Dugogodišnji problem preklapanja termina održavanja takmičenja učenika osnovnih i srednjih škola aktuelan je i ove godine.
Uprkos mnogo puta izrečenim primedbama stručnih društava nastavnika fizike i srpskog jezika zbog poklapanja nekih nivoa takmičenja iz ta dva predmeta, Ministarstvo prosvete je u kalendaru takmičenja za osnovne škole ponovo predvidelo identično rešenje. U „podeli“ datuma loše su prošli i tehničko i informatičko obrazovanje i hemija, jer su u istim danima zakazana republička takmičenja, a opštinsko iz TiO poklopilo se i sa takmičenjima iz fizike i srpskog. I učenici koji se opredele za istoriju i biologiju takođe će morati da biraju iz kog predmeta će odmeravati znanje sa vršnjacima, što je takođe problem koji se ponavlja.
Ništa bolje nije ni sa kalendarom za srednje škole, gde ne samo da je došlo do preklapanja različitih disciplina, poput fizike i književne olimpijade već su za isti datum zakazana republička takmičenja iz hemije i biologije. Kako su nam rekli nastavnici fizike, u prvoj verziji kalendara preklopila su se i okružna takmičenja iz fizike i matematike za srednjoškolce, ali je to promenjeno.
– Takmičenje iz TiO je veoma specifično, jer imamo i teorijski i praktičan deo. Nikad se nije desilo da se takmičenje održava petkom, a sada je to predviđeno i to da počne u 14 sati, a mi smo svake godine počinjali u devet ujutru i završavali do 16 sati. Sigurno ćemo tražiti pomeranje termina na vikend – kaže za Danas Zoran Lapčević, iz Društva pedagoga tehničke kulture Srbije.
On ističe da to društvo svake godine šalje svoj predlog kalendara takmičenja, koji se vrlo malo uvažava. Identična zapažanja ranije su iznosili i predstavnici Društva fizičara Srbije.
– Najveći problem je to što službenici Ministarstva koji rade kalendar ne uvažavaju mišljenje stručnih društava. Kalendar bi sigurno mogao da bude bolje urađen kada bi predstavnici svih stručnih društava zajedno seli za sto i dogovorili se. Umesto toga Ministarstvo donese kalendar, a onda kaže da se stručna društva dogovaraju o pomeranju satnice ako se takmičenja poklope istog dana. To je nemoguće. Imali smo ranije primer da se naše takmičenje poklopilo sa fizikom, zvali smo, molili, ali niko nije hteo da čuje naše argumente – smatra Lapčević.
Nastavnica srpskog jezika iz jedne osnovne škole ističe za naš list da su pre dve godine učenici koji su želeli da se takmiče iz fizike i srpskog jezika bili osujećeni, a da su društva prošle godine uspela da nađu kompromis, tako što su „srbisti“ pristali da pomere datum okružnog takmičenja. Ovo nije jedini primer da je Društvo za srpski jezik lane pomeralo svoja takmičenja, kako bi izašli u susret učenicima i nastavnicima.
– Problem je što Ministarstvo nekorektnim kalendarom uzurpira prava učenika da se takmiče na nivou za koji su se, svojim rezultatima, plasirali. Čemu služe pravilnici stručnih društava kada se na najvišim nivoima takmičenja ne mogu pojaviti učenici koji su se na njih plasirali – pita naša sagovornica.
U Ministarstvu tvrde da se preklapanje ne može izbeći jer je broj takmičenja znatno veći od broja subota i nedelja u drugom polugodištu, kada se ona održavaju.
„Na osnovu razložne pretpostavke da se interesovanja većeg broja učenika kreću u okviru iste nastavne oblasti društveno-jezičke ili prirodno-matematičke, prilikom pripremanja kalendara se nastoji izbeći preklapanje iz iste nastavne oblasti. Kada nije moguće naći drugo rešenje, posebno kada je reč o opštinskom i regionalnom nivou, za jedno takmičenje se određuje prepodnevnim a za drugo popodnevni termin“, ističu iz Ministarstva u dopisu upućenom Uniji sindikata prosvetnih radnika Srbije, koja je takođe tražila da se pomenuti problem reši.
Ali ono što je za službenike Ministarstva „razložno“, za nastavnike nije. Lapčević potvrđuje da su dobri đaci zainteresovani za različite discipline i veoma motivisani da se takmiče. Navodi primere svojih đaka koji su se takmičili iz TiO, ali i iz srpskog, geografije… Živoslav Tešić, profesor Hemijskog fakulteta u Beogradu, kaže da su učenici Matematičke gimnazije izuzetno uspešni na takmičenju iz hemije, i čak učesnici Olimpijade, iako ih svi povezuju sa matematikom, fizikom i informatikom. Nastavnici srpskog s kojima smo razgovarali tvrde da je gramatika bliska deci koja imaju matematički način razmišljanja, odnosno koji su dobri u matematici, fizici, informatici i hemiji.
Praksa
Da školska praksa nadležnima očito nije bliska, potvrđuje i to što ni ove godine u stručnom uputstvu o organizaciji takmičenja nije ukinuto ograničenje da se učenik može takmičiti iz najviše dva predmeta. Po njihovom uverenju, ta odredba nije sporna i njen cilj nije da se talentovana deca ograničavaju u svojim željama već „pružanje podrške učenicima da prepoznaju, razvijaju, usavršavaju i potvrđuju svoja najznačajnija interesovanja i talente“. Tvrde i da propisano ograničenje pomaže učenicima time što ih usmerava na oblasti za koje je su posebno zainteresovani i u kojima ostvaruju najbolja postignuća. Međutim, pitanje je na koji način pomažu učenicima koji, recimo, žele da se takmiče iz fizike i gramatike (srpskog jezika) ako u istim danima predvide čak dva nivoa takmičenja iz tih predmeta.
– Suludo je i nepošteno sputavati učenike da biraju dve i to srodne discipline. To ograničenje postoji samo na papiru i niko ga ne poštuje. Učenicima treba omogućiti da se takmiče iz predmeta koje vole. Oni se sami opredeljuju za discipline, a nastavnici su tu da ih motivišu – smatra Zoran Lapčević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.