi budu dostupni u institucijama, srednjim školama i na fakultetima.
Jedna institucija bi za to na mesečnom nivou trebalo da izdvoji oko 40.000 dinara, precizirala je Ilčić i zaključila da akcija u manjem obimu može da se primeni i na kafiće, klubove i ostala mesta gde izlaze žene.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.