Srbija se nalazi u regionu koji ima problem sa aerozagađenjem, posebno u gradovima, i to traje desetinu godina, a ključnu ulogu u njegovom rešavanju treba da imaju lokalne samouprave, navodi se u saopštenju Ministarstva za zaštitu životne sredine.
Ministarstvo ističe da je u protekle dve godine ukazivalo na dugoročne uzroke i posledice ovog problema i da preduzima mere i moguća rešenja, kako iz svoje nadležnosti, tako i van njih.
U saopštenju se ukazuje da je ključ za rešavanje aerozagađenja na lokalu, u opštinama i gradovima, gde se građani suočavaju sa tim problemima. Podseća se da ih na to obavezuje Zakon o zaštiti vazduha, koji propisuje da su jedinice lokalne samouprave obavezne da vode brigu o kvalitetu vazduha u svojim sredinama i da izrade kratkoročne i dugoročne planove na osnovu kojih primenjuju mere zaštite vazduha i ljudi.
Ministarstvo navodi da je u više navrata upozorilo lokalne samouprave na tu njihovu zakonsku obavezu, a od 145 kontaktiranih, do sada je 66 opštinskih i gradskih uprava dostavilo izveštaj. Ističe se da Ministarstvo proverava postojanje planova u opštinama i gradovima, a za one koji ih nisu uradili primeniće se propisane sankcije.
Republička inspekcija za zaštitu životne sredine je u 2018. godini obavila 83 inspekcijska nadzora velikih emitera štetnih gasova i podnela jednu prekršajnu i 13 prijava za privredne prestupe, a u 2019. je obavila 94 inspekcijska nadzora o kvalitetu vazduha i pri tom izrekla jednu prekršajnu i 12 prijava za privredne prestupe.
Resorno Ministarstvo navodi da je svesno problema nedovoljnog broja mernih stanica, kao osnove za postupanje u ovoj oblasti, a u cilju dobijanja podataka o kvalitetu vazduha u 2019. godini izdvojeno je 25,2 miliona dinara za poboljšanje monitoringa u okviru Državne mreže Agencije za zaštitu životne sredine. U toku je i uspostavljanje sistema zaštite vazduha, koji se realizuje u okviru međunarodnog projekata Strategije zaštite vazduha.
Kao neophodne mere za reševanje problem zagadjenj vazduha, resorno ministarstvo navodi izradu planova kvaliteta vazduha lokalnih samouprava, gašenje individualnih kotlarnica, promena energenata koji se koriste i nastavak zaštite vazduha od termoelektrana.
Isto tako, pomenuta je i zabrana uvoza automobila i vozila sa Euro 3 motorom, reorganizacija i redukcija saobraćaja, prelazak na vozila sa čistijim pogonom i uvođenje različitih olakšica za njihovu kupovinu, kao i pojačani tehnički pregled vozila. Ministarstvo za zaštitu životne sredine naglašava da od svih predloženih mera formalnu nadležnost ima jedino kod izrade planova kvaliteta vazduha.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.