Kolekcionarima iz više zemalja, prošle subote, u pariskoj aukcijskoj kući „Artkirial“, prodato je za skoro milion evra 255 Bilalovih crteža, kadrova iz njegovog poslednjeg strip albuma „Animal’z“, objavljenog marta ove godine. „Nisam siguran da bi Rober Kombas mogao da proda toliko crteža na jednoj prodaji“, rekao je Fransoa Tažan, vođa prodaje.

Tačno 350 tabli, visine 10 do 20 cm, širine 20 do 35 cm, bile su ponuđene po cenama koje su se kretale od 1.000 do 4.000 evra, dok je određeni broj najvećih i najlepših kadrova bio ponuđen za 12.000 do 15.000 evra. Zanimljivost ove javne prodaje bila je ideja da se čitava kolekcija postavi kao izložba tokom letnjih meseci i da se svim ljubiteljima omogući uvid u Bilalov rad na zadnjem albumu, ekološki angažovanom.

„Polovina kupaca bila nam je potpuno nepoznata – kaže Erik Leroa, ekspert prodaje – oni su, najverovatnije došli na prodaju pošto su posetili izložbu originala koja je trajala puna dva meseca. Zato, ova prodaja predstavlja važan trenutak za tržište strip originala“. Izazov je bio veliki i prevazilazio je krug uobičajenih ljubitelja i kolekcionara. Naime, izložbu je videlo oko dvanaest hiljada posetilaca. Na samom početku a prodaje, ton je dala naslovna strana dostigavši cenu od 36.500 evra. Najlepši kadrovi prodavani su od 12.000 do 18.000 evra, posebno oni sa krupnim planovima protagonista ili sa egzotičnim životinjama. Kadrovi sa apstraktnijim kompozicijama i morskim scenama, dostizali su od 3.000 do 5.000 evra. „Više volim da govorim o disperziji, nego o prodaji crteža – kazao je Bilal po završetku aukcijske prodaje – originali ovog albuma nisu mogli da završe u nekakvoj kutiji“.

„Animal’z“, priča o planetarnoj kataklizmi nacrtana je grafitom na sivo-plavičastom papiru i prosvetljena belim i crvenim pastelom da bi se dočarao sneg i bespuće. Bilalov crtež grafitom je rafiniran, elegantan, izuzetno precizan, ali i hotimično zamagljen da bi se složio sa svetom bez oštrih granica i kontura. Sivkasti i beličasti tonovi daju utisak magle u kojoj se odvajaju određeni crveni detalji – krv, usne, oči i mini-roboti. Kadriranje i montaža su urađeni tipičnom bilalovskom majstorijom radikalnih elipsi i brzih kadrova.

Enki Bilal, francuski autor rođen u Beogradu, jedan je od najvažnijih strip autora današnjice. Pored kvalitetne naracije, njegovi stripovi odlikuju se i vrlo visokim crtačkim i slikarskim kvalitetom. Bilal, inače, već više godina albume ne crta na klasičan način, tabla sa kadrovima, nego na zasebnim kartonima on slika svako prizor polje koja, kasnije, elektronskim putem bivaju ujedinjena u table. Prosede je složen, ali omogućava posebnu vrstu rada koja se približava širokom slikarskom potezu. Istovremeno, svaki kadar može da se urami i proda zasebno. Izuzetno cenjene kod kolekcionara i galerista, Bilalove table i ilustracije dostizale su rekordne cene na aukcijama i izjednačile se sa cenama savremene umetnosti. Tako je Bilalova ilustracija „Plava krv“ (90 x 63 cm), marta 2007. godine, oborila je sve rekorde u strip svetu, dostigavši cenu od 176.900 evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari