Ponovo se traži firma za tehnički pregled Železničke stanice u Novom SaduDanas/A. L.

Kao što je za samo pola godine cena radova na adaptaciji Železničke stanice u Novom Sadu privatne firme Starting povećana 2,66 puta, po sličnom receptu višestruko su u odnosu na realnu vrednost uvećavane i fakture Deko tima, koji je takođe bio angažovan na tom državnom projektu, piše današnji Radar, iznoseći nove dokaze o korupciji u rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu.

Kako kaže autor članka Milan Ćulibrk, dokumenti koje je objavilo Tužilaštvo pokazuju ono što većina građana sumnja od pada nadstrešnice – da su radovi preplaćeni, da su poreske obveznike koštali mnogo više nego što je trebalo, a da su radovi bili takvi da smo posledice videli svi kada se nadstrešnica srušila i ubila 15 ljudi.

„Ono što posebno zabrinjava jeste da se istraga vodi tako da ‘slučajno’ ne bi skrenula ka pitanjima tokova novca, ko je sve bio angažovan, čiji su propusti doveli do pada nadstrešnice. Stičem utisak da je izvršnoj vlasti pre svega stalo da taj aspekt priče potpuno gurnu u drugi plan, iako je u tome suština“, kazao je Ćulibrk, prenosi N1.

Podsetio je da su, prema procenama studije koju je radio CIP, radovi trebalo da koštaju oko 3,5 miliona evra, a sam bivši ministar Goran Vesić rekao je javno da je sve koštalo 16 miliona evra.

„Plašim se da je to sve bilo više. Ako pogledamo samo ugovor sa Startingom, za šest meseci je porastao sa 1,9 miliona evra na 5,1 milion. U tom celom zamešateljstvu je bilo desetine podizvođača, što domaćih, što kineskih, a sada je na Tužilaštvu da na osnovu faktura i onog što je naplaćeno ustanovi koliko je sve koštalo i koliko to odudara od neke realne cene“, kazao je on.

To da na primer pet firmi bude u lancu, da se svaka ugrađuje i na račun povećanja cene one prethodne povećava i svoju provizuju, plaćali su građani Srbije, a nisu morali, navodi Ćulibrk.

Bez priče o korupcije ne može se pričati o kompletnoj odgovornosti, izričit je.

Ćulibrk kaže da mu je tužiteljka Jasmina Paunović rekla da su osnovni ugovor i otkrića Forbsa i Radara već dovoljni da se uključi Tužilaštvo za organizovani kriminal, jer „miriše na korupciju“.

„Oseća se to na svakom koraku. Posebno način na koji su birane te podizvođačke firme. Biće vam dovoljno ako vam kažem da je Deko-tim firma osnovana 2020. za nespecijalizovanu trgovinu na veliko, da bi posle pest meseci njena delatnost bila proširena i na trgovinu na malo, preko pošte i interneta, pa onda 2021. ili 2022. je registrovana za pranje tepiha, da bi na kraju dobila posao na jednom državnom projektu da postavlja podne i zdine obloge. Što znači da vi angažujete na jednom tako ozbiljnom državnom projektu firmu koja nema nikakvog iskustva“, naveo je kao primer.

Kaže da o vlasnicima znamo da su verovatno bliski Srpskoj naprednoj stranci.

„Ne možete dobiti državni posao i ne mogu vam tako preko noći rasti cene po jedan, dva, tri puta u odnosu na realne, ako nemate direktne kontakte sa vlasnicima. I, interesantno je da je Deko-tim na ovom projektu bio najpre angažovan kao jedan od podizvođača Startinga, a kasnije kao direktan podizvođač jedne od kineskih firmi“, podsetio je Ćulibrk.

Ključ je u fakturama, da se vidi koliko je to na kraju naplaćeno, dodaje, te kaže kako bi Tužilaštvo moralo da traži ta dokumenta od firmi.

„Koliko su zaista ti radovi vredni, a koliko su oni naplaćeni? I gde je završila razlika u novcu? Ja ne mogu da verujem da je nekome tek tako poklonio milion evra, a da za uzvrat nije dobio ništa od toga… Ne moramo da znamo sve, ali lako je pratiti tokove novca“, naveo je.

Čulibrk objašnjava da je inženjer Zoran Đajić objasnio za Radar kako je funkcionisala korupcija na ovom projektu, te istakao da je Đajić jedini koji je dao otkaz kada mu je rečeno da može da nadzire radove ostalih samo onda kada ga oni pozovu.

„On nije hteo da učestvuje u tome. Ali neko od nadležnih državnih organa trebalo je da zastane i kaže ‘pa, ne možeš ti kao izvođač radova da nadzornom organu kažeš kad može da dođe da ti prekontroliše šta si uradio’“, naveo je.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari