Novoutvrđena trasa budućeg beogradskog metroa, sada i zvanično u planskoj dokumentaciji, u prvim linijama će zaobići mnoge bitne delove Beograda, što je potvrdilo ranije sumnje da se u planiranju najvećeg infrastrukturnog projekta u gradu pa i Srbiji najmanje mislilo na potrebe građana, dok su u prvom planu interesi vlasti i stranih investitora, smatraju sagovornici Danasa.
Plan generalne regulacije (PGR) šinskih sistema u Beogradu od prekjuče je otvoren na uvid javnosti, a njime su predviđene tri metro linije kao i proširenje tramvajske i mreže BG voza.
Samo jedna od spornih stvari je to što će prva linija na potezu Makiš – Mirijevo, koja bi prema poslednjim najavama trebalo da počne da se gradi ove godine, umesto kroz Prokop i Klinički centar, kako su predviđali svi raniji planovi, prolaziti kroz Beograd na vodi.
Povezivanje Glavne železničke stanice i najveće zdravstvene institucije u zemlji na trasu metroa ostavljeno je za treću liniju, koja u Planu do kraja nije ni definisana, dok na njenu izgradnju građani mogu da čekaju i decenijama.
– Očigledno je da ova vlast nastavlja sa megalomanskim projektima, koji su podređeni stranim investitorima a ne potrebama građana. Izbegnute su sve tačke koje uglavnom povezuju svi metroi u velikim gradovima u Evropi, kao što su pre svega centar grada, železnička stanica i aerodrom, koji će biti ostavljeni za ko zna kada. U PGR-u ostaje kao prioritetna linija Makiš-Mirijevo, gde naseljenost nije velika, a sve se to radi zbog Beograda na vodi. Umesto da se razmotrilo, ukoliko tu liniju već forsiraju, da je produže do samog Obrenovca. osim što je ovaj projekat bio neuporedivo jeftiniji pre dolaska SNS na vlast, prioritet su bili Zvezdara, Novi Beograd i na kraju aerodrom. Važno je da građani Beograda konačno shvate da ova vlast ne razmišlja o zdravlju, bezbednosti ili dobrobiti građana. Vreme je da se ta vlast promeni, pa da se svi štetni projekti revidiraju i postave na prave osnove, pre svega u korist Beograđana, kaže za Danas Dragoslav Šumarac, nekadašnji predsednik Inženjerske komore Srbije i profesor Građevinskog fakulteta.
To što su, zarad nekoliko stanica koje su planirane u Beogradu na vodi i ispred tržnog centra Galerija, zanemarene dve glavne tačke svih ranijih planova metroa od 70-ih godina 20. veka, kao najveću zamerku vide i aktivisti Udruženja Po meri metro.
– Ovaj plan trajno iz metro mreže izostavlja južne delove grada, poput naselja Vidikovac, Cerak, Labudovo i Petlovo brdo, iako su ta naselja i građena sa idejom da će jednog dana imati metro. Time je izostavljeno 70.000 ljudi, a istovremeno se planiranjem linije duž Savske ulice neracionalno duplira mreža sa tramvajskom, što ne bi bio slučaj da linija ide ka Petlovom brdu, preko Prokopa. Sve to ostavljeno je za liniju tri, koju možda nećemo doživeti da vidimo, ali su i njom preskočeni neki bitni delovi grada, poput Vukovog spomenika, objašnjava za Danas aktivista tog udruženja Miloš Vučković.
On napominje i da veliki problem predstavlja netransparentnost celog postupka.
– Već uobičajeno, o ovom planu neće biti nikakve šire diskusije i rasprave, a građani će moći da odlučuju samo o izgledu vagona. Javni uvid u Plan traje 30 dana, omogućićemo građanima da preko nas podnesu primedbe kako bi pokušali da utičemo koliko je to moguće, pre nego dokument ode u Skupštinu na usvajanje. S druge strane, apsurdna je izjava gradskog arhitekte da izgradnja početne stanice i depoa na Makišu može da počne i bez usvajanja ovog plana, jer je taj deo grada već planski uređen. Koja je onda svrha ovog PGR-a i svih procedura, pita Vučković.
Prema poslednjim procenama, izgradnja samo prve dve linije metroa sada će već iznositi i do 4,6 milijardi evra, u šta nije uključena ni treća linija, ali ni sva ostala proširenja mreže tramvaja i BG voza.
Vučković dodaje da će polovinu posla finansirati Grad Beograd a polovinu Republika.
– Postavlja se pitanje šta dobija neki stanovnik Niša ili Novog sada što će otplaćivati neki kredit za beogradski metro, a pritom, ako i doputuje u Beograd, ne može sa glavne železničke stanice da presedne na taj isti metro, navodi Vučković.
Samo procena koštanja, a ne i konačna cena koju će imati tek deo metro sistema, u planovima aktuelne vlasti više je nego duplirana u odnosu na neke prethodne projekte, ukazuje Stranka slobode i pravde.
Kako iz te stranke ocenjuju, uz druge štetne i loše osmišljene detalje plana, konačna cena prebaciće čak šest milijardi evra.
– Projekat metroa ove vlasti nije posao veka, kako oni to tvrde, već pljačka veka. Podsećamo da je postojao plan za metro koji je Skupština grada usvojila jednoglasno 2011. Taj metro projektovali su stručnjaci, koštao je 2,2 milijarde evra i spajao ljude i naseljene delove grada. Ovaj naprednjački metro koji su projektovali političari, ide iz nigde u nigde, spaja dve livade, koštaće nas minimum šest milijardi evra i preti da ugrozi najveće vodoizvorište, Makiš odakle se 80 odsto stanovništva Beograda snabdeva pijaćom vodom, navodi predsednica Gradskog odbora te stranke Mila Popović. Kako dodaje, da se taj plan realizovao, danas bi se Beograđani već vozili prvom linijom.
– Nadam se da ovaj projekat neće stići da sprovedu jer zamislite samo, da neko ko nije u stanju da rekonstruiše jednu ulicu više od dve godine počne da gradi nešto ispod zemlje i to na pogrešnom mestu, zaključuje Popović.
Umesto uvida, krečenje
Podsetimo, javni uvid u PGR šinskog sistema Beograda počeo je prekjuče, u prostorijama Gradske uprave, ali su zainteresovani građani umesto planova, tamo zatekli majstore koji kreče. Izgradnja metroa bila je okosnica naprednjačke beogradske kampanje pred izbore 2018, a sada je ponovo aktuelizovana, nakon nekoliko odlaganja i probijanja roka za početak radova. Tada su deljene i karte za budući metro poznatim ličnostima koje su podržale SNS u kampanji, a prema tadašnjim najavama, gradnja prve linije trebalo je da počne prošle godine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.