Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je danas da će insistirati na smeni odgovornih direktora u „Železnicama Srbije“ ukoliko do 27. februara ne počne rekonstrukcija pruge Niš- Zaječar.
Na kojoj su u poslednjih mesec dana dogodila tri iskliznuća vagona- cisterni sa opasnim materijama, od kojih dva u blizini sela Jasenovik kod Niša. Njeno Ministarstvo je jutros donelo odluku o obustavi saobraćaja na ovoj pruzi „zbog bezbednosti građana Jasenovika i drugih mesta kroz koje prolaze teretni vozovi“.
– Ako sam pored 20 raznoraznih direktora iz železnice morala ja da dodjem i da naložim da se zatvori pruga na kojoj se za mesec dana dešavaju tri iskliznuća, onda vam je jasno da ćemo se ozbiljno pozabaviti odgovornošću svakoga , za svako iskliznuće. I ljudi iz Jasenovika, kao i ja, slušali smo mesec dana da je iskliznuće vagona izolovan incident, pa se prebacivala odgovornost od jednih do drugih, ali je realnost drugačija. Kada sam čula za ovo što se noćas desilo, moja prva reakcija je bila: jedno su dokumenta i pravilnici iza kojih se svi zaklanjaju, a drugo je život i realnost koja vam govori da se „ovde nešto dešava“ i da „ovde nešto ne valja“. Očigledno je da imamo problem i sa privatnim operaterima koji su za prethodne dve godine imali pet iskliznuća- kazala je Mihajlović u razgovoru sa meštanima Jasenovika, ispraćena aplauzom.
Ministarka Mihajlović je naglasila da „nema ničeg važnijeg od bezbednosti ljudi“ i da „ne želi da iko ima strah kad se probudi ujutru i kad čuje šta je bilo sa nekom cisternom“.Ona je kazala da je država obezbedila pet milijardi dinara da se ova važna regionalna pruga, koja nije obnovljena od 1961. godine, rekonstruiše u ovoj godini. Priznala je da su „mnoge regionalne pruge dotrajale, jer u njih nije ulagano decenijama, ali da je isto tako nepobitno i da država ulaže više nego ikad u železnicu“. Ponovila je da će u Nišu biti izmeštena pruga koja prolazi kroz centar grada, u okviru modernizacije i rekonstrukcije pruge Niš-Dimitrovgrad, u šta će biti uloženo 268 miliona evra, što je, inače, obećanje koje se može čuti duže od decenije.
Poseta ministarke Mihajlović Jasenoviku usledila je nakon što je u noći između prošle srede i četvrtka, na pruzi Niš-Zaječar, između železničkih stanica Knjaževac i Podvis, iskliznulo iz šina još pet vagon- cisterni sa amonijakom. „Infrastruktura železnica Srbije“ su juče ujutru saopštile da se one „nisu prevrnule i nema nikakvih curenja, te nema opasnosti po ljude i životnu sredinu“. Ovo je treće iskliznuće cisterni sa opasnim materijama na ovoj pruzi u poslednjih mesec dana. Dva iskliznuća su se dogodila kod sela Jasenovik gde su se 19. januara prevrnule dve vagon-cisterne sa tečnim amonijakom, a već 10. februara iskliznulo pet vagon-cisterni sa fosfornom kiselinom.
– Nalažemo direktorima železničkih preduzeća da hitno podnesu izveštaj o svim detaljima događaja koji su mogli da ugroze bezbednost građana. Od železničkih kompanija očekujemo da se izvine građanima, pre svega stanovnicima Jasenovika, gde su se dogodila dva iskliznuća vagona. Insistiramo i zahtevamo da se utvrde sve činjenice u vezi sa iskliznućima vagona na pruzi Niš – Zaječar i ispita odgovornost svih učesnika. Direkciji za železnice je izdat nalog da proveri licence svih operatera u teretnom železničkom saobraćaju – navodi se između ostalog u današnjem saopštenju Ministarstva saobraćaja.
Milan Maksimović, izvršni direktor za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom, u utorak 12. februara kazao je da će sredinom sledećeg meseca započeti rekonstrukcija pruge Niš- Zaječar, koja će trajati godinu dana, ali da do tada pruga neće biti zatvorena, već će „Železnica pojačati mere bezbednosti“ i „dodatno tehnički pregledati sve vozove koji prevoze opasne materije“. Meštani Jasenovika su, međutim, još od prvog incidenta zahtevali da se odmah obustavi prevoz opasnih materija sve dok pruga ne bude rekonstruisana, preteći da će u protivnom blokirati prugu.
Nakon iskliznuća dve sisterne sa amonijakom 19. januara, „Infrastrukture železnica Srbije“ su saopštile da „nema opasnosti po ljude i životnu sredinu“, dodajući da se planira da posledice ovog vanrednog događaja „budu otklonjene za 24 do 48 sati“. Ipak, saobraćaj na toj deonici je bio u prekidu dve sedmice, koliko je trajalo uklanjanje i pretakanje cisterni, te sanacija pruge koja je oštećena zbog iskliznuća u dužini od 300 metara. U vreme uklanjanja cisterni svi meštani Jasenovika, njih oko 400, kao i domaće životinje, bili su organizovano evakuisani iz sela. Pojedini mediji su nakon toga izvestili, pozivajući se na nezvanične izvore „Infrastruktura železnica Srbije“, da je stručna komisija utvrdila da uzrok iskliznuća vagona „nije stanje pruge, već tehničko stanje vagona privatnog operatera koji je prevozio amonijak“.
„Infastrukture železnica Srbije“ su i nakon iskliznuća cisterni sa fosfornom kiselinom kod Jasenovika saopštile da nije ugrožena životna sredina, jer se one nisu prevrnule i tovar nije iscureo. Prema njenim navodima, uzrok iskliznuća utvrdiće nadležna komisija, ali se već tada „znalo“ da to „nije stanje železničke infrastrukture, koja je upravo na ovom mestu sanirana tokom 2018. godine“.
Meštani Jasenovika su, međutim, više puta upozoravali da se na toj deonici „stalno dešavaju nesreće“, ocenjući da je najveći problem stara, oštećena i zapuštena pruga koja nikada nije rekonstruisana. Na pojedinim mestima na pruzi kod ovog sela jasno se mogu uočiti rasklimane i oštećene šine i skoro potpuno istruleli pragovi.Prema dostupnim podacima, pruga na toj relaciji je većim delom izgrađena pre Prvog svetskog rata.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.